Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: jumbo vagtler er ved at klække....  (Læst 5042 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mariegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
jumbo vagtler er ved at klække....
« Dato: 18 Marts , 2011, 15:56 »
mine jumbo vagtler er ved at klække, jeg vil høre om der er nogen herinde der har erfaring i disse vagtler.
Mvh. Peter (og Marianne)


1.3 guld/sort båndet Brahma
1.3 sølv/sort båndet Brahma
1.3 gul/sort colombia Brahma
1.3 sort/kobber Maran
1.3 sort kæmpe Jersey
1.5 lys sussex
1.5 gul/colombia sussex
1.3 trefarvet sussex
1.4 Hvid moskus and
 Duer
 Katte
 Hunde

www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.raceduen.dk

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: jumbo vagtler er ved at klække....
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2011, 23:11 »
Hvad vil du gerne vide? jeg har da lavet en del af dem sidste år, Første advarsel, pas på at de ikke drukner i drikkevandet, ellers er de ret nemme at have med at gøre, men spørg løs.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline mariegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: jumbo vagtler er ved at klække....
« Svar #2 Dato: 19 Marts , 2011, 00:48 »
hvilken fugtighed ved klækning?
hvad foder til kyllinger?
hvorlangtid under varmepære?
hvor lang tid i dage kan de være om at klække?
og sikkert flere da jeg ikke kender til vagtler, men er nysgerrig på hvordan jeg får mest ud af det.
Mvh. Peter (og Marianne)


1.3 guld/sort båndet Brahma
1.3 sølv/sort båndet Brahma
1.3 gul/sort colombia Brahma
1.3 sort/kobber Maran
1.3 sort kæmpe Jersey
1.5 lys sussex
1.5 gul/colombia sussex
1.3 trefarvet sussex
1.4 Hvid moskus and
 Duer
 Katte
 Hunde

www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.raceduen.dk

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: jumbo vagtler er ved at klække....
« Svar #3 Dato: 19 Marts , 2011, 06:22 »


Æggene skal ruges i 18 dage, jeg ruger helt uden vand i rugemaskinen, den fordampning der sker fra ægget er nok.
Når de begynder at pille hul i ægget plejer alle at være ude på ca. 1 døgn.

Med hensyn til fodret, er det selvfølgelig hvis du kan finde noget FAV startfoder (fasan-agerhøns-vagtel), lykkes det ikke, så startfoder til kyllinger som du knuser lidt mere, bland lidt valmuefrø, lidt æggefoder til volierefugle eller hårdkogt æg i så skal de nok vokse til.

Jeg har aldrig skrevet op hvor lang tid under varmelampe, det ser man på dem når de trækker fra varmen sænkes temp. lidt, de vokser enormt hurtigt.

Husk nu at spise lidt af æggene de er smadder sunde og smager godt, det samme gælder for alle de overskudskokke der bliver, flå og spis dem de er en lækkerbisken, men få det gjort i tide, der får rigtig meget foder igennem dem.
Jeg har døjet med befrugtningen i år den har været helt i bund, skyldes sikkert vinteren.
Der er en del tråde her på forum hvor Bjarne Andersen deler ud af sin store viden om vagtler, samt Marianne Vedel der har en lang tråd om vagtler i drivhuset hvor der er mange guldkorn at hente.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: jumbo vagtler er ved at klække....
« Svar #4 Dato: 19 Marts , 2011, 09:38 »
Hvis jeg skal give et godt råd udover de gode råd der allerede er kommet, skulle det være omkring varmelampe.

Uanset om det drejer sig om hønse kyllinger eller vagtel kyllinger eller andet fjerkræ er varmepære med lys i ikke det optimale.
Denne varmekilde giver fuglene stes ved det konstante lys. Kyllingerne får aldrig den ro de skal have og er derfor konstant trætte.
Samtidig er det sådan at selv om kyllingerne forsøger at sove og lukker øjnene optages lyset genem huden og stresser også i denne situation.

I starten brugte jeg også af uvidenhed varmepære med lys i så kyllingerne altid kunne finde varmekilden.
Da jeg genem en årække havde problemmer med at flere kyllinger døde de første dage efter klækningen, forsøgte jeg at lave en kasse med en varmepære uden lys der var temostatstyret herudover var lyster også styret og tændte de første dage ca. et kvarter for hver to timer ellers var der total mørk i kassen.
Dette bevirkede at kyllingerne var aktiv fødesøgende i det korte tidsrun hvor der var lys og sov trygt når der var mørkt.

Kyllinger der gik i denne kasse var der væsentlig mindre dødsfald og de var meget mere psykisk stabile, i modsætning til de der gik ved varmepære med lys i der havde de samme problemmer som ved tidligere hold kyllinger.

Når kyllinger så blev lidt ældre blev lysmængden forøget og der blev efterhånden lukket mere op for det naturlige lyset i kassen hvor der dog var meget mørkt i den ene ende så de kunne finde lidt ro her.
Senere kom de i en kasse hvor der var en stor afdeling med fuld dagslys og et rum med total møreke og varme for at hærde kyllingerne.

Udfra de forsøg jeg har lavet med vagtelkyllinger og andre kyllinger har det beskrevne være det mest optimale.

Vagtler er især følsome for stress. Største parten af vagtler der dør dør af stress.
Derfor er vagtler et særdels godt grundlag at gå udfra når man ønsker optimale forhold for det øvrige fjerkræ.
Tamfjerkræ agere slet ikke på samme måde. Dette er ikke ensbetydende med at de unaturlige forhold ikke påvirker dette fjerktræ tvært imod kan man helt sikker imødekomme efterfølgende adfærds problemmer hos dette fjerkræ.
Ofte er der adfærds problemmer som vi menesker har svært ved at regisrere og når vi endelig kan er det meget alvorligt for fuglene. Som sagt er det mest overset ved tamfjerlkræ og til dels også når det drejer sig om andre produktions dyr som nogle få vagelarter der er på vej til at blive tam fjerkræ.

En indikator er kyllinger der fjander rundt og laver narestreger er sunde og psykisk stabile og ikke kun går hen og æder og efterfølgende går hen og sover hvad er tegn på at der er noget galt.

Jeg tror at Marianne kan bekræfte dette med hendes fantastiske opdræt af Bob White vagtler på naturlig vis. Nu ved jeg godt at hun ikke har vagtelkyllinger der har gået under varmepære samtidig med naturopdrættet men hun har ikke givet udtryk for at der har været adfærds problemmer som mange oplever med vagtlerkyllinger.

Nå så gik der fugle miljø i det igen. En gammel skade der gør at jeg i en årække har været Veternær og Miljøkonsulent i Danske Fugleforeninger *y.
Ovenståede en undskyldning til de nye der ikke kender mig.
De gamle ved godt at når de møder mig får de et timelangt foredrag om emnet, så de har mulighed for at undgå mig *g *g    

Offline mariegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: jumbo vagtler er ved at klække....
« Svar #5 Dato: 19 Marts , 2011, 21:48 »
mange tak, skal i have for jeres gode råd.
Mvh. Peter (og Marianne)


1.3 guld/sort båndet Brahma
1.3 sølv/sort båndet Brahma
1.3 gul/sort colombia Brahma
1.3 sort/kobber Maran
1.3 sort kæmpe Jersey
1.5 lys sussex
1.5 gul/colombia sussex
1.3 trefarvet sussex
1.4 Hvid moskus and
 Duer
 Katte
 Hunde

www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.raceduen.dk