Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger hos min Temich høne  (Læst 22207 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #15 Dato: 22 Maj , 2009, 22:32 »
Hvor bliver det spændende at følge  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #16 Dato: 22 Maj , 2009, 23:03 »
Ja jeg synes næsten også at jeg har fortjent oplevelsen med at få de 4 kyllinger i fødseldags gave.
Først overfaldt min Guldfsan hane min Temich hane så han midstede sin oppustelige krave flap og døde efterfølgende af depresion. Så fik jeg en ny flot hane og hønen var begyndt at lægge æg men døde pludselig formentlig af læggenød.
Min Prælat hane aflivede i løbet af få minutter min gamle Amherts hane på trods af at de havde gået sammen godt et års tid, uden problemmer.
Så for en 14 dage siden var den gal med Prælat hanen der overfaldt min Temich hane. Temich hanen blev flyttet ind til et par topduer og stære. Han var dog for urolig til at dette kunne gå. Han blev så lukket ud i den store voliere og Prælat hanen der er lidt mere rolig blev lukket ind i volieren med topduerne.
Vi var i byen i går og da vi kom hjem og jeg var i fuglehuset opdagede jeg at Topduerne havde stresset og aflivet min Prælat hane, en hane jeg har haft i flere år og fået mange fornuftige samtaler med når jeg gik og fodrede da han fulgte mig troligt overalt og småpludrede som om han havde en masse at fortælle mig. Så nu har jeg en Prælat høne uden hane og en Temich hane uden høne samt en guldfasan uden hane da han og en anden høne er solgt, samt et par Amhertsfasaner der går i hønsegården.
Det jeg har lært af dette er at uanset hvor stor volieren er kan der kun gå en fasan hane og evt. 2 høner af samme art.
Vi har talt lidt om at inddele hønsegården i 4 fasanvoliere på 6 x 3 meter til et par i hver. Jeg har lidt planer om et par Borneo ildryget, et par Eliot, et par Satyr Tragopaner og et par Paluan Påfuglefasaner samt et par Temich Tragopaner evt. 2 i den store voliere, da mine indedøres voliere på 4 kvadratmeter er for små og for tørre til fasaner. Det er min plan at de så vidt muligt skal have mulighed for selv at udruge og passe deres kyllinger. Hønsene vil så blive tildelt et areal omkring drivhuset og ovre bag ved hvor jeg har lager, da det er nødvendig med skrukhøns til at gå med fasan kyllinger da en varmepære efter min erfaring ikke dur til pryd fasan kyllinger. Det lader til at især dværg Orpington er iminente til at passe kyllinger.
Jeg havde håbet at kunne finde et par arter der kunne gå i den store voliere på 150 kvadratmeter, men må erkende at det ikke er muligt, og så må man finde en anden løsning hvis man vil have fasaner. At man så får 4 sunde Temich kyllinger er meget positiv og glædeligt oven på de andre lidt uheldige oplevelser.



« Senest Redigeret: 22 Maj , 2009, 23:11 Fra Bjarne Andersen »

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #17 Dato: 23 Maj , 2009, 12:42 »
Sikken det da er væltet ind med ulykker. *t Godt det er overstået og du har fået de fire fine kyllinger.  Held og lykke med dem. *k
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #18 Dato: 23 Maj , 2009, 13:08 »
Jeg prøvede lige at "google" Satyr Tragopan :o. Kan godt forstå du kunne tænke dig dem, for de er enormt flotte *p *o
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #19 Dato: 31 Juli , 2010, 18:10 »
Beretning om opdræt af mine  
Temich tragopaner 2010

Som tidligere nævnt fik jeg 4 kyllinger sidste år. Det blev til en hane og tre høner.
Jeg har stadig en hane gående fra sidste år og to høner som jeg beholder. Hanen er på nuværede tidspunkt lovet væk.
De to høner og den nye hane jeg købte sidste år der ikke er i familie har gået i den store voliere hele vinteren.
I det tidlige forår lagde begge høner æg. Den ene i murerbaljen der hænger ca. 1,5 meter over jorden og den anden høne i en redekasse der hænget i toppen af volieren ca. 3 meter oppe.
Hønen der rugede i murerbaljen opgav rugningen midt i rugeperioden og da æggene var befrugtede flyttede jeg dem til rugemaskinen. Uheldigvis havde  jeg ikke opdaget at der lå aviser ovenpå maskinen da den står så højt at jeg ikke kunne se det. Dette bevirkede at der ikke kom frisk luft ind i maskinen, dette samt det at æggene måske var blevet for kolde i reden bevirkede at de ikke klækkede.
Hønen der rugede i kassen 3 meter oppe kom med 3 kyllinger. Hun gik pludselig i volieren med kyllingerne og der lå æg i reden hvor kyllingerne var på vej ud, men hun havde åbenbart ikke tid til at vente på de sidste kyllinger. Hun virkede også noget klodset til at passe de kyllinger hun var kommet med da hun tit træder på dem og var ikke særlig god til at varme dem, samt at få samling på dem.
Hun blev flyttet ind i mine opdræts voliere sammen med kyllingerne. Hun kunne  såmænd nok sagtens have gået i den store voliere sammen med hanen der var meget interesseret i kyllingerne og aldrig har gjort nogle fugle ondt.
Men da volieren er åben er den ofte meget fugtig i bunden hvis det regner i længere periode og da dette ikke er særlig godt for små kyllinger blev de flyttet til mere tørre omgivelser.
Da jeg flyttede kyllingerne til den indendørs voliere var det godt nok som om hønen var lidt ligeglad med hvor kyllingerne var. Men jeg fangede hende og satte hende ind til kyllingerne.
Jeg lagde godt mærke til at alle kyllingerne var skidt gåede, som formentlig skyldtes hønens mangel på omsorg og klodsede omgang med kyllingerne. De døde da også alle nogle få dage gamle.

Den anden høne var i mellemtiden gået i gang med kuld nr. 2 og kom her med 4 kyllinger ud af 4 æg. Disse kyllinger var noget sundere at se på end det kuld den første høne kom med.
Hun var da også noget mere omsorgsfuld for kyllingerne end den første høne.
Jeg fangede kyllingerne under voldsom angreb fra hønens side og de blev sat i en indendørs opdræts voliere. Hønen var der ikke problemer med at få ind i volieren, da hun hurtig var derinde da hun hørte kyllingerne kalde, så det var blot at åbne lågen og hun gik direkte ind til kyllingerne.
Dette hold kyllinger har der ikke på noget tidspunkt været problemer med, de har helletiden været sunde og raske, som ikke mindst skyldes hønens omsorg for kyllingerne.

Foderet jeg har brugt til kyllingerne er en startblanding til vildtopdræt. Lidt blandet fuglefrø
samt masser af vindruer banan æble pære og anden frugt samt masser af grønt i form af fuglegræs mælkebøtter og andet grønt. Herudover får de melorme opmadnings foder til fugle og lidt universalfoder.
Det er altid vigtigt når man har med tragopaner at gøre at man sørger for masser af frugt og grønt da det er en meget vigtig del i deres ernæring og korn og frø er kun som et lille supplement.
Hvis de ikke får et optimalt foder bliver de dsv, ikke ret gamle og trives ikke optimalt.

For et par år siden købte jeg et par unge Temich tragopaner hvor hanen inden han var udfarvet havde ødelagt hønen og ikke tolererede andet end ham selv, så han måtte med skraldemanden. Samtidig havde jeg mistanke om at de nok lidt længere ude var krydset med Satyr tragopan og da de også virkede lidt små havde de formentlig kun levet af frø og korn da de ikke var meget for frugt og grønt. Hønen døde da også inden hun blev 2 år.

Min konklution er at at jeg kun har haft problemer med de tragopaner jeg har købt og aldrig dem som jeg selv har opdrættet. Jeg formor at det skyldes de forhold de er opdrættet under der ikke har været optimale. Derfor er det vigtigt når man køber fasaner at de har gået under optimale forhold og ikke kun fodret med korn og frø.

Man gamle hane og den unge har gået sammen hele vinteren og har fulgtes ad næsten hele tiden, et venskab der dog ophørte i foråret da yngleperiode startede. Det udløste ikke det store blodbad, men jeg kunne godt se at den gamle hane ikke var så vild med den unge knægt længere og derfor blev de skilt ad.
Der hvor jeg købte min gamle hane gik han sammen med 4 andre næsten udfarvet haner. Det siger lidt om stammens temperament, da det aldrig havde gået med den første hane jeg købte.

Temich tragopan er formentlig en fasan der for eftertiden altid vil findes i mit fuglehold da jeg er meget glade for dem og ikke mindst deres rolige temperament.

Satyr tragopan kommer formentlig også til på et tidspunkt.

        
    
« Senest Redigeret: 31 Juli , 2010, 18:44 Fra Bjarne Andersen »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #20 Dato: 31 Juli , 2010, 20:57 »
Spændende læsning, Bjarne, tak fordi du delte med os  *l
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #21 Dato: 31 Juli , 2010, 21:33 »
Ja og så er de fantastisk flotte, håber jeg en dag får muligheden for og få fat i et par.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #22 Dato: 07 ſeptember , 2010, 14:14 »
Sådan kommer Temich hanekyllingerne til at vise sig med tiden
http://www.youtube.com/watch?v=E9tdloS_A-4&feature=related

De fire kyllinger trives godt og er snart klar til at komme ud i den store voliere sammen med de øvrige Tragopaner.
« Senest Redigeret: 07 ſeptember , 2010, 14:24 Fra Bjarne Andersen »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #23 Dato: 07 ſeptember , 2010, 15:54 »
Hvor er de bare smukke, Bjarne *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #24 Dato: 16 ſeptember , 2010, 12:59 »
Jeg synes de der temmichér er noget af det flotteste /o
Men skulle jeg ha fasaner ville det nok ende med at være guld fasaner, de virker til at være gode at starte med?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #25 Dato: 16 ſeptember , 2010, 14:29 »
Ja det er herlig og læse om dine fasaner Bjarne /o
En voliere som din står stadig på min ønskeliste.. Også lige et par fasaner :P Og en anelse af din viden omkring fasaner /o.. Så kan det vist ikke gå helt galt :)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #26 Dato: 16 ſeptember , 2010, 21:47 »

Og en anelse af din viden omkring fasaner /o.. Så kan det vist ikke gå helt galt :)

Hej Jan.
Nu ved jeg ikke alt men har genem årene fået noget erfaring som jeg gerne deler med andre. Så du skal altid være velkommen.

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #27 Dato: 17 ſeptember , 2010, 11:08 »
Har du måske et billede af en German fasan??.. Syntes ik rigtig jeg kan finde et..
Evt lidt info om den osse.. Jeg har kun en lille bog om fasaner fra en gang i 60èrne :)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #28 Dato: 17 ſeptember , 2010, 15:08 »
Er det Germains Påfuglefasan du mener.
Hvis det er den kan du søge på det latinske navn polyplectron germaini så skulle du kunne finde billeder og beskrivelser på nettet.

Påfuglefaganer er ikke særlig vinterhårdføre og bør i kolde perioder holdes i froftfrie rum eller med mulighed for at side under en varmepære.
Germains påfuglefasan er ikke så almindelig i Danmark.

Den mest almindelige er Grå Påfuglefasan polyplectron bicalcaratum.

Palawan Påfuglefasan  polyplectron emphanum er mulig at finde i Danmark men de er ret dyre Jeg mener at have hørt en pris på ca. 4000 kr. uden dog at ligge hovedet på blokken.

Alle påfuglefasaner er meget rolige fasaner og ikke nær så krigerisk som mange af de andre arter.
Jeg har selv i flere år drømt om påfuglefasaner men det er ikke rigtig blevet til mere.

Jeg kan se at der i 2006 er registreret følgende antal opdrætter.
1   Germains Påfuglefasan og
5   Palawan og
12  Den Grå Påfuglefasan.
Det siger lidt om hvor udbredt de forskellige arter af Påfuglefasan er og man må nok forvente at prisen er derefter.

Jeg ved at Leon Schou har haft opdræt af Palawan om han stadig har dem ved jeg ikke.

Jeg har selv kun billeder af de grå Påfuglefasan, da jeg ikke har haft mulighed for at tage billeder af de andre arter
« Senest Redigeret: 17 ſeptember , 2010, 15:12 Fra Bjarne Andersen »

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #29 Dato: 17 ſeptember , 2010, 16:20 »
Det var her jeg så der var nogen tilsalg http://www.ks-fugle.dk/ Men intet billede..Så bliver man jo lidt nysgerrig.
Men en påfuglefasan er nok ikke lige mig..
Men takker for info /o