Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Døde af gabesyge!  (Læst 20529 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Døde af gabesyge!
« Svar #15 Dato: 09 Marts , 2011, 16:05 »
For f...... Ingrid, hvor er du uheldig....

Tusinde af trøstekram til dig *t *t *l *l

Du har gjort hvad du kunne og at du mener, at du skulle have aflivet dem før, hjælper ingen. Man håber jo altid, at man kan helbrede ens dejlige dyr.
Sorg, det er tilladt at føle, vi herinde elsker jo alle vores dyr  ;)

Håber du snart må få nogle raske og sunde dyr, så du kan begynde dit avlsarbejde.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Døde af gabesyge!
« Svar #16 Dato: 09 Marts , 2011, 16:11 »
ÅÅÅhhhh nej.  :'( :'(

Forum er bestemt det allerbedste sted at komme ud med sin store sorg over sine elskede dyrs død. Vi kender det, og ved hvordan du har det.

Du kan ikke bebrejde dig selv noget. Du var ude for at gøre ALT for staklene, da du fandt ud af, hvordan det var fat *t *t *t
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Døde af gabesyge!
« Svar #17 Dato: 09 Marts , 2011, 16:13 »
Gør ondt at høre.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

frida

  • Gæst
Sv: Døde af gabesyge!
« Svar #18 Dato: 09 Marts , 2011, 16:14 »
 *t Du skal da ikke undskylde, at du deler din sorg med os. Vi har jo fulgt med her fra sidelinien. Du må da naturligvis føle sorg *l Men hvis det er følelsen skam du tænker på, så har du bestemt ingen grund til at skamme dig. Tværtimod. Gabesyge er rigtigt svært at skelne fra forkølelse, når man ikke har haft det i sine dyr før. Jeg har selv mistet en høne med lungeorm. Jeg kunne ikke genkende de skrevne symptomer dengang. Men nu tror jeg at symptomerne kan skelnes. Gabesyge kommer "snigende". Der er gode og dårlige dage for hønen. Forløbet er ofte langvarigt med diffuse symptomer fra luftvejene. Forkølelse derimod rammer hurtigere, og oftest bliver h*nen enten "hurtigt" frisk eller hurtigt dårligere med følgesygdomme. Det er ihvertfald min erfaring, men der findes nok 100 andre erfaringer :)
Ved det du kun har haft dine høns i 14 dage, har du ovenikøbet haft yderligere besvær med at kunne se det. De kunne jo også bare være blevet lidt sløje af stressen over at være blive flyttet. Hvis du har mulighed for at kontakte sælger, synes jeg du skulle gøre det. Ikke for at "skælde ud", men for at gøre opmærksom på ormene, da h*n temmelig sikkert vil undgå sygdom og død ved h*ns høns :-\
Mht. skam, ja, så er det da en skam (ærgeligt), at have mistet sine dyr man har haft nogle forventninger til.
Kram herfra....

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Sv: Døde af gabesyge!
« Svar #19 Dato: 09 Marts , 2011, 16:31 »
Jeg aner ikke, hvor de orm kom snigende fra. Måske fra fugle.
Sælgers dyr hjemme er fine og raske. To andre farvede jeg fik fra ham er raske.
Men de får alle den store tur alligevel.
Æv æv æv
(jeg vil drukne min sorg i pizza i aften).
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Charlotte22

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 275
Sv: Døde af gabesyge!
« Svar #20 Dato: 09 Marts , 2011, 17:20 »
Hvor er det bare trist *t føler virkelig med dig *b
Håber at pizzaen er rigtig go' :)
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Døde af gabesyge!
« Svar #21 Dato: 09 Marts , 2011, 17:48 »
Det var trist at høre *t
Så har de nok haft brug for penicillin istedet for og jeg syntes du skal kontakte dyrlægen så han ikke fejl dianosere igen. Det lyder som det mine havde da jeg kontaktede dyrlægen i efteråret.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Sv: Døde af gabesyge!
« Svar #22 Dato: 09 Marts , 2011, 19:06 »
 *t  Det gør mig ondt at høre.
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Hebber

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 181
Sv: Døde af gabesyge!
« Svar #23 Dato: 09 Marts , 2011, 20:12 »
Det er trist at miste dem du havde så store forhåbninger til.

Susanne
1.6.9 Lys Sussex, 3,3 dværg Wyandot, 0,04 blandingskyllinger sussex/dv. wyandot 2.1.2 firbenede musefangere 1.0 lys Golden Retriever 0.1 ægtefælle

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Døde af gabesyge!
« Svar #24 Dato: 09 Marts , 2011, 20:26 »
Ååååh neeej, Ingrid :'( Hvor er det trist!

Det er også virkelig et sammenrend af uheld, jeg tror da heller ikke jeg ville stille den rigtige diagnose på dyr man kun har haft i 14 dage. Der kan jo være så mange andre ting der spiller ind og det er svært at konstatere at de er syge når man ikke kender dem så godt...

Øv øv øv! *t
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Anja Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: Døde af gabesyge!
« Svar #25 Dato: 09 Marts , 2011, 21:25 »
Hvor uretfærdigt, og sørgeligt :( altid trist at miste.
 *t
Du må op på hesten igen *l
Med venlig hilsen

Anja



0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Døde af gabesyge!
« Svar #26 Dato: 09 Marts , 2011, 21:29 »
Ingrid, hvor ER det bare trist! :( Kan godt forstå du er ked, det var dog også forfærdeligt :( Et KÆMPE medfølende knus herfra! *l

@Majbritt: Tak for din beskrivelse, den har jeg gemt på min pc *l

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Døde af gabesyge!
« Svar #27 Dato: 09 Marts , 2011, 21:54 »
Det var da meget trist. Det dér med tidspunkt for aflivning er meget vanskeligt. Nogle vælger det som en hurtig løsning, så man er helt sikker på at dyret ikke lider mere. Andre kæmper til det sidste. Af og til lykkes det jo også at redde dyr, man havde troet dødsdømte. Det har vi prøvet en del gange her. Både med geder, får, høns og kyllinger. Vi har bl.a. haft en ged, der havde trillinger på to uger. Alt gik godt indtil hun pludseligt lagde sig og ikke ville noget mere. Kiddene måtte have flaske og dyrlægerne og jeg var ved at blive gråhårede af at spekulere på, hvad det kunne være. Hun var i fin foderstand og havde fået ormekur lige inden læmningen. Til sidst besluttede vi at behandle "lidt af hvert" så kræet fik ormekur, antibiotika, kalkopløsning og prednison, samtidigt med B12-injektioner hver 3. time. Min mand var for en gangs skyld vred på mig fordi han mente at jeg trak pinen ud. Jeg kunne bare ikke holde ud at høre på de tre kid, der kaldte på MOR. Efter 1 1/2 døgn hvor jeg var på overarbejde med at give vitaminsprøjter og havresuppe med sukker og salt i døgndrift - ja så rejste hun sig lidt vaklende, krummede sig sammen og kom af med en ordentlig portion halvt opløste blege ORM. Derefter gik hun usikkert hen til kiddenes boks og kaldte på dem. Og SÅ åd og drak hun ellers. Jeg må indrømme at jeg småtudede lidt af lettelse.
Selvfølgelig har jeg også haft "projekter", der ikke lykkedes. Vi har også aflivet når det så håbløst ud. Men Ingrid, ingen er i tvivl om at du gjorde dit bedste - det er bare ikke altid nok.  *t
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Døde af gabesyge!
« Svar #28 Dato: 10 Marts , 2011, 09:23 »
Åh også, Ingrid *l *t
Selvom du mener, dyrene var OK, synes jeg alligevel, du skal kontakte sælger, og fortælle, så h*n kan være opmærksom på, at der kan være et problem.
Jeg tror, det er stress over flytningen, der har gjort dine dyr mere sårbare.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Døde af gabesyge!
« Svar #29 Dato: 10 Marts , 2011, 14:35 »
Hej Ingrid

Jeg er virkelig trist over at du har mistet dine dyr.De er fra mig ,og var fine avlsdyr  :'( De var sunde og raske og fit for fight ude ved mig.Jeg har aldrig haft problemer med orm ,så tror der er tale om stress ved flytningen.

Det er bare så tragisk det hele  :'( Jeg har brugt så meget tid på at finde gode råd og vejlednig fra både indland og udland  :'( Tyskerne fatter ikke de høje priser vi har her hjemme for medicin til høns (jeg forstår det heller ikke)

Mange hilsner Jesper
mvh Jesper