Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: udrugning af fasanæg  (Læst 10162 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marrik

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
udrugning af fasanæg
« Dato: 17 Juni , 2011, 18:57 »
Hej jeg har ruget på 30 æg i en motorrugemaskine der kom 19 kyllinger ud af det en kom næsten helt ud men døde en var ikke frisk og døde. 8 æg klækkede ikke men der var en fuldt udviklet kylling indeni.
den første klækkede efter 24 dage de andre på 26 dagen. er det ikke meget lang tid? kan det skyldes at jeg havde et uheld med temperaturen den 21 dag hvor den steg til ca41 grader i 5 timer? og er det derfor at så mange ikke klækkede?

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: udrugning af fasanæg
« Svar #1 Dato: 17 Juni , 2011, 19:37 »
Det er ofte svært at finde ud af hvad der lige er problemet da der er mange ting der spiller ind.
Hvad luftfugtighed køre du med.

Offline Marrik

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: udrugning af fasanæg
« Svar #2 Dato: 18 Juni , 2011, 09:23 »
under selve udrugningen har jeg kørt med 40% under klækningen var den 65 - 75%

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: udrugning af fasanæg
« Svar #3 Dato: 18 Juni , 2011, 09:36 »
Efter min vurdering er det alt for høj luftfugtighed der måske er skyld i at alle kyllingerne ikke er kommu ud af ægene.
Jeg bruger ikke selv vand i maskinen og har uden vand også ruget prydænder ud.
Det eneste der ikke er lykkeds uden vand er Europæiske vagtler.

Offline Marrik

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: udrugning af fasanæg
« Svar #4 Dato: 18 Juni , 2011, 17:26 »
Ok. jeg har brugt en rugevejledning fra amerika i thisted og der stod de første 20 dage 40 - 45 og de sidste tre 70 - 75%??

Offline zykowski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 39
Sv: udrugning af fasanæg
« Svar #5 Dato: 18 Juni , 2011, 17:56 »
Hej.
Fasanæg skal du ruge tørt de første 23 dage, og på 100F når de begynder at bryde skallen på 23 dag flytter du til klækker  med fugt på 80% og 99F.
Det kræver lidt is i maven, for du skal vente til flertallet af har brudt skallen inden de flyttes eller hæver fugten.
Vending har også stor betydning for resultatet, det bedste er de bliver vendt 1 gang i timen de første 23 dage.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: udrugning af fasanæg
« Svar #6 Dato: 18 Juni , 2011, 22:14 »
Jeg har også brugt rugeanvisningen fra Amerka Thisted. Det har dog aldrig givet det store resultat.
Derfor var jeg noget sløset med luftfugtigheden ved en af rugningerne hvor jeg ikke havde vand i maskinen og tænkte at det kunne også være lige meget da der formentlig kun kom nogle ganske få defekte kyllinger ud af rugningen.
Alle æg klækkede og alle kyllinger var fejlfri.
Derfor ruger jeg modsat andre uden vand i maskinen.

Jeg har ofte tænkt på hvordan en vildand der ruger i et kirketårn transportere de mange litter vand der op når hun måske skal flyve en halv til en hel km. for at finde badevand.
Jeg har aldrig set at de er kommet flyvende med en spand.

At luftfugtigheden skal hæves voldsom når fasaner klækker virker også lidt underlig.
Dette sker ikke i naturen. Det vil kræve at der kom et voldsomt regnskyl lige som kyllingerne skulle klække.

På et tidspunkt kendte jeg en fjerkræ avler der fik en stor motorruger.
Han kørte med høj luftfugtigfhed under rugningen og hævede den ekstra under klækningen med det resultat at han fik en kylling ud af 100 æg og denne var meget blød og havde svært ved at gå.
Man kan have en midstanke om at den havde vand i benene  ;D ;D

Der er i hvertilfælde ingen der kan overbevise mig om at vand i maskinen og høj klække fugtighed er det rigtige udfra de resultater jeg har opnået ved rigtig mange rugninger.

Det eneste tilfælde der kræver fugt er Europæiske vagtler og fugle fra regnskoven. Her er der ingen tvivl om at for lav luftfugtighed vil udtøre ægene.

Offline Marrik

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: udrugning af fasanæg
« Svar #7 Dato: 19 Juni , 2011, 16:31 »
jeg siger mange tak for de mange svar. det har været en super hjælp som jeg bestemt vil gå videre med til fremtidige rugninger. men vende dem en gang i timen blir nu nok ikke aktuelt det ville kræve noget moderne hejs og det har jeg ikke kun en hjemmebygget. som dog tidligere har vist rigtig gode resultater.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: udrugning af fasanæg
« Svar #8 Dato: 19 Juni , 2011, 19:29 »
Omkring det at vende ægene gør jeg det nok heller ikke efter foreskriften.
Normalt vender jeg dem morgen og aften.

Ved den sidste rugning hvor der kom fem af fem mulige blev ægene vendt en gang om dagen nemlig ved aften fodringen og det lader ikke til at have påvirket resultatet.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: udrugning af fasanæg
« Svar #9 Dato: 20 Juni , 2011, 09:50 »
Jeg har lørdag -søndag klækket uden vand i maskinen, og alle kyllinger kom ud sunde og raske. Ingen slatne våde kyllinger. ;) Jeg fulgte processen nøje, og var klar med det helt store vandbad, hvis noget skulle gå galt. Alle kom helt ud, ved egen hjælp!
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: udrugning af fasanæg
« Svar #10 Dato: 20 Juni , 2011, 13:55 »
Ps. Det var hønsekyllinger.
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.