Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger hos min Temich høne  (Læst 22211 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Kyllinger hos min Temich høne
« Dato: 09 Juni , 2008, 23:21 »
Min Temich tragopan høne er kommet med 4 kyllinger.
Hun rugede i en murbalje der var hængt op på vægen i den store voliere. Det var ikke så ligetil at få hende flyttet til en voliere i fuglehuset da hun var meget agrasiv og forsvarede kyllingerne med næb og kløer, men det lykkedes.
At hun skulle flyttes skyldtes at de andre fasaner i volieren uden tvivl ville hakke kyllingerne ihjeld.
Jeg var meget spændt på om hun ville tage kyllingerne til sig, men enfter en flyvetur i volieren og lidt skræppen satte hun sig under grenen der var placeret i volieren og kyllingerne fandt hende efter lidt klynken.
Her blev hun på bedste fasan maner sidende den næste dags tid før hun flyttede sig. Den lille famile ser ud til at fungere optimalt.

Det øverste billede er af Temich hønen på reden.
Det næste viser hønen med kyllinger.
Det sidste er af min Temich hane lige før han kom i fuld pragt 
« Senest Redigeret: 09 Juni , 2008, 23:49 Fra Bjarne Andersen »

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #1 Dato: 09 Juni , 2008, 23:31 »
Tillykke med dem Bjarne
Kan man få se et billede af sådan en fætter  :o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #2 Dato: 10 Juni , 2008, 21:50 »
AJJ hvor dejligt Bjarne
Det er bare lykken når det lykkes ;D
Stor Tillykke
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #3 Dato: 10 Juni , 2008, 23:26 »
Ja det er meget skønt når det lykkes. Bare det at se hønen puste sig op for at fortælle mig hertil og ikke længere, samt se hende tusse rolig rundt og tage vare på kyllingerne er en skøn oplevelse.
De gange hvor jeg har haft fasan hønerne til selv at gå med kyllingerne har været med stille og rolig opførsel fra hønens side, modsat alm. høns der kan være meget hysteriske og skrabe så både kyllinger og strøelse står ud til alle sider. Dette har jeg aldrig oplevet med fasaner hønerne. Modsat hanerne der kan være særdeles agrasive over for hønsene og andre fasaner.

F.eks i dag hvor de fleste af fasanerne er i fældning og jeg troede at de værste agrasive udfald var overe.
Jeg opserverede pludselig en voldsom balade i volieren. Jeg løb hurtigt derned og der viste sig at være Prælat hanen og Amherts hanen der havde et opgør. Knap 2 minuter tog det og Amhertsen lå med en bræket hals før jeg nåede at gøre noget somhelst på trods af at jeg begyndte at råbe da jeg kom ind i volieren nåede jeg ikke at rede ham. Efterfølgende gik Prælat hanen med åben næb af ren og skær galskab og bankede alt omkring ham. Efterfølgende blev han lukket inde i de indendøres voliere og her må han gå til han og hønen bliver solgt. Han har gået sammen med de andre fasaner det sidste 1 1/2 år uden problemmer, men pludselig gik det galt. Så nu er en af mine bedste venner Prælat hanen i volieren dømt til at blive solgt. Heldigvis gør han ikke hønen noget
Det er fasaner i deres bedste alder, 3 år og første år hønen har lagt æg, så det er meget ærgeligt at skulle afse dem, men på den anden side nænner jeg heller ikke at lukke dem inde på knap 4 kvadratmeter når de er vandt til 150 kvadratmeter. Men i en god stor voliere og kun hanen og hønen vil det gå fint men ikke sammen med andre fasaner.
Jeg har lidt planer om at købe nogle Påfuglefasaner i stedet for da de skulle være nogle af de mest rolige fasaner, men de er ikke vinterhårdføre og skal ind om vinteren. Det var Prælatfasnerne i øvrigt heller ikke de første par år. Først i år har de gået ude hele vinteren dog har de været inde et par dage hvor det var meget koldt.
Mine Temich Tragopaner er også meget rolige og har aldrig gjordt andre fortræd i volieren, modsat en hane jeg havde for et par år siden der ødelagde alt han så, selv før han var udfarvet ødelagde han hønen, så jeg nær havde midstet hende.
Det kan virke lidt underligt at der kan være så stor forskeld men det ligger uden tvivl i avlen og vi er selv skyld i dette, da man bruger at klippe den ene vinge og sætte briller og andre ting på sådanne haner, da de ofte giver mange kyllinger. En sådan hane ville aldrig kunne komme i nærheden af en høne i naturen og derfor ville hans gener aldrig komme videre. Derfor burde de slagtes i fangenskab.
At en hane jager andre arter bort en ganske naturligt, men så længe det ikke går udover hønen er det ikke noget problem avlsmedsig, kun i mit tilfælde hvor der går flere arter sammen er det et problem. Som jeg dog ikke trode jeg havde da de har gået sammen så længe.
Sådan kan det også være at have med fasaner at gøre, og at det er gået galt kan jeg kun takke mig selv for, da det altid er meneskelige fejl der gør at det går galt og ikke fuglene. Men det er altid kedeligt når noget sådan sker og man ærger sig over fejltagelsen i bagklogskabbens lys.
Derfor er det også ekstra glædeligt at se Temich hønen tusse rundt med 4 kyllinger. Samt at vagtlerne trives rigtig godt i år og virker mere psykisk stabile end tidligere, samt at mine topduer har givet nogle utrolig flotte unger i år, samt at mine stære er i fuld gang med redebygning og er i en rigtig god kondition.  
« Senest Redigeret: 10 Juni , 2008, 23:50 Fra Bjarne Andersen »

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #4 Dato: 01 Maj , 2009, 22:29 »
Dsv. har jeg sidste efterår midstet min flotte Temich tragopan hane.
Han havde været oppe og slås med Gulfasan hanen, der normalt ikke er agrasiv og Temich hanen da slet ikke, da han i stedet plejer at stikke af hvis der er optræk til balade.
At Guldfasan hanen ikke kunne tollere Temich hanen skyldes formentlig at han også har røde farver som Guldfasanen har.
Slagsmålet resulterede i at Temich hanen fik et sår på hudlapen der  kan puste op overfor hønen.
Jeg håbede at det ville gro sammen igen, men hele hudlapen foran faldt af.
Dette bevirkede at han psykisk gik helt ned med flaget og jeg så ham næsten aldrig ved fodertruget.
Det meste af dage skjulte han sig. Dsv. døde han i løbet af en ugestid. Guldfasan hanen blev isoleret og solgt i samme uge.

Jeg fik efterfølgende en ny Temich hane der var knap så stor som den gamle men dog er fin hane.
Dette forår startede med at jeg lukkede hanen ud til hønen i den store voliere og det gik rigtig godt de kom godt ud af det med hinanden. Hønen var begyndt at lægge æg i reden hun brugte sidste år og havde lagt 6 æg, da hun pluselig og uden varsel lå og var død. Hun havde hverken tynd mave eller var mager. Hun have heller ikke gået og skrantet på forhånd. Det var en meget trist oplevelse at komme ned og finde hønen død, da jeg havde håbet og glædet mig til at hun som en meget stabil kyllingepasser som hun var i år også fik et hold kyllinger.
Jeg har dog lidt en mistanke om at hun fra lille kylling ikke er blevet passet optimalt. Hun har altid været lidt lille og hendes næb var skamferet, da det formentlig da hun var lille kylling har været klippet groft og rigeligt med en skævbider. Formentlig på grund af at kyllingerne har haft for lidt plads og har tyraniseret hinanden. Man kan godt trimme den aller yderste lille spids på næbet uden problemmer med en skarp special tang, men hun bar præg af at overnæbet havde været flækket. Det fortæller måske også lidt om den øvrige pasning af hende som kylling da jeg ikke kender opdrætteren og ikke nåde at se fejlen før hun var puttet i kassen da jeg købte hende. Der blev heller ikke gjodt opmærksom på dette.

Jeg tror ikke at det er på grund af fejlfodring hos mig at hun er død, da de har fået meget frugt og grønt som er største parten af disse fasaners foder i naturen. Hun var også utrolig flot og blank i fjerdragten.
Så nu står jeg og mangler en rigtig god og kraftig ung Temich tragopan høne der har haft en god opvækst, med masser af frugt og grønt som er deres hovedfoder.

« Senest Redigeret: 01 Maj , 2009, 22:34 Fra Bjarne Andersen »

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #5 Dato: 01 Maj , 2009, 22:54 »
Ja man bliver sku helt misundelig når man ser dine fasaner.. Og ikke mindst dine volierer på dine hjemmeside :o..Det er godt nok smukt bygget..Så jeg tror altså jeg må ha bygget mig en fasanvoliere snart.. Har haft et par før og var meget facineret af de smukke dyr.. Jeg har regnet lidt på det. Og har cirka et 16 meter lang og 2,5-3 meter bredt stykke bag laden jeg ikke bruger.. Der sku vel nok ku gå et par og hygge sig.. Men jeg mangler billeder af de mange arter.. Dem jeg havde før var guldfasaner. Som jeg osse havde held med få til og ruge(trods min far sagde at det skidt fik aldrig kyllinger:)) Mener jeg  fik omkring 25 kyllinger. Men det er nok mest amherst-fasan jeg vil prøve næste gang.. Men er det plads nok til dem??.. Og er det en race som er til og få til og yngle??.. Og man kan vel godt have 2 hunner til hanen ik??..
« Senest Redigeret: 01 Maj , 2009, 23:03 Fra JanR »

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #6 Dato: 01 Maj , 2009, 23:21 »
Med den størrelse du beskriver vil du kunne give fasanerne rigtig gode forhold. En stor voliere giver et utal af oplevelser som man ikke får i en mindre voliere.

Amhertsfasaner er meget hårdføre og ruger og passer kyllingerne gerne selv. Du skal dog nok tage hanen fra når der er kyllinger.
Du kan sagtens have flere høner til en hane uden problemmer da de er polygame.
Hvis du bestemer dig for Amtherts fasaner er der rigtig mange krydsninger mellem Guldfasan og Amherts til salg. Disse fugle er værdiløse og det er meget svært at afsætte kyllinger efter sådane krydsninger

Hvis du vælger 20 mm. masker i nettet vil du også have mulighed for at have risfugle, kanariefugle, diamantduer, og mange andre fugle i lignede størrelse i volieren. Såvel som du også ville kune holde vagtler sammen med fasanerne.
Et nylon net vil være bedst til fasaner tropeduer og lignede fugle der ikke gnaver, da de ikke kommer til skade hvis de flyver op i tråden.
Det vil også være en stor fordel med en sluse med 2 døre til voliereanlæget da det hindre fuglene i at flyve ud. Dette er faktisk også et lovkrav til alle voliere anlæg.

Du skal være velkommen til at se min voliere hvis det har din interesse. Jeg synes faktisk at det jeg har fået stillet an virker rigtig godt.

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #7 Dato: 02 Maj , 2009, 16:15 »
Du skal være velkommen til at se min voliere hvis det har din interesse.

Det tilbud tror jeg godt jeg kunne finde på at benytte mig af :)..
Du ved vist en del mere om fasaner og diverse fugle end jeg gør.. Så det skader jo ikke og lære noget..
Så jeg prøver og henvende mig når det bliver aktuel en dag..

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #8 Dato: 02 Maj , 2009, 19:44 »
Du skal være meget velkommen.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #9 Dato: 03 Maj , 2009, 21:47 »
Jeg har nu lyst de 5 æg fra mine Temich tragopan høne som jeg lagde i rugemaskinen og de er befrugtede alle 5. Alene af den grund ser det ikke ud til at min tragopan høne har været syg forud for hendes død. Det er så heldig at vi har en dværg orpington høne der ruger fast som det er planen skal have ægene og ruge dem færdig på et senere tidspunkt.

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #10 Dato: 04 Maj , 2009, 00:35 »
Det lyder lovende, Bjarne.  Held og lykke med det.  :)
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #11 Dato: 04 Maj , 2009, 07:14 »
Hvor godt, tillykke med det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #12 Dato: 22 Maj , 2009, 19:31 »
Så kom der 4 Temich Tragopan kyllinger i rugemaskinen. Heldivis var vores sorte orpington dværghøne stadig skruk.
Hun blev i aftes flyttet ind i en lille mørk papkasse sammen med kyllingerne og et par nareæg. Hun tog imod kyllingerne efter at have hakket lidt efter dem. I dag blev hun så flyttet til en voliere. Kyllinger og høne følges pænt ad og hun virker meget omsorgfuld for kyllingerne, modsat den kochin høne jeg forsøgte med forrige år, der skrabte så kyllinger og strøelse blev rodet sammen i en pærevæling, samtidig med at hun var meget ondskabsfuld overfor kyllingerne.

« Senest Redigeret: 22 Maj , 2009, 23:04 Fra Bjarne Andersen »

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #13 Dato: 22 Maj , 2009, 19:55 »
Det var da noget af en fødselsdagsgave, hva´Bjarne?  <I <I <I
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Kyllinger hos min Temich høne
« Svar #14 Dato: 22 Maj , 2009, 20:44 »
Tillykke med det hele Bjarne <I.......