Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fastsiddende æg?  (Læst 3641 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Steen Jessen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Fastsiddende æg?
« Dato: 06 Maj , 2008, 09:56 »
Jeg har en Faverolles-høne, der i et par dage har gået og set skidt ud. I går tog jeg hende ind og gjorde hende ren i lunt sæbevand, og det ser ud til, at hun ikke kan komme af med et æg. Jeg har smurt hende ind i olie (råd pr. tlf. fra dyrlægen) omkring kloakken i håb om, at dette ville bedre situationen. Hun var stille og yderst samarbejdsvillig. Hun brugte resten af dagen på at trykke i redekassen.
Her til morgen er der ikke sket ændringer - hun har det stadig skidt og drikker vand, men spiser intet.

Er der nogen, der ved, hvad man kan gøre for hende? Hvis jeg ikke kan hjælpe hende, kan jeg jo lige så godt finde øksen og gøre en ende på hendes lidelser.
Faverolles, Skånsk Blomsterhøne og New Hampshire

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Fastsiddende æg?
« Svar #1 Dato: 07 Maj , 2008, 17:27 »
Hvis ægget ikke vil komme ud, så er der ikke meget at gøre udover det du har gjort... Fænomenet kaldes læggenød. Du "kan" prøve at ødelægge ægget så det kan komme ud, men det hele skal ud ellers kommer der infektion i det. Alternativet er øksen.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Fastsiddende æg?
« Svar #2 Dato: 07 Maj , 2008, 18:50 »
Hej

Jeg har med held prøvet at ødelægge ægget inde i hønen, restene kom ud og i løbet af et par dage var hun frisk igen.

eller prøv om de kan sprøjte lidt olie ind i ægge lederen, jeg tror ægget er for stort til det selv kommer ud. 

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Fastsiddende æg?
« Svar #3 Dato: 08 Maj , 2008, 08:40 »
Jeg har haft en Orpington, som døde af det. Den lå med sprængt "et eller andet" med et æg halvt ude. Jeg havde ikke observeret der var noget i vejen. Det var i mine første år som hønseejer, så jeg synes det er fint at du har opdaget det, Steen.

Hvordan går det med den?
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Steen Jessen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Fastsiddende æg?
« Svar #4 Dato: 09 Maj , 2008, 02:28 »
Efter 3 dage var der intet sket - hun stod bare og gloede ind i væggen inde i hønsehuset og kom ud af og til for at drikke vand. Såeh... i går aftes fandt jeg øksen, hentede hende i hønsehuset og gav hende et par venlige ord med på vejen.
Tak for svarene - en anden gang kan man jo altid prøve dén med at knuse ægget indeni.

@Jette: Jeg havde faktisk også en Orpington, der døde sidste år. Jeg gætter på, at det var det samme problem, da der ellers intet var at se hos hende. Dog ville hun hverken spise eller drikke, og efter nogle dage i en kasse indenfor døde hun temmelig dramatisk: Hun flaksede rundt på gulvet, og hostede gispende noget brunt slim op, og så var det slut.
Faverolles, Skånsk Blomsterhøne og New Hampshire

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Fastsiddende æg?
« Svar #5 Dato: 09 Maj , 2008, 11:14 »
Det var godt du gjorde en ende på det. Det er ikke rart når de dør af sig selv under så prøvende omstændigheder. Ind imellem er man nødt til at tage en rask beslutning når man har dyr.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!