Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kødduer i højden  (Læst 12074 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Almo

  • Gæst
Kødduer i højden
« Dato: 31 Januar , 2011, 22:54 »
Efter flere år uden duer er trangen nu begyndt at melde sig igen... På min tidligere bopæl byggede jeg et "traditionelt" slag/skur og det gik rigtig godt ;D

Jeg kunne godt tænke mig strassere, romere eller kingduer denne gang. Her er så spørgsmålet: Kan de holdes på et loft i min stald? Udflyvnings hullet vil sidde i en højde på 4-4,5 meter, men har hørt at det er for højt til tunge dueracer...

Hvilken race bør vælges med henblik på duesteg - invendigt areal intet problem  ;)

Håber på hjælp fra de duesagkyndige - Allan

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: Kødduer i højden
« Svar #1 Dato: 31 Januar , 2011, 23:44 »
Hej
Ved ikke så meget om duer, men har haft strassere og syntes det var nogle fantastiske fugle... selvom de var tunge så fløj de godt, så tror ikke højden vil være noget problem /o
Problemet vil nok ligge i at de ikke er så hurtige så hvis ikke de skal være lukket inde så er de et nemt bytte for sultne rovfugle...

Fik aldrig smagt dem selv men valgte dem fordi jeg fik at vide at det var en fantastisk kød due, samtidig er de nemme at avle på selvom de er tunge :D (ingen smadrede æg her)
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Kødduer i højden
« Svar #2 Dato: 01 Februar , 2011, 01:15 »
Strasser og King egner sig ikke til at komme op på et loft. De udstillingsdyr der findes i dag af disse racer vil for Strasserens vedkommende have svært ved at komme op i 2 meters højde.

King egner sig bedst til at blive lukket ud på en græsplæne, hvor de vil gå rundt som dværghøns. For ca 20 år siden havde vi slagtedue King, men det er en helt anden type, men den vil være god til fritflyvning. Men de er meget sjældne i dag.

Romerne er nok bedst af de tre racer til fritflyvning, men gå ind på Raceduens hjemmeside og se galleriet, der er flere kæmpedueracer. www.raceduen.dk

I sommer var jeg i Belgien hvor vi så Cauchois flyve frit. Det er også en stor due, og disse var af høj kvalitet.
Carneau og Gierduer flyver også godt.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Kim Stenderup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Kødduer i højden
« Svar #3 Dato: 02 Februar , 2011, 13:51 »
Kan bekræfte at Cauchois flyver fremragende - den der fløj fra mig for 5 år siden, har jeg ikke set siden  ;D
Nu er det Show Racer og brevduer, der befolker slaget, og dem skal man heller ikke lukke ud mod sin vilje, da de er raske på vingerne.
De bedste hilsner fra Kim.

Pt ejer af 0,4 Isa Warren, 1,1 (Vildtgrå) Franske Væddere, 1,1 (Zobelblå Dværg-væddere, Show Racer og Cauchois i forskellige farver og varianter, 1.0 skør Missekat Sputnik.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kødduer i højden
« Svar #4 Dato: 02 Februar , 2011, 19:57 »
Hvis du vil have mange unger, så vælg ikke Romere. Romere er imponerende dyr, men yngle tja det er lidt sløjt og jeg tror heller ikke at de vil egne sig som fritflyvende.

Cauchois er meget smukke eller hvad med Lærkeduer ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline peter hp

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Kødduer i højden
« Svar #5 Dato: 03 Februar , 2011, 21:32 »
Lærkeduen er et godt valg, flyver fint og og godt med kød

Offline Steen S. Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 112
Sv: Kødduer i højden
« Svar #6 Dato: 04 Februar , 2011, 20:13 »
Må jeg foreslå at du køber flyveduer i stedet for gumpetunge slagteduer. Se http://flyveduer.dk/ . En race som tipler eller wammen er ret store duer og ellers går der måske bare fire duer pr. mand i stedet for to, når man er bænket. Risikoen er så, at når du har set disse prægtige duer i luften, nænner du ikke at slagte dem.
Vild med store tværstribede Plymouth rock og dværgkochin