Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vagtler ligger ingen æg..  (Læst 8101 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MiniMona

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 48
Vagtler ligger ingen æg..
« Dato: 17 Juni , 2011, 22:04 »
Hej..

Jeg er blevet den heldige ejer af nu 3 kinesiske dværgvagtler til mit lille drivhus.

Jeg startede med 1 hun og 1 han som jeg fik i påsken. Men da vi var nået til 1. Juni havde de stadig ingen æg lagt til mig, jeg ringede til opdrætteren og fik et nyt par + en hun mere (2 hunner og 1 han).

Han kunne selvfølgelig ikke forstå de ingen æg havde lagt, da de jo skulle have gjort det for længst.
Han sagde hønen nok fejlede noget, derfor han tog parret retur.

Nu har jeg jo som sagt fået nye d. 1. Juni og der er STADIG ingen æg..

Hvad kan jeg mon gøre galt?

Som sagt går de i drivhus med granitskærver som bunddække, de har fået det bagerste af drivhuset hvor der ingen sten er, men en masse sand, mad og vand hele tiden. (fodderet har jeg købt ved opdrætter så det skulle være iorden)
Min kære mand har bygget et hus til dem som de kan gemme sig i, hvori jeg putter frisk grønt ind i næsten hver dag. Derudover har han bygget kasser til plantesækkende, som de også kan gå ind under og gemme sig.

Har for nyligt smuldret nogle alm. hønseæg som jeg har lagt ind til dem. Uden held...

HVAD GØR JEG FORKERT...

Har i aften prøvet at sætte nogle brædder om langs glasset så de kun kan se ud af det halve af drivhuset, og katten ikke kan se ind, dette er selvfølgelig oppe i "deres" ende af drivhuset.
Tænker om katten kan have stresset dem, selvom hun ikke er deromme så meget mere...

Er der nogen som ved hvad der kan være i vejen, hvad jeg gør forkert og kan gøre anderledes??

På forhånd tak...

Mona

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Vagtler ligger ingen æg..
« Svar #1 Dato: 17 Juni , 2011, 22:14 »
Det er ikke meget jeg ved om vagtler, men jeg er sikker på at de måske ikke lægger æg endnu pga flytning, og at de lige skal finde sig hjemme.
Dernæst mener jeg også at have læst her, at den mindste forandring i deres omgivelser omgående får dem til at holde op med at gøre som de plejer..
Måske skal du bare nøjes med en periode at sørge for mad og vand og hvad sådanne små fugle ellers skal have, og ikke flytte på noget i deres omgivelser.
Og hvilken lille fugl kunne ikke stresses af at have en kat i øjenhøjde, så det er måske også en mulighed.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Vagtler ligger ingen æg..
« Svar #2 Dato: 18 Juni , 2011, 09:40 »
Hvilke foder bruger du og hvor stort er protein indeholdet i foderet.
Er der animalsk protein i foderet.

Offline MiniMona

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 48
Sv: Vagtler ligger ingen æg..
« Svar #3 Dato: 18 Juni , 2011, 10:06 »
Hvilke foder bruger du og hvor stort er protein indeholdet i foderet.
Er der animalsk protein i foderet.

Det skulle der meget gerne være..
Som jeg skriver har jeg købt ved opdrætteren, og han bruger ikke andet til hans. Og de lægger masser af æg... Og han har mange... Af alle racer..

Så foderet burde aldeles ikke fejle noget..

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Vagtler ligger ingen æg..
« Svar #4 Dato: 18 Juni , 2011, 11:23 »
Grunden til at jeg spørger er at der findes mange forskellige slags foder.
Der er et produkt der hedder fasan agerhøne og vagtelblanding, men dette produkt er efter min mening ikke optimal.
Det er fremstillet speciel med henblik på hobby avlere.

Det foder jeg har brugt har været fra Danish Agro og det samme som vildtopdrætterne bruger.
Dette foder har som et af de få altid været optimal.

Som det tidligere er nævnt er det ikke unormalt at vagtler der flyttes stopper æglægningen i en periode til de er kendte med de nye omgivelser.

Offline emilbay

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: Vagtler ligger ingen æg..
« Svar #5 Dato: 18 Juni , 2011, 13:05 »
Dernæst mener jeg også at have læst her, at den mindste forandring i deres omgivelser omgående får dem til at holde op med at gøre som de plejer..

Det er ikke altid det gælder. Jeg har fornylig udvidet mine jumbo vagtlers bur, og de lagde det samme antal æg om dagen, som før. De ændrede heller ikke adfærd, så det gælder nok kun nogle racer.
0.2 Blandings Høns
3.5 Tværstribet Plymouth Rock

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vagtler ligger ingen æg..
« Svar #6 Dato: 18 Juni , 2011, 13:34 »
Mine kineser vagtler tog rigtig lang tid om at begynde æglægning, selvom de havde den rigtige alder til det! Men nu gør de det...og masser af æg! Kunne det evt tænkes, at de lægger dem et sted, hvor du bare absolut ikke kan finde dem?? Jeg har selv et ret tørt drivhus.. Dog overvander jeg det et par gange om sommeren, men jeg har oplevet flere gange (ikke hos mig selv, men hos andre), at deres drivhus simpelthen er 1) for vådt  og 2) for bart.. De små elsker store græs tuer og gerne, hvis de er blevet halv visne, altså rigtig godt tørt. Mine nyder også at rende mellem mine tætbevoksede jordbærplanter på bunden af drivhuset, men vander jeg dem, plejer de først at komme tilbage, når det er tørt igen...derimod er de japanske ganske glade for våde jordbærplanter  :) Husk masser af bunddække i drivhuset, hvis man har vagtler. De fleste af mine ruger selv ud  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Vagtler ligger ingen æg..
« Svar #7 Dato: 18 Juni , 2011, 13:55 »
Bjarne kunne du ikke lige komme med navnene på det vaktelfoder fra Danish Agro.
Simpelhen en guide om rækkefølgen, navnet lige fra startfoder og op.
Jeg kan se at de har en butik i Galten og da jeg jævnligt er i Århus er det jo ikke så stor omvej at smutte forbi der.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Vagtler ligger ingen æg..
« Svar #8 Dato: 18 Juni , 2011, 22:18 »
Tidligere havde de en speciel agerhøne blanding.
Denne er de stoppet med.
Blandingen heder nu fasan blanding.
Jeg har gennemgået sammensætningsedlerne fra den tidligere agerhøne blanding og den indeholder det samme som den tidligere agerhøne blanding.
Blandingen laves i Startfoder Voks/hvile og æglægnings foder.