Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hakkeorden eller ???  (Læst 2992 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

gittelinnm

  • Gæst
Hakkeorden eller ???
« Dato: 02 Maj , 2008, 08:23 »
Vores 4 hyggehøns har nu boet i deres nye luxussuite i snart en uge, og vi har stor glæde af at se til dem, de er allerede vant til at vi komme og kigger og bliver ikke skræmt mere når vi kommer.
Men jeg har lagt mærke til at især en af hønsene hakker meget på de andre, især en enkelt er særlig udsat for hendes hakkeri og det er ikke så rart at se på.....
Jeg opdagede også at den mindste havde fået hakket hul og blødte lidt lige over halefjerne :'(
Er det normalt eller er der noget man kan gøre for at stoppe det  ???

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hakkeorden eller ???
« Svar #1 Dato: 02 Maj , 2008, 09:37 »
Det er normalt at der kommer en vis uro når høns bliver flyttet, der er jo nok forsvundet nogle ud af gruppen og måske kommet nye ind, så den der hakkeorden skal lige på plads. Men du skal nok holde godt øje med dem og specielt hvis det udarter til generel forfølgelse så må du skride ind og stoppe det. Enten ved at fjerne den ene eller anden.

Du skal sørge for at de har masser af adspredelse og ting at rode i, ukrudt er en herlig beskæftigelse i en hønsegård. Tilflugtsmuligheder for de nederste er også godt. En gren/juletræ de kan flyve op på og være i fred.

Hvis den/de bliver ved med at hakke, så kan du smøre hjortetaksolie på fjerene på den der bliver hakket. Det hjælper for det smager og lugter af pommern til. MEN kun på fjerene, ikke på huden! (og sørg for ikke at ramme dig selv...)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

gittelinnm

  • Gæst
Sv: Hakkeorden eller ???
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2008, 23:53 »
Hej Finn.
Tak for de kloge ord, - det ser allerede ud til at have hjulpet med en god bunke ukrudt, - ihvertfald lige umiddelbart.
Vi har også sat en tyk gren op i hjørnet af hønsegården, - og flyttet lidt rundt så man kan gemme sig lidt mere.
Hjortetakolie, - hvor købes det, hvis det alligevel skulle blive nødvendigt ?
Og er det fordi det lugter at jeg skal passe på ikke at komme det på mig selv, eller.....  :-\

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hakkeorden eller ???
« Svar #3 Dato: 02 Maj , 2008, 23:59 »
Der vil altid være en underhøne. Sådan er det bare. Men ingen skal forfølges og hakkes til blods.

Ender det med at du skal fjerne, så tag den fra der hakker, sammen med en anden høne. Så vil den 'nye' flok danne en ny hakkeorden. Efter 14 dages adskillelse kan du prøve at sætte de to høner tilbage.
Så vil der endnu engang ske en ændring.

Dermed kan du ændre på deres pladser i hierakiet.

Den høne der er nederst her er min skruk. Efter kyllingerne er flyttet strøg hun fra 'fredet' listen direkte til 'bundhøne'. Jeg håber snart de bliver sødere ved hende, det stakkels skind.
Hilsen Susanne

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hakkeorden eller ???
« Svar #4 Dato: 03 Maj , 2008, 08:32 »
Hjortetakolie fås bl.a. Matas og det irriterer huden, men det er primært lugten der er afskrækkende. Derfor skal du smøre det på fjerene omkring der hvor de hakker men ikke på huden og heller ikke på dig selv.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi