Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål vedr. vagtler  (Læst 33831 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline steffenverlin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 158
  • En plakat en af mine venner selv har designet.
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #15 Dato: 12 August , 2011, 13:48 »
Det bare at vente  :)

Godt spørgsmål :b, men når jeg vander drivhuset. Så det tit at mine læber under og får vand på sig, så kan det henne at jeg sprøjter på dem med vilje. Det har de ikke noget imod, måske nyder de et dejligt vandbad.  ::)
Kinesisk vagtel 0.1
Japansk vagtel 1.3
Agerhøns 0,0,10

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #16 Dato: 12 August , 2011, 14:29 »
Vipse: Du siger bare til, du kan få herude fra  /o
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #17 Dato: 12 August , 2011, 16:23 »
De er rigtig fine, men ikke kontaktsøgende, tværtimod. De to gule er dog villige til at spise af hånden, men vil derudover ikke røres.

Jeg har nu haft dem 15 dage, kan jeg tælle, og der er endnu ikke kommet æg, så jeg venter stadig tålmodigt. De får en blanding af vagtelfoder (fra Maxsø i Rødovre), æglægningspiller og undulatfoder. Derudover skaller og grønt (som de æder meget lidt af). Melorme af og til, men sidst kom jeg til at give for mange, så de har holdt pause de seneste dage *r Burde der ikke snart ske noget?

Et andet spørgsmål: Hvorfor står mine vagtler ude i regnen, når 2/3 dele af deres bur er overdækket?

Hvorfor giver du dem undulatfrø ? Det er helt unødvendigt og det har en dårlig foderværdi når det er vagtler det drejer sig om.Pillefoderet indeholder alt det dyrene har brug for.Skaller har de ikke brug for når de får pillefoder.Prøv at læse indlægssedlen,så kan du se alle de gode ting foderet indeholder.Jeg giver mine "Bobber" salatblade hver dag og de er helt vilde med det.Når dine vagtler står ude i regnvejr må de jo kunne lide det.Jeg ville lade dem selv bestemme når de har mulighed for at gå i læ.
Ang. foder.Da jeg begyndte at fodre med det der hedder "Vildt Æg" ( agerhønsepiller ) så kom der virkelig gang i æglægningen.Prøv det. /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #18 Dato: 12 August , 2011, 16:47 »
Jeg har haft vagtler i drivhuset i en del år nu. Jeg har de Japanske (dem, der vejer ca 150 gram), så findes der dem, der er et nummer større ca 300 gram, de kaldes for jumbo vagtler, og til sidst de største jumbomagnum, som vejer ca 500 gram. De har alle nogenlunde de samme farver, altså den gule eller guldperlede, den vildtfarvede (brun) og så fås de også i hvid (med aftegn). Jeg har dog kun hørt om den hvide i jumbo udgaven, altså 300 grams - den har jeg også selv!
Mine får vagtelfoder blandet med tropeblanding, blå birkes, æggefoder (det man normalt køber til kanarier, undulater mv), siskenfrø og nogle gange kyllinge starter/voksefoder. Ved siden af giver jeg et tilskud af helt småt grit (kalk/skaller). Det koster i en dyrehandel 25 kr for 1 kg, og jeg vurderer, at det rækker ca 1 år. Det der med, at de har alt, hvad de har behov for i vagtelfoderet, den tror ejg ikke på.. det første mine spiser er grit eller kalken!!! Herudover får de et dagligt tilskud melorme (friske, som har fået en god kost), og det behøver ikke gives som slik!! Så får de orme og bænkebiddere og andet kravl, som jeg kan finde i haven. Det vigtigste for vagtler er animalsk protein, så jo mere des bedre, efter min erfarring  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #19 Dato: 12 August , 2011, 16:52 »
Vedr. bunden, så har jeg mine i drivhuset. Nogle steder er der tørt, nogle steder er der fugtigt. De er vilde med de fugtige steder, hvor de virkelig kan skrabe og finde små insekter, men de lægger æg på de tørre steder. Hvorledes de tåler decideret at stå i regnvejr, ved jeg ikke, men min erfarring siger, at for meget vand, der kommer ned på dem, er ikke så godt! Til gengæld er en fugtig bund for japanerne ingen problem. Bob white vagtlen derimod skal have det TØRT TØRT TØRT, men der er altså forskel på vagtler. Der findes i øvrigt meget fine og billige bøger om vagtler (quails) på amazon.com.
Hvis de skal lægge æg og selv udruge, så er det vigtigste en bund, hvor de kan gemme sig. Min bund består af jord med potter, kapilærkasser, diverse planter og buske i jorden og næsten et helt bunddække af jordbær planter, som giver glimrende skjul til de små og specielt, hvis de skal redebygge  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #20 Dato: 12 August , 2011, 16:53 »
...og så har mine ALDRIG fået æglægningspiller, og de lægger et hav af æg ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #21 Dato: 13 August , 2011, 16:59 »
...og så har mine ALDRIG fået æglægningspiller, og de lægger et hav af æg ;)

Japanske lægger æg uanset hvad du giver af foder.Der er heller ingen problemer ang. avl.De er simpelthen "idiotsikrede".En udmærket begyndervagtel. ;D ;D ;D
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Julie H

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #22 Dato: 13 August , 2011, 17:17 »
Tak for svar :D

Hvorfor jeg giver undulatfoder? Tja, fordi jeg ikke ved bedre. Det er håbløst at finde litteratur om vagtler på dansk, derfor søger jeg svar her og bliver klogere. Nu ved jeg da, at jeg en anden gang kan udelade at købe undulatfoderet ;)
Jeg vil gerne give dem godt foder, men det er svært at finde. Jeg bor i Storkøbenhavn, så hvis nogen kan anbefale foderhandlere i nærheden, ville det være en stor hjælp. Brogaarden i Hørsholm, der er nærmest, har kun hønsefoder og ellers er der Maxsø i Rødovre.

Mht. at de vader rundt i regnen, så undrede jeg mig da bare. De bliver jo våde, de små! Dem om det.

Ud fra vægtbeskrivelsen må det næsten være jumbo vagtler, jeg har. Jeg vejede den største i dag, 240 gram.

Det virker som om, at melormene giver tynd mave. Hvad er godt melormefoder iøvrigt?

Så må jeg vist på amazon og se, hvad jeg kan finde ;D
Julie

0,2 engelsk araucana
0,1 dv. wyandot
0,1 dv. orpington
0,1 dv. silkehøne
2,2 (japansk) jumbo vagtel
1,1 løvevædder
3,5 dværgvædder + 2,1 unger

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #23 Dato: 13 August , 2011, 17:29 »
Tak for svar :D

Hvorfor jeg giver undulatfoder? Tja, fordi jeg ikke ved bedre. Det er håbløst at finde litteratur om vagtler på dansk, derfor søger jeg svar her og bliver klogere. Nu ved jeg da, at jeg en anden gang kan udelade at købe undulatfoderet ;)
Jeg vil gerne give dem godt foder, men det er svært at finde. Jeg bor i Storkøbenhavn, så hvis nogen kan anbefale foderhandlere i nærheden, ville det være en stor hjælp. Brogaarden i Hørsholm, der er nærmest, har kun hønsefoder og ellers er der Maxsø i Rødovre.

Mht. at de vader rundt i regnen, så undrede jeg mig da bare. De bliver jo våde, de små! Dem om det.

Ud fra vægtbeskrivelsen må det næsten være jumbo vagtler, jeg har. Jeg vejede den største i dag, 240 gram.

Det virker som om, at melormene giver tynd mave. Hvad er godt melormefoder iøvrigt?

Så må jeg vist på amazon og se, hvad jeg kan finde ;D

Du har ret.Der findes ikke meget litteratur om vagtler.Du skal på en foderstof for at købe foder.Til nyudrugede vagtler kan du fint bruge alm. kyllingestart.Det bedste du kan fodre med når de er gamle nok til at lægge æg,er fasanfoder.Det hedder mange steder "Vildt Æg".Jeg ved ikke hvorfor mange fodrer med undulat-og kanariefoder.Det er et alt for ensidigt foder til vagtler.Pillefoderet indeholder alt hvad de har brug for.Fodrer du med en kornblanding,vil der blive sorteret i foderet og det mindst attraktive ligger tilbage.Det er du helt fri for med pillefoder.Lad dem æde op inden der kommer nyt foder i skålen.Også det der bliver raget ud af skålen/fodertårnet.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #24 Dato: 13 August , 2011, 20:51 »
Det virker som om, at melormene giver tynd mave. Hvad er godt melormefoder iøvrigt?

Så må jeg vist på amazon og se, hvad jeg kan finde ;D

Hmm, mine har aldrig fået tynd mave af melorme. Melorme kan fint nyde et stykke tørt rugbrød, et kvart æble, et stykke agurk mv.

Jeps, der er super mange fine bøger på amazon til ingen penge. Har selv købt én af Katie Thier - keeping quails - en letlæselig bog, kun gamle billeder, men særdeles god info i, synes jeg  :)
« Senest Redigeret: 13 August , 2011, 20:53 Fra Metmus »
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #25 Dato: 14 August , 2011, 07:31 »
Ang. debatten om undulatfrø, så er de rigtig gode til de nyklækkede vagtelkyllinger. Frøene er gode til at få maven igang på dem, og så virker frøene lidt "levende". Kyllingerne elsker dem her hos mig  /o (Med nyklækkede kyllinger mener jeg selvfølgelig 1 døgn gamle ;) )
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #26 Dato: 14 August , 2011, 08:39 »
Det bedste du kan give dem er FAV (FasanAgerhønsVagtel) foder, Danish Agro har et godt produkt. Det fås som både startfoder, voksefoder og æglægningsfoder. Melorm bør udelukkende gives som "slik" altså lidt en gang imellem, de tager pladsen op for det lødige foder. Du kan fint lade melormene gå på lidt vagtelfoder, det gør dem trods alt lidt bedre. Og som der skrives er et ½ æble en god kilde til væde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #27 Dato: 14 August , 2011, 22:01 »
Overfodring med melorme er skadelig da de indeholder meget kitin som i store mængder ikke er sund for fuglene.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #28 Dato: 15 August , 2011, 08:16 »
Overfodring med melorme er skadelig da de indeholder meget kitin som i store mængder ikke er sund for fuglene.

Alle insekter indeholder kitin!!!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #29 Dato: 15 August , 2011, 10:08 »
Ja mere eller mindre.
Men det ændre ikke ved at kitin i støre mængder er skadelig.