Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fasan kyllinger  (Læst 15361 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Fasan kyllinger
« Dato: 04 Maj , 2008, 23:02 »
I dag da vi gik og lavede heste fold, fik vi skræmt en fasan høne og trådt i hendes rede  :'( vi samlede de æg der var til at redde og kørte dem over til Ina i ruge maskine, men nu sidder jeg så her og læser om fasan kyllinger og får faktisk lidt sved på panden, for hvad er det dog jeg har begivet mig ud i og rodet Ina ind i også.

Er der nogen her der kan hjælpe mig.

Kan fasan æg ruges ud sammen med hønse æg?

Og hvad gør jeg hvis det lykkes, har læst mig til at de små ikke kan finde ud af at spise men skal lære det  ??? Hjælp Hvordan.

Og hvis vi får rodet os ud af alt dette, hvad så senere hvordan holdes de i volier eller en "hønsegård" ?

Og til sidst ideen var jo at vi så kunne spise dem men hvor længe skal de gå før de er store nok?

Det var en længere liste men jeg er altså lidt på Herrens mark og håber at nogen kan hjælpe.

venlig hilsen Elise
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Fasan kyllinger
« Svar #1 Dato: 04 Maj , 2008, 23:14 »
Hej Elise

Det bedste er en skrukhøne til fasaner, man kan godt ruge dem ud i maskinen og så unde en lampe, de skal helst have lidt levende foder i starten, melorme er godt at starte dem på.

Hvis Ina ikke har en skruk har jeg en som du godt kan låne.

Fasaner skal holder i over dække voliere eller flyve de når der er 4-6 uger gamle, de kan faktiske flyve efter en uge, jeg vil nok ruge dem ud og så når de er store nok slippe dem ud i naturen igen, de kan være meget vildt og det er svært at gøre dem rimelige tamme, jeg har prøve nogle gange og jeg har hvert gang sluppe dem ud når de kunne klare sig selv.

Send en PB hvis du vil låne en skrukhøne.

Tommy

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Fasan kyllinger
« Svar #2 Dato: 04 Maj , 2008, 23:22 »
Ja jeg kan efterhånden se at det er noget af en opgave jeg har fået rodet os ind i, vi kunne bare ikke se på at de små Fasan babyer gik til,
men det kan godt være at vi bare skal håbe på at kunne få dem klækket og opfostret og så sætte dem ud i naturen igen.

jeg har skrevet en pb til dig Tommy
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Fasan kyllinger
« Svar #3 Dato: 05 Maj , 2008, 00:12 »
Fasaner har et lidt andet temprament end høns, og de bør omgåes på en lidt anden måde. Faktisk kan de blive meget tamme og tilidsfulde under de rigtige forhold.
Jeg har forsøgt med Melorme til mine Vagtler et par gange og det er altid endt med at de begynder at hakke de andre i tæerne, da de tror at det er Melorme, og når først der kommer blod og det smager godt går det helt galt.
Jeg vil i stedetfor anbefale Myreæg og kogt Æg, samt Fasan kyllingefoder, da dette indeholder det fasankyllinger har behov for.
Hvis det skal lykkes med en skrukhøne, er det bedst at ægene lægges under hønen før kyllingerne kommer, da ikke alle høns er lige venlig stemt overfor kyllinger der sættes til dem.
Jeg har faktisk prøvet med en hysterisk Kochin skrukhøne der forsøgte at dræbe et hold Guldfasan kyllinger om blev sat til hende. Modsat var Guldfsan hønen langt mere omsorgsfuld på trods af at kyllingerne også blev sat til hende i nye omgivelser. Dette kom lidt bag på mig.
En ting man skal være opmærksom på er at Jagtfasan kyllinger når de er 3/4 udvokset har en periode hvor de hakker hinandens haler og til tider kan det gå meget galt med fasaner der er hakket ihjæl.
Det vil være en god ide at sætte briller på dem eller kopere næb spidsen, hvis man ikke har mulighed for at sætte dem i en meget stor voliere eller slippe dem ud.
Der er ingen grund til at midste modet. Hvis det skulle gå galt er der ikke noget forgjort i det, da ægene ellers aligevel ville gå til.
Det kan såmænd også ske at du ligesom mange andre bliver facineret af disse flotte fugle som en Jagtfasan er og starter med hold af fasaner.
Jeg vil ønske dig held og lykke med dit opdræt, og hjælper gerne hen af vejen hvis det er muligt.
« Senest Redigeret: 05 Maj , 2008, 00:17 Fra Bjarne Andersen »

Offline Anne Ranch

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: Fasan kyllinger
« Svar #4 Dato: 05 Maj , 2008, 00:38 »
Jeg fik ligeledes en portion fasanæg for mange år siden. Hønen lå på en mark hvor der blev slået græs (til hø)

Fasaner ruger jeg ALDRIG ud igen - selv hønemor blev bims over kyllingernes store spredning :o og efter få uger, så ville kyllerne sove i træet, hvilket atter satte hønemor på en prøve (dværgwyandot)

Kyllingerne løb rundt HELE DAGEN og sagde viiiviiiviiiviiiviii, og den lyd kan jeg kende den dag idag 8)
Venlige Potedask
Anne Ranch

Jo langsommere man bevæger sig, desto større bliver verden.........
1.0 Pomeranian/Chihuahua, 0.2 Ragdoll katte. Vildt mange år siden, at der har været så urimeligt få dyr hos mig - det er der nu plads og frihed til at lave om på :-)

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Fasan kyllinger
« Svar #5 Dato: 05 Maj , 2008, 09:17 »
tusinde tak for al jeres hjælpsomhed og jeres svar
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Fasan kyllinger
« Svar #6 Dato: 05 Maj , 2008, 10:03 »
NÅ! Elise ha ha hvad så du ?  ;D

Nu ligger de jo her i min rugemaskine, hvilket forsøg vil du så gøre???
Skal de gå under Tommys skruk, og skal de sættes ud når de begynder at æde hinanden, eller skal de i gryden inde det går i ged, OG sidst men ikke mindst, hvor er det lige de skal bo ????

 <H    Jeg vil ha' en tudekiks   <W
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Fasan kyllinger
« Svar #7 Dato: 05 Maj , 2008, 23:17 »
øh nu ved vi jo at de kommer under Tommys høne og tak til både ham og hønen, og Ina hvis de æder hinanden skal de bo hos dig  ::) resten må vi tage stilling til senere 
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Fasan kyllinger
« Svar #8 Dato: 08 Maj , 2008, 22:15 »
Hvad med om du glemte hvor ægenen er til rugning ;D ;D Så må Ina selv spise hendes tude kiks.

Nå spøg til side.
Det lyder som om det at opdrætte fasaner er noget frygteligt noget at have med at gøre. Dette er jeg ikke enig i, men der er forskeld på fasaner og høns. Det er aldrig dyrene der er et problem men der der holder dem, og hvis man opfylder dyrenes krav er det såmænd kun lidt svære end at opdrætte høns, men der er flere udfordringer i opdræt af fasaner, men det gør det jo ikke mindre spændende, og det at det lykkes er en belønding i sig selv.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Fasan kyllinger
« Svar #9 Dato: 08 Maj , 2008, 23:28 »
Haha Bjarne Jeg får ikke krummerne galt i halsen denne gang, for vi har overladt rugningen til Tommys  silkehøne, og Tommy har netop ruget flere fasaner, så må vi tage stilling til hvad der skal ske med dem senere, for jeg har forstået at de også skal være 8-10 mdr. gamle før de kan spises, og det er jo en rum tid, så mon ikke de får deres frihed når de bliver gamle nok ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Fasan kyllinger
« Svar #10 Dato: 09 Maj , 2008, 13:06 »
Jeg er ved at ruge fasaner for min far. De skal sættes ud på det jagtstykke som han har. Så hvis de bliver for stort et problem for jer tror jeg da godt han vil have dem.
Men vi kan jo se når de engang kommer. :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Anne Ranch

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: Fasan kyllinger
« Svar #11 Dato: 09 August , 2008, 00:53 »
hvordan gik det så med fasanlingerne??
Venlige Potedask
Anne Ranch

Jo langsommere man bevæger sig, desto større bliver verden.........
1.0 Pomeranian/Chihuahua, 0.2 Ragdoll katte. Vildt mange år siden, at der har været så urimeligt få dyr hos mig - det er der nu plads og frihed til at lave om på :-)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Fasan kyllinger
« Svar #12 Dato: 09 August , 2008, 16:35 »
Tommys Høne kune ikke lide de 4 fasankyllinger, så det kom der ikke noget ud af, så det var jo nemt. ;D og Elise og jeg har aftalt at vi ikke finder flere forladte fasanæg. ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn