Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Japanske Vagtler  (Læst 11630 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

AnneR

  • Gæst
Japanske Vagtler
« Dato: 20 Juli , 2008, 08:22 »
Min datter fik lov til at købe nogle Japanske vagtler i går på Vorbasse. Ja jeg ved godt at markeder ikke er det bedste sted at købe dyr, men tænkte at eftersom vi har ænder og har haft høns kan det vel ikke gå helt galt. Men jeg ved da så meget at man ikke nødvendigvis skal stole på en handlende der.
Nu er jeg så ved at læse op på disse nye fugle, og har et par spørgsmål jeg ikke er sikker på at have påfattet rigtigt.
Hun købte 6, jeg tror 4 høner og 2 haner, men er ikke helt sikker, kan ikke rigtig se forskel - er der en sikker metode til dette? Eller skal jeg bare tjekke hvem der galer?
Kan de godt gå sammen alle 6 eller vil det give problemer med hanekamp, eller for den sags skyld høner der ikke vil være sammen?
Læste et sted at 0.75 kvm skulle være et fint bur til 3 voksne vagtler, skal de virkelig ikke bruge mere plads?
Hun vil gerne have kyllinger, kan de selv ruge dem ud eller skal jeg finde rugemaskinen ned fra loftet (moskusænder behøver den ikke) Og hvis de selv kan ruge, hvor og hvordan skal de så have deres rede?
Sidste spørgsmål, skal deres bur have fast tag, eller vil de bruge et hus ligesom høns og ænder?
Håber der er nogen der kan svare på en del af dette, da jeg helst vi give hende den bedst mulige start som Vagtlelmor - hun er snart 15, så det bliver virkelig hendes.

Venlig hilsen
AnneR

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Japanske Vagtler
« Svar #1 Dato: 20 Juli , 2008, 09:55 »
Bjarne har en rigtig god hjemmeside om vagtler, også med billeder og bure. Prøv at kigge på den
http://www.sitecenter.dk/vagtler/

Du skal i hvert fald ikke regne med at japanske vagtler ruger, så frem med rugemaskinen hvis der skal komme kyllinger.

Markeder skal man passe på, nogle er helt ok og i orden, men der er også mange svindlere iblandt. Jeg ved at Flemming fra http://www.egtved-vagtelopdraet.dk/7846025 som jo ligger tæt på Vorbasse, han i hvert fald sidste år ikke ville sælge på Vorbasse marked. Grunden er at hvis du sælger på markeder så skal fuglene  være vaccineret mod ND og vagtler er temmelig følsomme overfor den vaccine og der dør en betragtelig del af dem. Så både på grund af tabet og på grund af at det også koster dyrlæge så der er ingen økonomi i at sælge vagtler (for ham) på markeder.

Bare af nysgerrighed, fik du en seddel med af sælgeren om ND vaccine
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

AnneR

  • Gæst
Sv: Japanske Vagtler
« Svar #2 Dato: 20 Juli , 2008, 10:06 »
Tvilvler meget kraftigt på at de er vacineret. Fik et visitkort det er alt, men er altså naiv nok til at tro på de er raske alligevel.
Har allerede set hjemmesiden igennem, har brugt et par timer på at søge nettet igennem her til morgen :-) har faktisk både været på Flemmings og Bjarnes, det er ikke alt de er helt enige om, småting dog, men sådan vil det nok altid være.
Tak for dit svar.
venlig hilsen
AnneR

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Japanske Vagtler
« Svar #3 Dato: 20 Juli , 2008, 10:40 »
Du skal ikke være bange for at de er syge af ND, det er en sikkerhedsforanstaltning for at forhindre spredning af evt. smitte, intet andet. Mine høns er heller ikke vaccineret mod ND og det er kun hvis de sælges på udstiling eller markeder det er påkrævet. Men en sådan sælger på marked snyder jo andre ærlige sælgere som overholder reglerne og tager handel fra dem. De kan jo sælge billigere ved ikke at vaccinere.

Her er et eksempel på vagtelhuse
http://www.quails-in-essex.co.uk/Housing.html
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

AnneR

  • Gæst
Sv: Japanske Vagtler
« Svar #4 Dato: 20 Juli , 2008, 12:11 »
 :D Ligner utrolig meget det kaninbur jeg brændte for en lille måned siden fordi jeg ikke gad have det stående mere. Sådan kan det jo gå. Rigtig fin side ellers - tak
Ja du har ret det ødelægger helt sikkert prisen for dem der er ærlige nok til at overholde reglerne. Så en enkelt der havde et skilt oppe med at han havde vagtler hjemme til salg, hvilket jeg var tæt på at gøre fordi de så ikke havde været på marked, men datteren ville så gerne have dem med det samme.
venlig hilsen
AnneR