Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: jeg er blevet tilbudt vagtler  (Læst 19312 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Diana

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 212
jeg er blevet tilbudt vagtler
« Dato: 21 April , 2011, 21:35 »
hej allesammen...

jeg er blevet tilbudt 1.3 vagtler jeg må selv vælge imellem kinesisk dv vagtler eller jumbo vagtler.

jeg har været ved at søge rundt på nettet men jeg kan ikke rigtigt finde noget om pasning og indretning af drivhuset.

kunne godt tænke at vide noget om indretning af drivhuset bunddække og andre forholdsregler... et hus til vagtlerne mad/foder/grønt etc.

er der andet jeg skal vide eller tage forbehold til?

må jeg se billeder af hvordan i har jeres vagtler...
Mvh. Diana Brandt Andreasen

0,1 lavendelblå araucana
0,6 hvide italienere
0,1 kobberfarvet maran
0,3 Orpington

på vej: 0,1 blanding araucana/maran
mangler en ny kobber maran hane, han SKAL være 1år.. måske en høne eller 2 dertil ikke noget krav. ASAP...

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: jeg er blevet tilbudt vagtler
« Svar #1 Dato: 22 April , 2011, 01:48 »
I denne tråd har Marianne skrevet alt man bør vide om vagtler i drivhus.
Det er Bob White det drejer sig om, men kan udemærket bruges i forbindelse med andre vagtler.
Kineser og Jumbo vagtler er lidt lettere at have med at gøre end Bob White der er noget mere følsom overfor fugtig bund.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=3796.0

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: jeg er blevet tilbudt vagtler
« Svar #2 Dato: 22 April , 2011, 06:57 »
De kinesiske er jo små livlige vagtler, der er mulighed for at de vil ruge så der kommer lidt kyllinge, de er meget små og søde, der er ikke meget at kunne bruge overskydende fugle til, især ikke kokke.

Jumbo vagtler, pas nu på at det er den franske jumbo, den skal være på størrelse med en lille agerhøne, der er nogle der kalder de japanske for jumbo, men de mangler en del i størrelsen.
De franske lægger ca. 1 æg i døgnet når de er lidt over 2 mdr. de vil sjældent ruge, æggene smager fortrindeligt og er meget sunde, ser brandgodt ud i evt. salat, kyllinger får man med hjælp af rugemaskine og de overskydende fugle spiser man, de smager fremragende, virkeligt lækker.

Det var jo så en anden vinkel på de vagtler. Når du nu har læst Mariannes tråd og vil have Bob White i stedet for så er det ikke svært at finde udvoksede fugle nu, de er i mange farvemotationer.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Diana

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 212
Sv: jeg er blevet tilbudt vagtler
« Svar #3 Dato: 02 Maj , 2011, 22:25 »
har idag fået 1,1 kinesisk dv vagtel i mit drivhus de støvbader allerede så tager det som en kompliment som at de er faldet godt til og syntes om det.

er der ikke en af jer erfarne der vil være sød at skrive hvad det er de præsist skal have og spise, hvor meget og hvornår.... gerne både med foder, tilskud, vitaminer og så videre.
Mvh. Diana Brandt Andreasen

0,1 lavendelblå araucana
0,6 hvide italienere
0,1 kobberfarvet maran
0,3 Orpington

på vej: 0,1 blanding araucana/maran
mangler en ny kobber maran hane, han SKAL være 1år.. måske en høne eller 2 dertil ikke noget krav. ASAP...

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: jeg er blevet tilbudt vagtler
« Svar #4 Dato: 03 Maj , 2011, 09:39 »
En god æglægnings pilleblanding til agerhøns fra Danish Agro er rigtig god.
Dette blandes med ca. 1/3 kornblanding i æglægningsperioden.
Kornblandingen består af 1 byg 1 hvede 1 knækket majs og en undulatblanding, samt lidt foderkridt og evt knust katte piller med fisk.

Kornblandingen er for stor til Kinesiske dværgvagtler og derfor bør det knuses. Det samme gælder pillefoderet.
Pillefoderet fåes i æglægning. Start. Voks foder. Voksfoderet bruges også til hvilefoder.

Alm. hønsefoder er alt for dårlig til vagtler og resultere i langt de fleste tilfælde i at vagtlerne bukker under hvis de ikke får særdeles meget tilskudsfoder ved siden af.

Det er ikke så længe siden en dame ringede til mig da hendes Kineservagtel høner var begyndt at de styk for styk.
Hun brugte hønsefoder og undulat blanding.
Et foder der er langt fra tilstrækkelig til den hårde belasatning en æglægningperiode er.
Men starter med det kraftige foder æglægnings foder i februar marts måned så vagtlerne har opbygget et lager af vitaminer og mineraler så de kan stå periode igennem.
Det hjælper ikke ret meget først at starte med det gode foder i maj juni måned da skaden på dette tidspunkt som regel er sket.
En hurtig flytning til helt andre omgivelser og anden dagslængde kan muligvis stoppe vagtlernes æglægning og hermed give et kort hvil hvor man kan forsøge at opbygge deres reserver af vitaminer og mineraler.
Animalske vitaminer er meget vigtigt til alle vagtel arter og  især i æglægningsperioden og til de små kyllinger.

Offline Diana

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 212
Mvh. Diana Brandt Andreasen

0,1 lavendelblå araucana
0,6 hvide italienere
0,1 kobberfarvet maran
0,3 Orpington

på vej: 0,1 blanding araucana/maran
mangler en ny kobber maran hane, han SKAL være 1år.. måske en høne eller 2 dertil ikke noget krav. ASAP...

Offline Diana

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 212
Sv: jeg er blevet tilbudt vagtler
« Svar #6 Dato: 03 Maj , 2011, 10:53 »
øøh hmm ... kan se at det er japanske vagtler jeg har fået
Mvh. Diana Brandt Andreasen

0,1 lavendelblå araucana
0,6 hvide italienere
0,1 kobberfarvet maran
0,3 Orpington

på vej: 0,1 blanding araucana/maran
mangler en ny kobber maran hane, han SKAL være 1år.. måske en høne eller 2 dertil ikke noget krav. ASAP...

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: jeg er blevet tilbudt vagtler
« Svar #7 Dato: 03 Maj , 2011, 11:12 »
Prøv at gå ind og se Flemmings hjemmeside ( Egtved Vagtelopdræt ). /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Diana

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 212
Sv: jeg er blevet tilbudt vagtler
« Svar #8 Dato: 03 Maj , 2011, 17:11 »
her er den løsning jeg er  kommet frem til
Mvh. Diana Brandt Andreasen

0,1 lavendelblå araucana
0,6 hvide italienere
0,1 kobberfarvet maran
0,3 Orpington

på vej: 0,1 blanding araucana/maran
mangler en ny kobber maran hane, han SKAL være 1år.. måske en høne eller 2 dertil ikke noget krav. ASAP...

Offline Diana

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 212
Sv: jeg er blevet tilbudt vagtler
« Svar #9 Dato: 03 Maj , 2011, 17:12 »
:D
Mvh. Diana Brandt Andreasen

0,1 lavendelblå araucana
0,6 hvide italienere
0,1 kobberfarvet maran
0,3 Orpington

på vej: 0,1 blanding araucana/maran
mangler en ny kobber maran hane, han SKAL være 1år.. måske en høne eller 2 dertil ikke noget krav. ASAP...

Offline Diana

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 212
Sv: jeg er blevet tilbudt vagtler
« Svar #10 Dato: 03 Maj , 2011, 17:13 »
og mine 2 nye vagtler
Mvh. Diana Brandt Andreasen

0,1 lavendelblå araucana
0,6 hvide italienere
0,1 kobberfarvet maran
0,3 Orpington

på vej: 0,1 blanding araucana/maran
mangler en ny kobber maran hane, han SKAL være 1år.. måske en høne eller 2 dertil ikke noget krav. ASAP...

Offline Diana

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 212
Sv: jeg er blevet tilbudt vagtler
« Svar #11 Dato: 03 Maj , 2011, 17:52 »
Mvh. Diana Brandt Andreasen

0,1 lavendelblå araucana
0,6 hvide italienere
0,1 kobberfarvet maran
0,3 Orpington

på vej: 0,1 blanding araucana/maran
mangler en ny kobber maran hane, han SKAL være 1år.. måske en høne eller 2 dertil ikke noget krav. ASAP...

Susanne

  • Gæst
Sv: jeg er blevet tilbudt vagtler
« Svar #12 Dato: 03 Maj , 2011, 18:01 »
Nøjj, hvor de bor fint, Diana!

Det bliver spændende at følge med i  /o

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: jeg er blevet tilbudt vagtler
« Svar #13 Dato: 03 Maj , 2011, 23:01 »
er det her den rigtige slags ?

http://www.landogfritid.dk/kategorier/72-foderudstyr-til-fugl.aspx?pageindex=3

Det kan bruges men blandinger til agerhøns er langt at foretrække.
Nu ved jeg ikke hvilke fabrikat der er men Danish Agro er det bedste på markedet. http://www.danishagro.dk/documents/foder/fjerkrae/Fasanfoder_2011.pdf
Det lader til at Danish Agro har droppet deres agerhøne blanding og nu kun laver fasanblandinger. Men der er fiskemel i og det er væsentlig.
Der er et kort over forhandlere. Det ser ud til at de er mest udbredt i det sydlige danmark.
Foderet er i øvrig også udemærket til høns og andet fjerkræ.
Møllererens kan også bruges.
« Senest Redigeret: 03 Maj , 2011, 23:13 Fra Bjarne Andersen »

Offline Diana

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 212
Sv: jeg er blevet tilbudt vagtler
« Svar #14 Dato: 04 Maj , 2011, 08:56 »
Det kan bruges men blandinger til agerhøns er langt at foretrække.
Nu ved jeg ikke hvilke fabrikat der er men Danish Agro er det bedste på markedet. http://www.danishagro.dk/documents/foder/fjerkrae/Fasanfoder_2011.pdf
Det lader til at Danish Agro har droppet deres agerhøne blanding og nu kun laver fasanblandinger. Men der er fiskemel i og det er væsentlig.
Der er et kort over forhandlere. Det ser ud til at de er mest udbredt i det sydlige danmark.
Foderet er i øvrig også udemærket til høns og andet fjerkræ.
Møllererens kan også bruges.

ja skulle gerne købe det der, men der kommer mit problem jeg kan ikke finde det nogen steder, jeg bor helt oppe ved sæby - frederikshavn - skagen. så der er langt at kører helt derned efter det
Mvh. Diana Brandt Andreasen

0,1 lavendelblå araucana
0,6 hvide italienere
0,1 kobberfarvet maran
0,3 Orpington

på vej: 0,1 blanding araucana/maran
mangler en ny kobber maran hane, han SKAL være 1år.. måske en høne eller 2 dertil ikke noget krav. ASAP...