Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Endnu en! Er det mareks?  (Læst 21062 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

johan10

  • Gæst
Sv: Er det mareks?
« Svar #30 Dato: 26 ſeptember , 2010, 14:15 »
Christina, du må da også næsten kunne kønsbestemme en del af dine nu. Jeg har næsten kønsbestemt alle nu og jeg er ret sikker på at det er rigtigt. Det er kun en jeg er lidt i tvivl med. Hanernes top går jo bare mere ud til siderne en hønernes, ihvert fald på mine  :D

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Er det mareks?
« Svar #31 Dato: 26 ſeptember , 2010, 16:40 »
Jeg er SLET ikke sikker på mine endnu...har taget fejl før, og ved hvor meget de kan snyde, de små banditter! :D Men af de 4, som er fra samme rugning som dine, tror jeg der er 2.2...TROR! :D


johan10

  • Gæst
Sv: Er det mareks?
« Svar #32 Dato: 03 Oktober , 2010, 17:30 »
Nu har jeg snakket med Bjarne Pyndt og er blevet meget klogere. Nu ved jeg lidt mere om hvordan det hele hænger sammen. Han mener ikke at der er noget farligt i at sælge wyandotterne, så nu kan hønsene da få noget mere plads  :D

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Er det mareks?
« Svar #33 Dato: 03 Oktober , 2010, 19:15 »
Nå, hvad sagde han da? :) Er jo nysgerrig! :D

johan10

  • Gæst
Sv: Er det mareks?
« Svar #34 Dato: 03 Oktober , 2010, 19:22 »
Hmm.... det er lidt svært at forklare. Han sagde at mareks er genetisk og at jeg ikke behøver at være bange for at de andre bliver smittet, for det er jo især de fodbefjerede der er udsatte for sygdommen. Han mener i hvert fald ikke at jeg skal være bange for at de bærer smitte videre til andre. Han må jo vide noget om det når han har avlet fodbefjerede dværge i over 20 år  :)

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Er det mareks?
« Svar #35 Dato: 04 Oktober , 2010, 09:04 »
det var godt at høre. så håber jeg du kan komme af med dotterne og få plads til de øvrige igen.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

GKV

  • Gæst
Sv: Er det mareks?
« Svar #36 Dato: 04 Oktober , 2010, 14:39 »
Hmm.... det er lidt svært at forklare. Han sagde at mareks er genetisk og at jeg ikke behøver at være bange for at de andre bliver smittet, for det er jo især de fodbefjerede der er udsatte for sygdommen. Han mener i hvert fald ikke at jeg skal være bange for at de bærer smitte videre til andre. Han må jo vide noget om det når han har avlet fodbefjerede dværge i over 20 år  :)

Mon ikke du har misforstået forklaringen? Mareks er ikke genetisk bestemt, men en herpes virus som så afgjort kan smitte til andre høns uanset race. Der er så nogle racer som er mere følsomme overfor virus end andre. Måske er de fodbefjerede dværge genetisk mere disponeret for angreb f.eks ved et dårligt immunsystem, hvor andre racer ikke angribes så let.

Dette er bestemt ikke for at gøre dig ked af det, men jeg synes ikke den forklaring du her giver bør stå ubesvaret.

VH Gunni.

johan10

  • Gæst
Sv: Er det mareks?
« Svar #37 Dato: 04 Oktober , 2010, 16:18 »
Det var slet heller ikke hele forklaringen jeg har skrevet. Det med at mareks er genetisk er jeg lidt i tvivl om hvad han mente med. Jeg forklarede ham situationen, og han ville i hvert fald ikke være bange for at sælge dem.

johan10

  • Gæst
Sv: Er det mareks?
« Svar #38 Dato: 07 Oktober , 2010, 18:54 »
Jeg har talt med Bjarne igen, og han siger at der er nogen, der genetisk er mere udsatte for sygdommen. Hvis køberen så har nogle fodbefjerede eller en af de andre racer, som er specielt udsatte, kan de godt bilve smittet, men hvis køber derimod har en af de almindelige racer som wyandotter som ikke er særlig udsatte skulle der ikke ske noget. Wyandotterne kan også godt blive smittet, men det er forskelligt fra stamme til stamme. Nogen har det i generne så de er mere udsatte. I en stamme kan man opleve det ene mareksangreb efter det andet, mens der kan gå nogen andre ved siden af som der ikke sker noget med.
Lyder den forklaring ikke lidt bedre Gunni?  :D Sådan har jeg i hvert fald forstået det nu  :)

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Er det mareks?
« Svar #39 Dato: 07 Oktober , 2010, 18:56 »
Jep Johan, den køber jeg  /o
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

johan10

  • Gæst
Sv: Er det mareks?
« Svar #40 Dato: 07 Oktober , 2010, 18:57 »
Super  /o

GKV

  • Gæst
Sv: Er det mareks?
« Svar #41 Dato: 07 Oktober , 2010, 19:05 »
Jo Johan, den var meget, meget bedre. Vi skal jo huske på, at der kan være mange der læser med og så er det bedst at så alvorlige ting bliver forklaret rigtigt. /o

VH Gunni.

johan10

  • Gæst
Sv: Er det mareks?
« Svar #42 Dato: 07 Oktober , 2010, 19:07 »
Ja og jeg synes også at det hænger lidt mere sammen nu  :D

johan10

  • Gæst
Sv: Er det mareks?
« Svar #43 Dato: 11 Oktober , 2010, 20:06 »
Nu er jeg gået i gang med den nye gård og til sammen bliver den nok lidt over 50 kvadratmeter, så det er nok meget passende.
Det skulle nu undre mig hvis det er sidste gang jeg udvidder  ;D Det er efterhånden sket nogle gang nu, og hver gang siger min mor at den ikke skal være større  :D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er det mareks?
« Svar #44 Dato: 11 Oktober , 2010, 20:31 »
Heldigvis kan mødre blive klogere, Johan  /o
Piet Hein skriver:
Forældre kan opdrages til at forstå
- men så skal man osse ha' haft dem fra små.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk