Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Klumpfod  (Læst 5267 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Klumpfod
« Dato: 21 Maj , 2008, 10:12 »
Det 9. af 10 rugeæg fra gul sussex viste sig på 24. dagen at 'nedkomme' med en kylling med sammenkrøllede tæer og ubrugelige fødder. Og at den overhovedet kom ud, må vist også tilskrives, at jeg forsigtigt pillede den normale revne i skallen (ikke hinden). Kræet pippede så ivrigt, at jeg ikke bare kunne lade den dø  derinde, selv om det egentlig er imod mine principper.
Nå, den havde altså de her dumme fødder.. Og jeg besluttede mig for at aflive staklen sammen aften, i ly af mørket. Efter at have drukket mod til i aftenkaffe, gik jeg ind for udøve pligten og kiggede ned i kassen. Der lå den bette og snorkede trygt på sin varmepude, ganske alene, da dens sunde søskende var flyttet ud under en skruk. Så det blev ikke til noget. Morgenen efter tog jeg den op, så den i øjnene og tænkte: Hvis jeg havde ligget i et æg, 4 dage for længe, ville mine fødder nok også se underlige ud. Og i øvrigt har jeg en gang læst noget om klumpfødder hos børn, der ikke altid skal opereres, men kan manipuleres væk vha massage.
Så det prøvede vi, den bette og jeg, forsigtigt at rette tæerne ud og strække de små sener og træne musklerne til at gribe om en finger. Om det er derfor, ved jeg ikke, men i dag står den lille stolt på sine fødder, som om den altid har gjort det. Måske har den bare 9 liv som en kat og har brugt de 2 allerede..
Nu overvejer jeg bare, om den skal bruge endnu et liv på at forsøge at følge med sine kuldsøskende, der er 4 dage foran, eller om den skal forkæles alene hos en anden kyllingetrængende skruk..  ??? 
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Klumpfod
« Svar #1 Dato: 21 Maj , 2008, 10:32 »
Åh jeg forstår dig, og godt du ikke slog den ihjel nu fødderne er rettet ud så  <M og held og lykke med bette  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Klumpfod
« Svar #2 Dato: 21 Maj , 2008, 11:03 »
Jeg fik også en kylling med krøllede tæer. Men min far fortalte at sådan blev mange kyllinger født i gamle dage og de klarede sig fint alligevel. Man skal bare sørge for at der ikke sætter sig skidt mellem tæerne så de klistrer sammen.
Venlig Hilsen
Lisbeth

arnewisachsen

  • Gæst
Sv: Klumpfod
« Svar #3 Dato: 21 Maj , 2008, 12:09 »
Er det forskjell på dem som klekker med krøllete tær, og dem som utvikler det senere?

Jeg har noen ganger hatt kyllinger som har helt ok tær når de klekker, men så etter noen tid, så krøller spesielt de ytre tærne seg. Det virker som haner er mer utsatt enn hønekyllinger. Det er ikke innavl, for det varierer fra et år til et annet og rammer på tvers av raser.

Har en mistanke om at det kanskje er for mye protein i fôret?

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Klumpfod
« Svar #4 Dato: 21 Maj , 2008, 14:39 »
Jeg har hørt, at hos dem, hvor de krøllede tæer udvikles senere, skyldes det, at de går på sand under en (for varm) varmelampe. Det må svare til, at vi andre går på varm asfalt.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

MartinJ

  • Gæst
Sv: Klumpfod
« Svar #5 Dato: 21 Maj , 2008, 19:11 »
Der var meget som var slemt i gamle dage og folk og fæ var glade alligevel. "klumpfod" eller krøllede tæer er under alle omstændigheder et problem, som kyllingerne bestemt ikke behøver at leve med, selvom det går alligevel. Mennesker med klumpfod ville nok hellere ha en fod der var normal.

Det er helt normalt at der er ca 1-2% kyllinger med klumpfod. Hvis der er 5-10% er det et problem. Der er flere årsager til klumpfod. DE "normale" 2% vil for det meste skyldes genetik og tilfældigheder. Større problemer skyldes fejl undeer rugning eller foder, mad eller næring om man vil.

Rugefejl:
Hønen som har lagt rugeægget skal være velforsynet med D3 (cholecalciferol) og B2 vitamin (riboflavin). Hvis æggene er opbevaret længe inden rugning kan det give problemer. Gem ikke æg mere end 10 dage. Lav fugtighed under rugning, især den mellemste og sidste del, kan give svækkede kyllinger som "hænger fast" til hinderne. Hvis kyllingen skal bruge for lang tid til at hakke hul på en tør æggeskal, svækkes den og bruger forholdsvis meget energi, hvilket går ud over den nødvendige udvikling senere.

Startfoder:
Mangel på B2-vitamin er den største årsag til klumpfod, eller krøllede tæer. Fabriksfremstillet startfoder indeholder den mængde B2-vitamin kyllingen behøver (hvis foderet kommer fra et seriøst firma). Falder man for et billigt tilbud er det helt normalt at indholdet af vitaminer og mineraler er "skrabet". Sollys nedbryder B2-vitamin, så hold foderet mørkt. Jeg ville absolut tjekke B2-vitaminindholdet. Der bør være mindst 4 mg B2 pr kg foder. Mælk indeholder meget B2, og der er ingen problemer med at give kyllingerne mælk, det kan vær een hurtig og nem metode til at give dem et ekstra tilskud.
B2-vitamin er vigtig for omsætningen af energi, hud, kløer, fjer, øjne og nervebaner. Det er det sidste der giver problemer med tæerne.

Problemet kan sagtens komme i daggamle kyllinger og sagtens i ældre kyllinger eller høns. Unge og gamle kan rammes af mangel på B2, og symptomerne er de samme.

Husk at B2 er vandopløselig, så en moderat overdosering vil udskilles.

Jeg tror ikke på at krøllede tæer kan skyldes for varmt underlag. Jeg tror heller ikk på overdosering med protein, så sakl det da være helt ekstremt.

Nogen har måske før hørt mig slå et slag for at bruge foder af god kvalitet. En god kvalitet fordsrer at man ved hvad foderet indeholder, ikke kun af råvarer, men også protein, aminosyrer, energi, fedt, aske, mineraler og vitaminer. Nu fik jeg det så sagt igen. Der kan selvfølgelig være krabater der sælger elendigt foder til en høj pris, men det bliver svært at gøre i længden. Men man kan ikke i længere tid lave billigt foder uden det går ud over kvaliteten.
Der er mange fordele ved at lave sit eget foder. Her kan man selv blande gode råvarer og lege lidt med sammensætningen af korn, proteinkilder og mineraler og vitaminer.