Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Duer med fasaner?  (Læst 4584 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Duer med fasaner?
« Dato: 27 December , 2010, 15:53 »
Kan man have duer sammen med fasaner? Hvad med fasaner sammen med f.eks. silkehøns?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Duer med fasaner?
« Svar #1 Dato: 27 December , 2010, 16:20 »
Det kommer meget an på hvilke art fasaner det drejer sig om.
nogle kan sagtens gå sammen med anset fjerkræ. Nogle arter kan godt finde på at hakke andre fugle ihjel hvis de har muligheden.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Duer med fasaner?
« Svar #2 Dato: 28 December , 2010, 19:41 »
Jeg vil gerne have 1.2 gul guldfasan :) ikke noget eksotisk eller svært til mig /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Duer med fasaner?
« Svar #3 Dato: 28 December , 2010, 20:56 »
Guldfasaner kan sagtens gå sammen med høns og duer.
de aller mindste duer som diamantduer og lignede på samme størrelse, kan i nogle tilfælde give problemmer sammen med guldfasaner da de kan være vel hårde ved dem. De lidt større duer på størrelse med Tyrker duer kan sagtens gå sammen med guldfasaner.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Duer med fasaner?
« Svar #4 Dato: 30 December , 2010, 16:59 »
Hvad med jumbovagtler og guldfasaner?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Duer med fasaner?
« Svar #5 Dato: 30 December , 2010, 19:42 »
Jumbo vagtler og Guldfasaner sammen.

Jeg vil tro at det godt kunne gå. Det kommer ofte an på hvor meget plads de har. Guldfasaner er ofte tolerante for andre fugle. Dog ikke fugle hvor der er rød i fjerdragten.

Jeg midstede for nogle år siden min gode Tragopan hane på grund af at Guldfasan hanen overfaldt ham.
Dette skyldes allene at Tragopaner også har rødt i fjerdragten.
Men da Jumbo vagtler ikke har rødt i fjerdragten vil dette ikke været noget problem. Normalt er Guldfasaner fredelige. Der kan dog godt være enkelte Guldfasan haner der er så agrasive at de ikke tåler andre hønsefugle i nærheden.
Duer kan lettere flyve væk fra fasanerne hvis det skulle blive nødvendig.

Jeg har i øjeblikket 3,4 Temich Tragopan gående sammen med 4 par Blå Skælvagtler. Her er det for det meste Skælvagtlerne der jagter Tragopanerne og ikke omvendt, men da de har 150 kvadratmeter voliere at gå i og Tragopanerne kan flyve op i toppen af volieren eller gå ind i den lukkede afdeling, kan jeg hermed undgå de værste konfrontationer.
Dog er det ikke muligt at have alle de Blå Skælvagtler gående i volieren når det bliver forår. Ikke på grund af Tragopanerne men da de Blå Skælvagtler er meget teritorie bevidste er der uanset pladsen kun plads til et par.

Jeg havde for flere år siden et par Tragopaner hannen der slagtede alt der var levende i hans nærhed.

Den første høne ødelagde han inden han var udfarvet.

Han lever ikke mere og der blev ikke lagt kyllinger til efter ham, da kyllinger efter en ondskabsfuld hane har tendens til at blive lige så agresive.

Man bør aflive agresive haner og ikke yngle videre på dem.

Den stamme jeg har nu har ikke til dato været problemmer med da de er utrolig stille og rolige, hvad jeg var meget opmærksom på da jeg købte Tragopaner i anden omgang.

Når men sammenføre forskellige arter fugle er det bedste tidspunkt sen efterår eller tidlig vinter, da de ikke er så teritori bevidste på dette tidspunkt.
Tidlig forår er det aller værste tidspunkt at sammenføre forskellige arter, da de som regel er helt oppe at køre på dette tidspunkt.

 

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Duer med fasaner?
« Svar #6 Dato: 30 December , 2010, 21:45 »
Volieren jeg har tiltænkt dem er ikke alt for stor :) >10 m2 måske skal jeg bare holde mig fra det eksperiment :)

Men hvis jeg nu fik rugeæg af de to arter, rugede dem ud og lod dem opvokse sammen?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Duer med fasaner?
« Svar #7 Dato: 30 December , 2010, 21:51 »
Iøvrigt Bjarne, kender du nogen som avler gule guldfasaner? Det er den farve jeg synes er mest speciel og flot :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt