Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Problemer med forkølelse hele tiden  (Læst 21798 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

johan10

  • Gæst
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #30 Dato: 21 Februar , 2011, 16:29 »
Nu er det 5. dag de får medicinen, og det ser ikke ud til at have hjælpet endnu. Jeg synes faktisk at det er blevet lidt værre med nogen af dem, men det er medicinen selvfølgelig ikke skyld i  :)
Jeg forstår det virkelig ikke, for jeg er næsten sikker på at de ikke får træk. De sidder ikke inde om dagen og får træk fra lemmen. Når de er ude står de under huset hvor der er lukket på to af siderne så de får lidt læ og det har heller ikke blæst særlig meget de sidste dage, så jeg forstår ikke at der ikke er bedring at se  :( Jeg kan i hvert fald ikke se hvor de skulle få træk fra.
Måske der lige skulle nogen ud og kigge, som har lidt mere erfaring.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #31 Dato: 22 Februar , 2011, 11:47 »
Det var da godt nok træls for dig Johan :(

Prøv at tænde det lys inde i huset, så kan du se det med det samme hvis der er træk :)

Det kan være en helt anden type sygdom de har som derfor kræver en anden behandling, så hvis dine midler er til det så ville jeg forsøge at spørger en dyrlæge til råds og så følge en eventuel behandling han må udskrive :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #32 Dato: 22 Februar , 2011, 13:17 »
Jeg har netop set billederne af dine høns inde i huset og kan heller ikke se, at der skulle være noget, som skulle se ud til at give de beskreve problemer. En måde at kontrollere for træk er at anvende røg. Lige hvordan man får fat i en røgpind/maskine ved jeg ikke, og har heller ingen ide om priser på sådan noget,
Umiddelbart ser din forhold jo meget fine udheld og lykke med at finde en løsning
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #33 Dato: 22 Februar , 2011, 13:33 »
Hej Johan. Nu har jeg af gode årsager ingen kendskab til din måde at fodre på. Men siden jeg for år tilbage begyndte ca. midt vinter at give mine høns torskelevertran i foder (overdriv ikke, da det kan give afsmag i æg) + vitaminer i vand + spiret hvede, så syntes jeg mine høns generelt er stærkere/sundere og har større modstandskraft.
Og dermed bliver de sjælden syge.
Ikke fordi jeg mener man skal være ligeglad med træk, det skal selvfølgelig tage alvorlig.
Og måske du selv gør brug at en eller flere måder og ovennævnte, at tildele hønsene ekstra vitaminer på. Ellers syntes jeg du skulle prøve.
Der er en anden sidegevinst, nemlig bedre befrugtning og kyllingerne er stærkere når de klækker.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #34 Dato: 22 Februar , 2011, 13:37 »
Trist at de ikke har det så godt :( Men gal, hvor er du bare IKKE tabt bag en vogn, Johan!!!! /o Det ser bare SUPER godt ud, og jeg fatter slet ikke at du er så sej til at bygge, når du er så "lille" ;D ;D Altså...aldersmæssigt :D

Det var i øvrigt mig, som havde et nummer til en landdyrlæge, men han ved bare desværre ikke så meget om høns, fandt jeg ud af... til gengæld en masse om katte :D

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #35 Dato: 22 Februar , 2011, 13:39 »
Jeg har netop set billederne af dine høns inde i huset og kan heller ikke se, at der skulle være noget, som skulle se ud til at give de beskreve problemer. En måde at kontrollere for træk er at anvende røg. Lige hvordan man får fat i en røgpind/maskine ved jeg ikke, og har heller ingen ide om priser på sådan noget,
Umiddelbart ser din forhold jo meget fine udheld og lykke med at finde en løsning

Man må vel kunne bruge røgelsespinde??
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

johan10

  • Gæst
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #36 Dato: 22 Februar , 2011, 19:54 »
Hmm...jeg har de sidste dage lagt mærke til at et par af dem er begyndt at ryste hovedet en gang imellem. De ryster det kraftigt og går baglæns. Jeg har set to gøre det. Har det noget med forkølelsen at gøre eller kan det være noget helt andet. Luftrørsorm måske  ??? Jeg håber det ikke  :( Hvad mener i?
Christina, det er nu slet ikke så svært  :D Det tog lidt under en dag for jeg havde travlt, for jeg skulle jo nå det inden hønsene gik ind. Heldigvis kom min storebror lige og hjalp mig en time til sidst  :)

Ja tror at jeg prøver dyrlægen, for det er da godt nok træls det her. Ville jo gerne have at de skulle ruge lidt kyllinger ud på et tidspunkt, så de må da gerne snart blive raske.

Jeg har prøvet at tænde en lighter inde i huset og jeg synes bestemt ikke at der er grund til at de skulle blive syge.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #37 Dato: 22 Februar , 2011, 20:55 »
Prøv at kigge dem i halsen, kan du se røde orm (mener de er røde) har de halsorm. De kan være svære at se ind imellem. Tror godt at det kan være orm hvis de ikke får træk, men prøv at se efter.
Jeg har set dem ryge tilbage på den måde når mine har været syge og desværre har de ikke overlevet.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #38 Dato: 22 Februar , 2011, 21:46 »
Det kan da ikke være orm når de har øjenbetændelse? Jeg tror altså det bedste du kan gøre er at søge hjælp ved en dyrlæge Johan :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #39 Dato: 22 Februar , 2011, 22:05 »
Det kan da ikke være orm når de har øjenbetændelse? Jeg tror altså det bedste du kan gøre er at søge hjælp ved en dyrlæge Johan :)

Nåh nej  ;D Lige det der havde jeg lige glemt.

Det kan vel ikke være ILT?  :-[
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

johan10

  • Gæst
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #40 Dato: 22 Februar , 2011, 22:18 »
Det skulle være mærkeligt hvis det var ILT. Der er vidst ikke så mange tilfælde med det i DK. Men selvfølgelig kan det da godt være.

Nej Mikkel jeg tror heller ikke at det er orm, men det kan jo godt være at de ud over forkølelsen har fået orm. Jeg prøver en dyrlæge i morgen.

Offline Anja Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #41 Dato: 23 Februar , 2011, 08:03 »

Stakkels dig og dine små puttere, håber det kommer til at gå *l *k.
Hende jeg købte af dig, hun har det super godt :) hun er en lille kælepot :) Hun er blevet fint optaget i " familien", hun bliver opdraget af de andre, men ikke på den slemme måde /o

God bedring til dine høns.
Med venlig hilsen

Anja



0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #42 Dato: 23 Februar , 2011, 10:21 »
Tja det beskrevne symptomer passer vel fint med ILT, så det er nok en nødvendighed at få dyrlægen til at tilse dyrene og be- eller afkræfte mistanken. Det er ikke så lang tid siden, der var en anden her på forum, som fik konstateret ILT.

Krydser fingre for, at det blot er falsk alarm *k
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #43 Dato: 23 Februar , 2011, 10:47 »
Hvis det var ILT er jeg ret sikker på at dødsfaldende var begyndt at ske :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

johan10

  • Gæst
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #44 Dato: 23 Februar , 2011, 17:05 »
Det tror jeg også Mikkel. Jeg er sikker på at det er en forkølelse, for det bliver værre i perioder. Grunden til at de blev forkølede kender jeg jo også. Mit hus var MEGET fugtigt, hvad det heldigvis slet ikke er mere. De har haft det sådan længe nu og hvis det var ILT var der nok allerede nogen der var døde......men selvfølge kan der da ikke ske noget ved at spørge dyrlægen, så det vil jeg da måske også gøre  :) Jeg tror bare at deres imumforsvar er meget lavt efter en lang periode med sygdom, så de har sværere ved at komme sig. Lyder det helt forkert  ::)
Den eneste bedring der er sket med dem er at den med det næsten forsvundne øje har fået det bedre. Jeg tror at hævelsen er ved at lægge sig.