Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Haner/høner igen,igen...  (Læst 4141 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline desiree

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
    • siris zoo
Haner/høner igen,igen...
« Dato: 27 Maj , 2008, 12:23 »
Hej  :)
 Jeg købte 6 daggamle kyllinger store bededag. 3 hvide dværgsussex og 3 sortstribede dværgwyandotter. De er ved at være store, men jeg er ikke helt sikker på hvad der er hvad. Tror dog jeg har 4 haner og to høner  ::) På wyandotterne er det det øverste af næbbet der er ildrødt, sussexerne lader til at have større 'hagedimser' (ved ikke hvad de hedder  :-[) Er det haner jeg lige har beskrevet? - Og hvis det er, er der så nogen der mangler haner af de racer? Nænner altså ikke at kappe hovedet af dem, de er så fine.
mvh Desiree
mvh Desiree

Offline Anne Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
    • Min hjemmeside
Sv: Haner/høner igen,igen...
« Svar #1 Dato: 04 Juni , 2008, 14:13 »
Det er ikke altid nemt at skelne imellem hanekyllinger og hønekyllinger.

Jeg har store sussex'er og specielt dem jeg har, er det svært at se forskel i starten. Men jeg kikke på flere ting, men man kan ikke garantere det 100%. Hanekyllingerne kan få "hale" først, større ben og fødder, større kam på hovedet og ja, bliver også hurtigste "røde" under hagen. Men der er aldrig en regel uden undtagelser....men jeg plejer at ramme kønnet ret godt.

Held og lykke
Anne
1.0 Dalmatiner
1.1 Splash
0.2 Hvide Silke
0.1 Gul Silke
0.2 Vildfarvet Silke
0.1 lys røde Silke
0.3 Sort Araucana
0.3 Blå Araucana
1.0 Vildfarvet Araucana
0.4 Stor gul Orpington
0.2 Stor blå Australorp
0.2 Stor sort Australorp
2.4 Sort bronze Maran
0.2 Sort sølv Maran
1.2 Rounænder

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Haner/høner igen,igen...
« Svar #2 Dato: 04 Juni , 2008, 15:30 »
Hej Desiree.

Hvor er de fine! Det ville være rigtig synd at kappe hovedet af nogen endnu :)

Kyllinger udvikler sig lige som små børn i ryk og ikke altid på samme tid. De ser ikke særlig gamle ud, hvor mange uger er de?

Nyd dem så længe du kan, det virker til du er ret glad for dem ;)

Når du er helt sikker, på hvad der er drenge eller piger, så sæt annoncer i div aviser og her. Måske er der nogen som netop stå og mangler en lille fætter som din og som kan tilbyde den et godt liv.

Ellers er jeg meget enig med Anne, og vil blot tilføje at jeg synes også stemmen bliver mere dyb.

Har du set filen her i blokken til venstre under Hent filer?

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=tpmod;dl=item6

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Haner/høner igen,igen...
« Svar #3 Dato: 04 Juni , 2008, 15:36 »
Jeg har selv hvid sussex og er 99% sikker på at de 2 på billedet er haner. De får hurtigt kam og den lidt mere rød end hønernes. Jeg kan evt. tage et billede af mine, så kan du nemmere se det.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline desiree

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
    • siris zoo
Sv: Haner/høner igen,igen...
« Svar #4 Dato: 04 Juni , 2008, 20:14 »
Tusind tak for svarene  :)
 Jeg købte dem som daggamle for 6,5 uger siden. Jeg ved ikke helt hvor gamle de var da, men de var meget små og dunede, jeg tror Wyandotterne var et par dage yngre end sussexerne, de er i hvert fald lidt tilbage i udvikling.
 Lige pt er jeg ret sikker på jeg har 2 sussex haner (de puster sig op og slås, er ved at få 'rigtige' kamme og hagelapper (det var det de hed  :D)), og en Wyandothane, han er ildrød over næbbet.
 Jeg nyder dem i store drag, og de er så dygtige, er de. De snakker og følger efter mig hvor jeg går i haven, og om aftenen går de selv ind i hønsehuset og putter sig i et hjørne, de har ikke helt gennemskuet hvad pinden er til endnu  ;).
 Jeg har ikke tænkt mig at kappe hoveder med mindre det er strengt nødvendigt, så de skal nok få det godt et stykke tid endnu. Tak for rådet med annoncer, der er også en lokal forening jeg kan kontakte, har jeg fundet ud af. Vil gerne have 6, så jeg skal have skaffet et par ekstra høner på et tidspunkt, denne gang bliver de nok voksne. Det er nu en ren fornøjelse at se dem vokse op, men der kommer jo nok andre kyllinger på et tidspunkt  ;D
Mvh Desiree
mvh Desiree