Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Problemer med forkølelse hele tiden  (Læst 21799 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

johan10

  • Gæst
Problemer med forkølelse hele tiden
« Dato: 15 Februar , 2011, 18:28 »
Ja nu har mine høns været forkølede meget længe  /d For ca. 3 uger siden var mit hønsehus MEGET fugtigt. Det var på 1,5 kvadratmeter (alt alt for småt  :)), så i går byggede jeg det lige dobbelt så stort (puh hvor var det koldt  :))
Jeg fandt så ud af at det skyldtes at der ikke kom nok frisk luft ind i huset så det kunne tørre. Jeg har nemlig sat presenninger på siderne af gården og på taget for at der ikke skal komme sne ind, og det har også virket, men jeg havde bare ikke lige tænkt på det med huset.
Nu er huset så helt tørt igen, men hønsene er stadig forkølede og 4 af dem har endda øjenbetændelse. De 3 af dem har det i mild grad, men den ene har det meget slemt. Dens øje er nærmest forsvundet, og det skete bare på en nat. Jeg aner ikke hvordan for jeg synes ikke at den kan have fået træk i huset, for det er ret tæt og uden større huller. De andre er forkølede, og underligt nok er mine fodbefjerede dværge mere forkølede end silkerne. Er der nogen der har en forklaring på det? Er der nogen racer, der er mere sarte end andre?
Hvad skal jeg dog gøre for at gøre dem raske? Jeg giver dem en MASSE hvidløg og kamillete, men jeg synes ikke at der sker noget som helst. For tiden sover de med varmelampe om natten men intet hjælper det  :( Jeg kan ikke høre at det bobler i halsen på dem; de kommer bare ofte med nogle rigtig våde nys og der er vådt omkring næseborene.
Er det bedst at ringe til dyrlægen eller hvad skal jeg gøre, og kan jeg regne med at det hjælper, det jeg får fra dyrlægen? Jeg har ikke lyst til at spilde penge på det hvis det alligevel ikke hjælper.
Håber at nogen har gode råd, for det kan godt nok tage modet fra en når alle har det sådan og der ikke er noget af det man gør der hjælper   :(

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #1 Dato: 15 Februar , 2011, 18:39 »
Tillykke med at huset er blevet dobbelt så stort  /o

Øv, det er da træls med forkølelsen. Det er nok en god ide at ringe til dyrlægen, hvis de har øjenbetændelse.
Jeg har ingen erfaring med øjenbetændelse, så der må andre på banen.

God bedring herfra!
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #2 Dato: 15 Februar , 2011, 19:05 »
Prøv og ring og hør din dyrlæge til råds, det koster jo ingenting. Måske du bare kan få lov at hente noget imod det hos ham til nogen små penge.  ;)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

johan10

  • Gæst
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #3 Dato: 15 Februar , 2011, 19:35 »
Jeg havde en gang nummeret til en landdyrlæge på Sjælland som vidst også har forstand på høns, men jeg har ikke nummeret mere. Er der nogen der har det? Jeg tror at jeg fik det herinde fra.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #4 Dato: 15 Februar , 2011, 19:58 »
Johan. vi bor jo ikke så langt fra hinanden. Jeg har haft nødagtig samme problem, vandrene igennem flere hønseflokke gennem 2 måneder nu.
Men altid var kun nogle af hønsene i flokkerne angrebet, og det med betændte øjne og rallen i halsen.
Jeg købte noget medicin jeg gav de syge dyr, og det hjalp, de fleste blev helt raske ret hurtigt.
I og med at jeg er sikker på det er den samme sygdom vi skal bekæmpe kan du da prøve at få noget af mit, det skal selvfølgelig ikke koste dig noget, vi må jo hjælpe hinanden.

« Senest Redigeret: 15 Februar , 2011, 21:10 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

johan10

  • Gæst
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #5 Dato: 15 Februar , 2011, 20:20 »
Mange tak Peter! Det vil jeg MEGET gerne. Hvor ville det være skønt hvis de kunne blive raske  :)

johan10

  • Gæst
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #6 Dato: 15 Februar , 2011, 20:24 »
Men jeg vil gerne være sikker på at de ikke får det igen. Selvfølgelig kan de godt blive forkølede igen, men jeg ved bare ikke hvor meget træk de kan tåle. Hvad med al den blæst vi har lige for tiden? Kan den gøre dem syge eller skal der fugt til?



Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #7 Dato: 15 Februar , 2011, 20:36 »
Blæsten og det våde føre burde som sådan ikke gøre dem syge. Bliver det mere end de kan tåle/bryder sig om går de indendøre. Problemet kan opstå hvis de indendøre ikke kan finde steder uden træk.
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #8 Dato: 15 Februar , 2011, 20:45 »
Johan, det er bare rigtig surt. Som du kan læse i min tråd har jeg også noget i den stil, men dog ingen øjenbetændelse, men rallen i stedet. Mine har været igennem flere ture med antibiotika. Den sidste omgang de fik hjalp dem meget, men de er stadig ikke helt raske, så jeg giver dem nu havregrød med lidt honning, om ikke andet styrker det dem da, og det ser faktisk ud til at hjælpe, utroligt nok :)

I forhold til træk, så kan de altså ikke tåle at få træk på sig, men på den anden side kan de heller ikke tåle våde omgivelser. Jeg har selv gjort det (med rådgivning fra flinke forum medlemmer) at jeg har stoppet huller og sprækker i den side der er overfor hønsenes siddepinde og de to sider der er langs med dem, så det kun er den væg som er bag siddepindene der er åbent under taget, andre sprækker end dem er også stoppet. Jeg har ladet dem stå åbne da vinden der kan komme ind der render hen over hønsene og ikke ned på dem, da de sidder 1 meter længere nede, så der kommer på den måde frisk luft derind, men uden at det trækker. Jeg har desuden et vindfang og det hjælper også fint, prøv det, hvis der er plads så sæt det indvendigt, men i dit tilfælde så placer det udenfor med indgangen til det vendende mod den retning hvor det blæser mindst fra.

Jeg håber det kunne hjælpe di Johan, og jeg krydser fingre for at dine høns snart er friske ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

johan10

  • Gæst
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #9 Dato: 15 Februar , 2011, 21:00 »
Men tager vindfanget ikke en del af lyset også? Men tror at jeg prøver at lave et vindfang i morgen.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #10 Dato: 15 Februar , 2011, 21:06 »
Jo det tager meget af lyset. Der er også blevet mørkere i mit hus efter at jeg satte vindfang op, men det er trods alt bedre end at de får træk :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

johan10

  • Gæst
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #11 Dato: 15 Februar , 2011, 21:08 »
Har du det oppe hele året eller er det kun her om vinteren og efteråret hvor det blæser meget?

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #12 Dato: 15 Februar , 2011, 21:11 »
Jeg må nok også hellere tænke på et vingfang snart.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #13 Dato: 15 Februar , 2011, 21:21 »
Jeg ved ikke helt, træk er usundt,ok, men frisk luft er altså også helbredende. Selv de sidste par koldt,blæsende dage har mine, ikke helt friske brahmaer gået ud, jeg lod bare døren stå en lille smule åben så de har selv valgt. Alle er iøvrig i bedring.
Jeg forstår udemærket både din og Mikkels fustrationer, det er forfærdelig at se syge dyr.
Hilsen
Peter

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #14 Dato: 15 Februar , 2011, 21:22 »
så det kun er den væg som er bag siddepindene der er åbent under taget, andre sprækker end dem er også stoppet. Jeg har ladet dem stå åbne da vinden der kan komme ind der render hen over hønsene og ikke ned på dem, da de sidder 1 meter længere nede, så der kommer på den måde frisk luft derind, men uden at det trækker.

Mikkel.
Det kan stadig godt give træk på hønsene. Den vind der kommer ind vil typisk være koldere end temperaturen i hønsehuset på denne årstid. Luften i hønsehuset vil være relativt lunere i toppen end i bunden af huset, og hvis den vind der kommer ind er koldere end luften omkring den vil den 'falde' ned over hønsene, da kold luft er tungere end varm luft.

Til gengæld, hvis de 3 sider i huset er relativt tætte så burde der ikke kunne komme meget vind ind fra den 4. side. Når huset er 'fyldt med luft', kan der groft sagt kun komme mere luft ind hvis noget af det luft der allerede er i huset samtidigt kan komme ud.

Huset må dog heller aldrig blive for tæt, da du så kan få problemer med kondensvand fordi fugtigheden som hønsene udskiller, både gennem ånde, evt sved og ved afføring gerne skal kunne komme ud.

Lidt at tænke over når du skal i gang med en permanent udbedring.
Mvh
Erik Andersen