Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rødhøns  (Læst 18834 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jørgen Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Rødhøns
« Dato: 06 Marts , 2011, 18:55 »
Hej.

Jeg har fået 7 rødhøns, de er meget nydelige at kigge på, men det kniber mig at se forskel på han og hun, jeg ville jo gerne at de skulle få kyllinger.
Jeg har høret at de skulle være ynglevillige, men passer det???

Hilsen Jørgen

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Rødhøns
« Svar #1 Dato: 06 Marts , 2011, 19:13 »
Velkommen på Forum Jørgen.
Hvad er rødhøns for nogle???
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Rødhøns
« Svar #2 Dato: 06 Marts , 2011, 19:27 »
rødhøns er det ikke røde amerikaner så? hvis de er fra rugeri så er de nok sorteret fra starten...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Rødhøns
« Svar #3 Dato: 06 Marts , 2011, 19:40 »
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline jørgen Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Rødhøns
« Svar #4 Dato: 06 Marts , 2011, 19:45 »
Hej igen.
Det er fugle som på linket og der skulle være af begge køn, de er fra sidste sommer så de skulle jo være over 6 mdr.

Jørgen

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Rødhøns
« Svar #5 Dato: 06 Marts , 2011, 19:50 »
Kan kun gi dig ret.. Hvor er de dog nydelige og se på /o. Dit spørgsmål kan jeg detsværre ikke hjælpe med.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Rødhøns
« Svar #6 Dato: 06 Marts , 2011, 19:51 »
ok dem kender jeg ikke... det er laaangt til amerikaner ;)
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Rødhøns
« Svar #7 Dato: 06 Marts , 2011, 20:03 »
Først et stort tillykke med dine nye høns /o. Dem skal du nok få både æg og megen underholdning ud af.
Kan du evt. lægge billeder ind af dem? Hvis vi antager, at "Rødhøns" er de smukke, rødbrune Isa Brown også kaldet rød amerikaner( selvom de er franske  ??? ISA= Institut de selection Animal), skal du ikke regne med, at de selv bliver "skruk", det vil sige i stand til at ruge deres æg ud. Der er tale om en "hybrid", en bestemt form for krydsning, som lægger usædvanlig mange æg, men som ikke kan bringe den egenskab videre til deres kyllinger. det skyldes at de mange æg, netop hænger sammen med, de er krydsninger. 

 Hvis de er nogenlunde udvoksede, vil du meget tydeligt kunne se kønsforskel. Hvis de alle er unghaner, eller der er mere end én hane, vil de fare i flæsket på hinanden i en grad, så du ikke er i tvivl om, at det er haner. Høner kan også slås, men for haner er det mere indædt.

Og hvis det er Isa Brown/rød amerikaner, skal du være forberedt på at få rigtig mange æg. Ved at passe dem godt, er min erfaring, at man sagtens kan  få dem til at lægge æg i flere år, end det ene år, de er lavet til.

Og er der tale om Isa Brown/Rød amerikaner, kan du også have fornøjelsen af nogle usædvanlige tamme, nysgerrige og tillidsfulde dyr. Hvis de går ude i haven, skal du huske at lukke døre og vinduer. Eller kommer de meget hurtigt på visit, når de har lært dig at kende.

Vil du gerne have kyllinger, kommer du ikke uden om at investere i en hane, og husk at tjekke, hvad de lokale regler om haner og hønsehold i dit lokalområde siger om haner, eller rettere hanegal.

Hvis det skal være dine egne æg, der skal komme kyllinger af, kan du enten investere i en rugemaskine, eller få dem udruget i rugemaskine. Nogle steder kan man betale andre for at få plads i deres rugemaskine.

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Rødhøns
« Svar #8 Dato: 06 Marts , 2011, 20:15 »
Det var da nogle utrolig flotte fugle.
Hvis du kan sætte billeder ind er der helt sikkert nogle der kan hjælpe med at finde ud af deres køn.

Jeg har aldrig set dem før, er de ikke ret sjældne ??? når der på linket står at det er  ud fra observationer, er det så fordi de lever i den danske natur ligesom fasaner?
Venlig hilsen
Eva

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Rødhøns
« Svar #9 Dato: 06 Marts , 2011, 20:17 »
For rigtig mange år siden havde jeg et par stenhøns(nært beslægtet med rødhøns),jeg kan ikke huske om jeg kunne se forskæl på kønnene,ud over adfærd måske lyd. Men med 7 stk skal der vel nok være lidt af hver, men kønne er de.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Rødhøns
« Svar #10 Dato: 06 Marts , 2011, 20:20 »
Magrethe: Prøv at trykke på linket længere oppe i tråden ;)

Rødhøns og stenhøns har absolut ingenting at gøre med røde amerikanere/isa brown/ isa warren og hvad de kære hybrider ellers bliver kaldt.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Rødhøns
« Svar #11 Dato: 06 Marts , 2011, 20:23 »
Er der enighed om at det er sådan en ?

Prøv at kigge på indlæg nr. 5 så får du svaret :)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline jørgen Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Rødhøns
« Svar #12 Dato: 06 Marts , 2011, 21:13 »
Hej.

Det skulle også kaldes rødbenet agerhøne har jeg lige hørt, jeg vil imorgen tage et billede af bæsterne og lægge det ind, de går lige nu i et 15 meter langt voliere, de er meget vilde og flyver vild hurtigt.

Jørgen

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Rødhøns
« Svar #13 Dato: 07 Marts , 2011, 03:16 »
Jeg mener det er en rødbenet løbehøne,det er en lille køn sag på størrelse med en stor vagtel-agerhøne.

For ca 40år siden da jeg boede hjemme hos mine forældre var der en sådan der forvildede sig ind i vores nabos hønsegård,den døde desværre efter et par dage og jeg fik den og sendte den til konservator,så jeg har en der er udstoppet.

                       Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline jørgen Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Rødhøns
« Svar #14 Dato: 08 Marts , 2011, 05:47 »
Størrelsen er lidt større end Agerhøns men lidt mindre end fasaner, lidt mere kompakte end fasaner.

Jørgen