Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange ??  (Læst 51513 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvor mange ??
« Svar #15 Dato: 14 Januar , 2011, 18:13 »
Så har jeg lige tjekket, mest for at muntre mig selv lidt op. Ud af de 16 brahma æg som skal klække tirsdag var der kun et ubefrugtet, resten er fyldt med store flotte fostre.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Hebber

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 181
Sv: Hvor mange ??
« Svar #16 Dato: 14 Januar , 2011, 19:40 »
Henrik startede rugemaskinen i går med 9 æg lys sussex, det er kun til eget brug/videre avl, håber på nogle flere høns til æglægning, måske bliver vi nødt til at købe 2-3 høns mere så vi har til eget brug+

Har nu også flyttet den nye hane som overlevede fryseren ned til de 2 dværg wyandotter, de er ikke kommer i æglægning endnu efter vinteren. Håber de hygger sig, han har lært af den gamle at man følges med madammerne.



Susanne
1.6.9 Lys Sussex, 3,3 dværg Wyandot, 0,04 blandingskyllinger sussex/dv. wyandot 2.1.2 firbenede musefangere 1.0 lys Golden Retriever 0.1 ægtefælle

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvor mange ??
« Svar #17 Dato: 15 Januar , 2011, 20:24 »
@Christina, det er jo også et spørgsmål om at have pladsen og et lunt sted til kyllingerne.

Enig! :) Og det har jeg desværre ikke...for ellers kunne jeg (måske) godt finde på det :)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Hvor mange ??
« Svar #18 Dato: 17 Januar , 2011, 18:28 »
Rugekassen er lige blevet bygget færdigt og 12 rugeæg af hvid sussex i stor bestilt så nu venter jeg bare spændt på posten  ;D



3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Piglet79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 258
    • familientanderup.dk
Sv: Hvor mange ??
« Svar #19 Dato: 17 Januar , 2011, 22:46 »
Er jo fuldstændig nybegynder inden for hønseavl, men vi regner med at tage æg fra vores australorps og lægge i svigerfars rugemaskine.

Men nu skal vi lige have fundet ud af, hvorfor vi den sidste uges tid ikke har haft så mange æg. Har stærkt mistanke om en æggetyv, så nu har vi sat webcam op over redepladsen ;)
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvor mange ??
« Svar #20 Dato: 17 Januar , 2011, 22:54 »
Jeg har oplevet fældning hos flere af mine store høns over de sidste par uger, så jeg får for tiden primært æg fra mine silkehøns.

Høns stopper midlertidigt med æglægning i den periode hvor de fælder.

Kunne det være det samme hos dig?
Mvh
Erik Andersen

Offline Piglet79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 258
    • familientanderup.dk
Sv: Hvor mange ??
« Svar #21 Dato: 17 Januar , 2011, 23:20 »
Jeg har oplevet fældning hos flere af mine store høns over de sidste par uger, så jeg får for tiden primært æg fra mine silkehøns.

Høns stopper midlertidigt med æglægning i den periode hvor de fælder.

Kunne det være det samme hos dig?
Her smed de alle fjer før jul - de gav stort set ikke æg i hele december. Og i sidste uge var der gerne 7 æg på to dag fra vores 5 høner. Enkelte dage var der 5 æg. Og så, fra den ene dag til den anden, var der ingen æg. Siden fredag har vi samlet 2 fedtede æg ind. Det virker som om de er smurt ind i æggeblomme, så vi er ret sikre på, at der en noget der tager æggene. Om det så er en af hønsene der tager dem, eller om det er et lille pelsdyr af en art, er så det, vi skal have fundet ud af. :)
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvor mange ??
« Svar #22 Dato: 17 Januar , 2011, 23:29 »
Kunne godt umiddelbart lyde som I har en ubuden gæst. Ud fra de høns I har ville jeg ikke umiddelbart tro at det er dem der forgriber sig på æggene, selvom man aldrig kan vide sig sikker. Der er 'brådne kar' overalt som man siger.
Mvh
Erik Andersen

Offline Piglet79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 258
    • familientanderup.dk
Sv: Hvor mange ??
« Svar #23 Dato: 17 Januar , 2011, 23:36 »
Netop. Tror også mest på den ubudne gæst, men nu er der webcam på, så nu kan vi forhåbentlig få opklaret, hvad det er, der får æggene til at forsvinde. ;)
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvor mange ??
« Svar #24 Dato: 17 Januar , 2011, 23:39 »
Hvis I fanger noget på web-kameraet må I love at lægge det herind, eller på 'you tube' med et link herinde.
« Senest Redigeret: 18 Januar , 2011, 23:10 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Hvor mange ??
« Svar #25 Dato: 18 Januar , 2011, 00:01 »
hønsene kan jo også godt gøre det selv jeg købte 2 røde dværg wyandotter sidste vinter som var planen at de skulle bruges til at ruge men de begyndte  at tage æggene selv så det kunde de af gode grunde ikke bruges til så de måtte have øksen

jeg har så en kollega der også har høns som fortalte at han så på discovery at de mangler noget  som skulle være i foderkalk
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Piglet79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 258
    • familientanderup.dk
Sv: Hvor mange ??
« Svar #26 Dato: 18 Januar , 2011, 00:12 »
Tjaa... Nu må vi se. Har sat det på 'monitor'-mode, så kommer der noget spændende, så kan jeg lægge en lille billedserie ind. :)
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline Hebber

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 181
Sv: Hvor mange ??
« Svar #27 Dato: 18 Januar , 2011, 14:30 »
Henrik fik lige startet rugemaskinen, og så i går lagde en af vores høns sig skruk, hun ligger på 8 æg, så er det spændende at se hvor mange kyllinger vi får. :)

Susanne
1.6.9 Lys Sussex, 3,3 dværg Wyandot, 0,04 blandingskyllinger sussex/dv. wyandot 2.1.2 firbenede musefangere 1.0 lys Golden Retriever 0.1 ægtefælle

Offline Mai-Britt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: Hvor mange ??
« Svar #28 Dato: 18 Januar , 2011, 15:19 »
Er ikke igang, mangler en ny og flot hane... (og lidt mere plads inden jeg går igang)

Selvom jeg stadig har tid, regner jeg ikke med at komme til at udstille alligevel i år. Så svigermor og jeg går og nyder alle æggene  /o

Med venlig hilsen

Mai-Britt


Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline lysager ( Michael )

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Sv: Hvor mange ??
« Svar #29 Dato: 20 Januar , 2011, 06:50 »
Som i kan læse i denne tråd, er jeg igang med min rugedebut 8)

Har lige et spørgsmål:

Når kyllingerne er klækket skal de være 1-2 dage i rugemaskinen, men hvad skal varme og luftfugtigheden være når de er klækket?

Rugemaskinen er c-rom 20

Michael
Bedste hilsner Michael