Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min naboes forb...... hund  (Læst 19225 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raknes

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 63
  • Her er det mig, der bygger rede
Min naboes forb...... hund
« Dato: 26 December , 2010, 10:22 »
-har igen været på besøg. Denne gang gik de ud over to tamme perlehøns og en endnu mere tam moskusand, der alle tre boede i vores forhave, der er pænt lukket med hæk og strøm fra omliggende hestefold. Men i dette vejr med meget høje snedriver var her let adgang og køteren slog en perle ihjel her og de to andre dyr er væk. Naboen var endda så flink at ringe til mig og sige at hans hund var stukket af over til mig og om jeg ikke lige ville tage mig af den for han ville ikke gå ud i den høje sne. Jeg nåede ikke at fange køteren, jeg var inde på gårdspladsen da jeg hørte den og kunne ikke komme ud på grund af sneen. Naboen siger at hans hun er sød og gammel og ikke gør sådan noget og så griner han ellers,-for det er jo bare høns. Det er absolut ikke første gang hunden har været på hønserov, sidste gang gik det ud over 8 store høner som den slæbte hjem. Naboens reaktion:'Jamen vi er vegetarer, så den har vel trængt til kød, ha ha'.
Den har også bidt mine heste og flere af naboerne har også haft fornøjelsen. Sidst talte jeg med vores landbetjent, der kørte over og sagde til naboen at hans hund skulle holdes inde i haven...
Hvad skal man gøre ved sådan en hund/nabo? Fange den(hunden altså) og aflevere den til politiet? Naboerne til den anden side går på jagt her og har også problemer med den, de overvejer at skyde den, men vi bor altså i et meget lille samfund, hvor ingen rigtig ønsker alt for store konflikter. Gode råd modtages med stor taknemmelighed.
Med venlige hilsner
Helle på Møn
10 perlehøns, 2 Welsh cobs/ponier, 2 pintoer, 5 islændere, 1 grand danoisetæve, 2 new foundlandtæver, 1 norsk skovkat og deres 2 årige 3 ungkatte,- avlet med en mønsk landkat.

pylle pylle

  • Gæst
Sv: Min naboes forb...... hund
« Svar #1 Dato: 26 December , 2010, 10:36 »
sikke dog en væmmelig situation at stå i.
Jeg tror nok jeg ville forsøge at fange den, og så aflevere den til politiet.. omvendt.. kan man så være så heldig lige at være der næste gang??
måske man kunne tage over til naboen, og fortælle hvordan man har det situationen. At de dyr du har har stor betydning for jer, og at hans hund kommer og gør skade på dem. At det kan i ikke acceptere. At han ikke ønsker at håndtere det, gør at i overvejer alternatiive metoder. Men at i ikke ønsker at komme derud, men bevare det gode naboskab.
Omvendt, hvis der så efterfølgende skulle ske køteren noget, så vil han nok bebrejde jer...
ja jeg ved ikke hvad man skal gøre.. syntes det er svært.. men jeg ville hvertfald tage flinke hatten af, for han har da ingen på selv..

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Min naboes forb...... hund
« Svar #2 Dato: 26 December , 2010, 10:37 »
Naboen har pligt til at erstatte dine høns, og prisen ligger på 200kr per høne, så vidt jeg lige er bekendt med.

Selvtægt er en rigtig dårlig ide, men typisk så det at ramme folk økonomisk gør der bliver tænkt lidt mere over tingene..


Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Min naboes forb...... hund
« Svar #3 Dato: 26 December , 2010, 10:45 »
Du skal da naturligvis melde det til dit forsikringselskab.
Man må da forvente at naboen har en lovpligtig hundeforsikring, så den kan passende erstatte dine høns, med den af forsikringselskaberne fastsatte pris.

Det vil måske hjælpe naboen til at forstå at dine høns er mere end bare høns.

Jeg kender til problemet med naboens hund, og landbetjentetn og truslen om 250 kr. pr stk, har hjulpet på problemet.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Min naboes forb...... hund
« Svar #4 Dato: 26 December , 2010, 11:09 »
Jesper 200kr pr høne? Det kan vist ikke gøre det ;)

Jeg har høns som har kostet 300kr stk /o og det var vennepris
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Min naboes forb...... hund
« Svar #5 Dato: 26 December , 2010, 11:12 »
Vi kan give så meget for vores høns vi vil, men forsikringselskaberne har takseret en hønsefugl til omkring de 200-250, men hvis man har en kvittering, kan det måske ændre beslutningen, og måske perlehøns har en anden pris.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Raknes

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 63
  • Her er det mig, der bygger rede
Sv: Min naboes forb...... hund
« Svar #6 Dato: 26 December , 2010, 11:36 »
Hej
tak for jeres gode svar, specielt tak til Ina,-det var en rigtig god idé! Det havde jeg overhovedet ikke tænkt på! Og så er det også forsikringsselskabet, der skal konfrontere ham og ikke mig direkte.
Den med selvtægt,-der har jeg været, i tankerne, men jeg synes ikke at det helt er hundens skyld, men mere ejerens, så min overskrift er vel egentlig forkert, der burde jo nok have stået 'Min forbandede nabos hund'. Men lige først var det nok hunden jeg blev gal på.
Jeg vil ringe til Codan på mandag. Fortsættelse følger....
Mvh
Helle
10 perlehøns, 2 Welsh cobs/ponier, 2 pintoer, 5 islændere, 1 grand danoisetæve, 2 new foundlandtæver, 1 norsk skovkat og deres 2 årige 3 ungkatte,- avlet med en mønsk landkat.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Min naboes forb...... hund
« Svar #7 Dato: 26 December , 2010, 11:48 »
Held og Lykke, Helle *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Min naboes forb...... hund
« Svar #8 Dato: 26 December , 2010, 12:12 »
Jeg ville blive SÅ sur at jeg ville gå til selvtægt.
Jeg kender et ungt ægtepar der HAVDE samme problem.
Nabohunden truede endda deres 2 børn inde på deres egen grund.
Naboen gjorde intet.
Manden gjorde så det, at inviterede hunden ind til en lækker hakkebøf.
Det var så lige det sidste måltid den fik i dette liv.
Hvilken gift og hvor han fik det fra , fik jeg aldrig at vide.

Det var dog smagløst!!!! gift er en grum død. 

Forsikringen er bedste løsning, dernæst må du jo lave en politianmeldelse på torsken.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Min naboes forb...... hund
« Svar #9 Dato: 26 December , 2010, 12:20 »
Den slags selvtægt med gift er noget skidt..

Men udover at forsikringen skal dække hønsene, så skal ejeren jo også af med en betragtelig bøde for at overtræde hundeloven. Så en anmeldelse til politiet vil også være på sin plads, når naboen er så åbenlyst ligeglad med sine forpligtelser. Det med at ramme på pengepungen kan i mange tilfælde løse problemet.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Min naboes forb...... hund
« Svar #10 Dato: 26 December , 2010, 12:48 »
Jeg vil hermed indrømme jeg har dræbt en hund,i lidt samme situation.

Vi har dobbelt hegn,det vil sige et udenom ejendommen og et udenom beboelse og have.

Inden for dobbelt hegnet kom en lille nabo hund og besøgte mine moskow ællinger,jeg opdagede det og forsøgte at jage den væk forgæves,jeg tog en flise og det blev dens endeligt.

ps vi leverede hunden tilbage til vor nabo for her selv om det ikke er kina,spiser de hunde.

En sjov historie om at spise hunde,jeg havde en chauffør der kørte en hund ihjel med en af mine biler,ejeren kom og ville ha penge ca 240 d.kr det sjove er de havde hunden til salg ugen før for 25 dkr så  jeg sagde nej i må tale med min chauffør

De talte med ham og blev vist enige om 25 dkr,såsiger chaufføren hvor er hunden ,den har vi begravet,ok siger han så får i ikke en nikkel,jeg havde regnet med den til aftensmad. ps jeg spiser ikke med

                       Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Min naboes forb...... hund
« Svar #11 Dato: 26 December , 2010, 15:18 »
Hej Søren.

Faktisk var jeg den stolte ejer af to Welsh Corgi med world champion status. Mit ønske var selfølgelig at tage dem med,men deres flybiletter kostede 50000 dkr.

Det var jo ikke specielt morsomt men blev da overvejet,idag er jeg glad for jeg sagde nej,pga varmen og utøj tror jeg ikke de havde kunne leve her.

Jeg har en schæfer og der har vi også lidt problemer med at holde ham fin,han bliver vasket dagligt.Men vores hul i hæk hund er total uden problemer

                        Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Min naboes forb...... hund
« Svar #12 Dato: 26 December , 2010, 17:10 »
Selvfølgelig skal du OGSÅ melde det til politiet.
Hans hund strejfer.Det er strafbart (bøde i størrelsesordenen 2.000 kr.). og det manglede da bare. Du har jo prøvet at være den søde nabo.

Og du har jo helt ret. Hunden er bare hund og gør, hvad rovdyr gør - men naboen! Han er da en slem forbandelse at leve med. Der er da ikke noget, der hedder "bare" en høne! Det er mangel på respekt.

Offline kokmosen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Min naboes forb...... hund
« Svar #13 Dato: 26 December , 2010, 21:48 »
Hvis du har perlen endnu så gem den til næste gang. Min nabo lærte sin hund ikke at jage hønsene, ved at tage den høne den havde slået ihjeld, og binde hønen godt fast i elefanthegnet. Gæt selv om hunden havde lyst til nogensinde igen at smække kæberne omkring en høne efter den havde haft fat i en hønen der gav stød ;D

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Min naboes forb...... hund
« Svar #14 Dato: 26 December , 2010, 22:35 »
Du skal da naturligvis melde det til dit forsikringselskab.
Man må da forvente at naboen har en lovpligtig hundeforsikring, så den kan passende erstatte dine høns, med den af forsikringselskaberne fastsatte pris.

Det vil måske hjælpe naboen til at forstå at dine høns er mere end bare høns.

Jeg kender til problemet med naboens hund, og landbetjentetn og truslen om 250 kr. pr stk, har hjulpet på problemet.

Så kom der endelig en løsning på "Søde" Cæsar? :) Har de hegnet ind eller?

Hej
tak for jeres gode svar, specielt tak til Ina,-det var en rigtig god idé! Det havde jeg overhovedet ikke tænkt på! Og så er det også forsikringsselskabet, der skal konfrontere ham og ikke mig direkte.
Den med selvtægt,-der har jeg været, i tankerne, men jeg synes ikke at det helt er hundens skyld, men mere ejerens, så min overskrift er vel egentlig forkert, der burde jo nok have stået 'Min forbandede nabos hund'. Men lige først var det nok hunden jeg blev gal på.
Jeg vil ringe til Codan på mandag. Fortsættelse følger....
Mvh
Helle

Vi er spændte på fortsættelsen! Held og lykke! *l