Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Øjnene løber..  (Læst 2790 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Indianer

  • Gæst
Øjnene løber..
« Dato: 04 Maj , 2008, 00:13 »
Har lige observeret idag, at øjnene på én af mine høns løber en lille smule, så "pelsen" på kinderne er lidt klistret, og der er lidt klatter omkring øjnene. Jeg kan ikke rigtig vurdere, om næsen også løber..

Jeg har vasket og tørret den forsigtigt med vand og klud omkring øjnene, så de små dunfjer ikke klummer sammen og gør ondt.

Men hvad er der mon galt, og er det mon noget jeg skal handle på?

Jeg har vendt enden i vejret på den, og jeg kan ikke se noget utøj. Den opfører sig normalt, lissom de andre høns. Får fodderpiller, korn, skaller og drikkevand med vitaminer samt hønseguf med jævne mellemrum. Desuden går den frit i haven.


 ???

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Øjnene løber..
« Svar #1 Dato: 04 Maj , 2008, 08:53 »
Den kan have fået lidt træk, lidt øjenbetændelse eller også have en stoppet tårekanal.

Så længe det kun er vandigt, er det fint at skylle med isotoniske saltvand (=  9 g salt opløst i 1 liter kogende vand, som afkøles).
Dyb en tot vat eller lign. i vandet og lad det løbe ned i hønens øje og ud på fjerene. Undgå at tørre og gnide for meget. Er der en skorpe, fjernes den forsigtigt.

Kommer der decideret øjenbetændelse med store klatter, hævelse og evt lukket øje, må du til din dyrlæge.

Dyrlægen vil kunne udskrive en øjensalve, med pennicilin f.eks Fucetalmic. Det er dog vigtigt at du vasker øjet efter ovenstående metode, inden du behandler med salven.
Det er ret smitsomt, så vask dine hænder godt.

Go bedring med den ;)

Indianer

  • Gæst
Sv: Øjnene løber..
« Svar #2 Dato: 04 Maj , 2008, 10:35 »
Mange tak. :)
Kan godt være træk, for opdagede forleden, at de havde sovet med åben dør hele natten, efter at min datter havde kigget ud til dem...

Det er klart og vandigt. Ingen tegn på betændelse..
isotonisk saltvand, altså som jeg laver selv? Må det godt være salt med jod?
 :)

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Øjnene løber..
« Svar #3 Dato: 04 Maj , 2008, 11:31 »
Ja det betyder ingenting med jod.