Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nu med Perler  (Læst 25034 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Nu med Perler
« Svar #30 Dato: 13 Oktober , 2010, 12:32 »
Bjarne, du er da simpelthen bare et omvandrende leksikon  /o

Ja, det er imponerende hvad du ryster ud af ærmet Bjarne.


Kan perlehøns gå sammen med "alm." høns, eller er der restriktioner ligesom ved ænder/høns?

Det håber jeg sandelig ikke, jeg fik en skruk høne til at passe perlekyllingerne, og endnu er både perlerne og perlemor perlevenner
« Senest Redigeret: 13 Oktober , 2010, 17:12 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nu med Perler
« Svar #31 Dato: 13 Oktober , 2010, 13:51 »
Bjarne, du er da simpelthen bare et omvandrende leksikon.

Nej jeg ved nu langt fra alt, men der er jo altid lidt der hænger ved når man har haft fjerkræ og fugle side sidst i tredserne og næsten lige siden har været en del af foreningskulturen omkring fjerkræ og fugle.

Jeg havde perlehøns til at gå sammen med høns uden problemmer.

Omkring det veterinære er der ingen problemmer med at holde perlehøns og høns/duer sammen.

Der hvor der er stramninger er i forbindelse med hold af ænder og andet fjerkræ.
Her skal der være mindst 15 meter imellem og de må ikke gå sammen.

Det er også sådan at i flere boligområder må man i dag ikke holde ænder.
Dette gælder også prydænder der ikke sviner mere end alm høns.

Jeg synes personligt at det er tåbeligt at man ikke må holde ænder i boligkvartere.
For mig kommer det ikke an på hvad man holder, men om der holdes rent hos fuglene så de ikke med støj og lugt genere omgivelserne.
For prydænders vedkommende er det yders sjælden at støj kommer på tale og hvis man har et basien med afløb til sivbrønd eller kloark er det forholdsvis let at holde rent.

Det der sker når det er så vanskeligt at holde ænder er at mange vælger det fra og hermed bliver ænder en sjældenhed i fugleholdet.

Det er nok ganske fornuftigt at andet fjerkræ ikke har adgang til at drikke beskidt vand fra et ande basien.

Nå det var en lidt anden historie.     


Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Nu med Perler
« Svar #32 Dato: 15 Oktober , 2010, 01:39 »
Ja Lene, perlehøns er jo en kongelig ret, vores dronning serverede det til en fin middag for en del år siden, om det var sølvbryllup eller rund fødselsdag husker jeg ikke. Og jeg har haft dem tidligere, spiste dem med storfornøjelse.
De gik sammen med høns og gæs, indhegningen var ikke over 110 cm, men de sad 5 meter oppe i træerne om natten, men fløj aldrig ud. Først når det rigtigt blev rigtigt vådt og koldt sidst på efteråret gik de ind i huset om natten, så først da kunne vi fange dem til slagtning.
 
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nu med Perler
« Svar #33 Dato: 15 Oktober , 2010, 05:04 »
Jeg glæder mig også til at smage dem  /o jeg har jo det "gamle" par også en flok kyllinger og mon ikke der er overskud af haner.

Jeg har læst at de går parvis i en stor flok. Så der skal vel være lige antal hanner og hunner eller hur ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Nu med Perler
« Svar #34 Dato: 15 Oktober , 2010, 08:23 »
Jeg tror nu en hane kan passe flere høner, men det ved jeg ikke bestemt. Men når de går i en større flok tvivler jeg på at hanerne kan forliges og sidespring vil der garanteret også være. Duer som lever parvis, er jo heller ikke mere ærlige end menesker, så der er også ca. 15 pct sidespring.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nu med Perler
« Svar #35 Dato: 26 Januar , 2011, 10:46 »
Efter hestene er solgt, så har vi indhegnet folden med havehegn på henholdvis 1,20 og 1,50 m.

Det er så meningen at gederne skal derud og gå. Og så fik jeg lige den tanke at Perlehønsene jo kunne gå sammen med dem.

Men vil Perlehønsene suse over hegnet, der er jo træer på hele den ene side ?

Jeg havde forestillet mig noget åbent læskur på midten af folden med en siddepind oppe under taget, som de kunne bo i om natten.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Nu med Perler
« Svar #36 Dato: 26 Januar , 2011, 12:52 »
Ja jeg vil mene at du sagtens kan have dem til at gå i den indhegning, den er jo forholdvis stor.

Det er jo muligt at i løbet af sommeren vil de heller side i træerne, det gjorde mine, men i rigtigt dårligt vejr gik de ind i huset.

Men selv om de sad i træerne fløj mine altid ned på den rigtige side af hegnet.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nu med Perler
« Svar #37 Dato: 28 Marts , 2011, 18:08 »
Hvornår begynder Perlehøns at lægge æg ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Nu med Perler
« Svar #38 Dato: 28 Marts , 2011, 20:44 »
Nu går vores jo ikke inde i en indhegning, så jeg ved ikke om de har haft reder andre steder, men den første rede der blev fundet, var omkring "Sant Hans" og der lå der 20 æg i.
Hilsen
Peter