Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: amherst fasaner  (Læst 6730 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sandbye

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
amherst fasaner
« Dato: 24 Maj , 2011, 22:20 »
hej

jeg har 1,3 amherst hvor af den en høne ligger og ruger på 10 dag

er der nogen der har erfaring med at lade hane gå sammen med høne og kyllinger.
jeg fik at vide de skulle skilles ad de første 8 uger ellers ville hane tage livet af kyllingerne, er det korrekt eller kan jeg lade dem gå sammen.

med venlig hilsen
Kenneth Sandbye

Offline sandbye

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: amherst fasaner
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2011, 20:03 »
slet igen med lidt erfaringer, hvor er Bjarne  :)
med venlig hilsen
Kenneth Sandbye

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: amherst fasaner
« Svar #2 Dato: 26 Maj , 2011, 20:32 »
Jeg har osse 2 amherst høner der ligger og ruger.. Men det er første gang for mig :) Så kan detsværre ikke hjælpe med andet end hvad jeg har læst.. At det kan være en go ide at adskille hanen. Jeg tror ihvertfald jeg lukker ham fra for en sikkerheds skyld.

Bjarne finder du her ;) http://prydfugle.lefora.com/forum/category/prydfugle-forum-topics/

Offline sandbye

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: amherst fasaner
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2011, 23:50 »
ja det er nok det bedste tak for hjælpen
med venlig hilsen
Kenneth Sandbye

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: amherst fasaner
« Svar #4 Dato: 28 Maj , 2011, 10:53 »
Jeg havde dsv. overset indlæget.
Jeg har altid taget min Amhertshane fra når hønerne har haft kyllinger, da jeg ikke stoler for meget på hanerne hvad kyllinger angår.
Mine Tragopaner derimod ville jeg langt bedre trude lade hanen gå sammen med hønen og kyllingerne. da den stamme jeg har her er noget af det mest rolige indenfor tragopaner.
Når hønerne er kommet med kyllinger har de ofte gået sammen med hanen uden problemmer den første tid, ind til jeg har opdaget at der var kommet kyllinger.

Offline sandbye

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: amherst fasaner
« Svar #5 Dato: 28 Maj , 2011, 18:34 »
alle tiders jeg tager ham fra når jeg ser de første kyllinger. mange tak for svarene
med venlig hilsen
Kenneth Sandbye

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: amherst fasaner
« Svar #6 Dato: 30 Maj , 2011, 19:44 »
Ja jeg sku ha gjort det da jeg tænkte på det.. Men nu er han lukket ude >:(.. Han har næsten hakket den ene høne ihjel idag..

Offline sandbye

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: amherst fasaner
« Svar #7 Dato: 03 Juni , 2011, 23:31 »
tror også jeg lukker ham fra imorgen hvis de kan være så hårde ved hønerne, håber hun klare den
med venlig hilsen
Kenneth Sandbye

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: amherst fasaner
« Svar #8 Dato: 04 Juni , 2011, 00:26 »
Den retningsline man kan bruge om fasaner mm er polygame (ikke par danende) eller monogame (par danende)

De fasaner mm. der er monogame og holder sig til en høne sker der ofte ikke noget ved at lade gå sammen med hønen da de af natur passer kyllingerne begge.
Hvorimod de der er polygame er det sådan at hanen flygtigt møder hønen og de pare for derefter at gå hver til sit. Dog holder hanen sig i det område hvor hønerne er i perioden før de begynder rugningen.
Når først hønen begynder at ruge forlader hanen området og intresere sig ikke mere for hønen.
Det der sker i en voliere når hønen begynder at ruge er at hanen tror hun stadig er intreseret og når hun afviser ham udmunder det fra hans side i agrasion og da hønen ikke har mulighed for at flygte fra hanen midster den ofte livet.
Så der er ikke noget unaturligt i at en hane ødelæger en høne der ruger eller både hende og kyllingerne når de kommer.

Noget større er problemet med de agrasive haner der ødelæger hønerne før de begynder at ruge eller kommer med kyllinger. Dette er ikke naturligt.
En sådan hane vil i naturen ikke få mulighed for at pare sig med en høne da hun vil flygte og hermed har han ikke mulighed for at føre sine agrasive gener videre. De agrasive gen er ofte dominerende i næste alle kyllingerne.
Kun i fangenskab er det muligt at avle med en sådan hane ved at klippe den ene vinge bruge briller og næbringe mm.
Det man opnår ved at bruge en sådan hane der burde aflives er at vi med tiden får endnu større problemer med agresive haner.
Vi har set det med Sølvfasaner hvor det er svært at finde en hane der kan gå sammen med en høne.

Jeg havde en Amherts hane der i en voliere på 1 m. bred 4 m. lang og 2 m. høj var noget hård ved hønen dog uden at skade den voldsom.
Efter at de kom i den store voliere på 130 kvadratnmeter og med et stort inderum og mange muligheder for at hønen kunne gemme sig viste hanen en langt mere overvejet og forsigtig taktik for at hønen ikke skulle forsvinde.
De første gange han viste lidt voldsom adfærd forsvandt hønen hurtig i et af skjule mulighederne og han stod noget søgende og forbavset tilbage.
En voliere på 130 kvadratmeter er ikke store forhold i forhold til de forhold de har i naturen, men det er dog så meget støre end den omtalte voliere så man kan se efekten. Formentlig kun i en kort periode.

Mine tragopan hane har aldrig vist voldsom adfærd mod hverken høner der ruger eller kyllinger.
Jeg har dog tidligere haft en tragopan hane der aflivede alt han kom i nærheden af og han røj i den pose der står ved vejen og bliver tømt en gang om ugen.