Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nu med Perler  (Læst 25160 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nu med Perler
« Svar #15 Dato: 09 August , 2010, 15:57 »
Julie, det der var så sjovt med hende, der udtalte sig om mine "perlehøns" aka dværg maraner, var jo at hun først fik sagt, at hun havde forstand på høns og derfor kunne se, at det var perlehøns. *f
Jeg synes nu også de rigtige perlehøns er meget smukke, og hvis vi en gang flytter her fra, skal vi bo et sted, hvor jeg kan have påfugle OG perlehøns.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Nu med Perler
« Svar #16 Dato: 10 August , 2010, 06:21 »
ja, det gør jo en stor forskel  ;D  :D  ;D

min mand vil vildt gerne have påfugle, men så skal vi til at indhegne det hele, og som det er nu, har vi rådyr på grunden, og det vil jeg bare ikke undvære. Især ikke, fordi vi i området har en storlandmand, der ikke bare forpagter al jord han ikke selv ejer, han har også for vane at fjerne levende hegn  :o Da vi flyttede hertil boede der 2 rovfugle - en i hver side - af marken overfor. Selvom det ene af de 2 hegn står endnu, er rovfuglene væk, efter det andet blev væltet. Sådan lidt i protest har vi derfor valgt at lade halvdelen af vores egen mark gro fuldstændig vildt. Der er tjørn, vilde roser, solbær og kilometervis af højt græs - og masser af tegn på rådyr  /o

Nå men det vil jo være lidt skidt at indhegne for påfuglene, for holder man noget inde, holder man noget andet ude. I øvrigt har jeg ladet mig fortælle at de skriger noget så forfærdeligt..?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Nu med Perler
« Svar #17 Dato: 10 August , 2010, 09:55 »
Juhulie.... kommer jo an på om man kan li´lyden  ;D
Med venlig hilsen Søs

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Nu med Perler
« Svar #18 Dato: 11 August , 2010, 21:08 »
Lidt sent er jeg med på denne tråd.

Elise. Den perlehøne jeg havde der lå på ikke mindre end 50 æg, eller dem den kunne dække af dem, havde besøg af en mår eller lignende i reden. Der forsvandt 20 æg, og resten var spredt til alle sider. Perlehønen overlevede og er begyndt på en ny rede hvor der nu er 3 æg, den ruger ikke endnu.

Det er et rigtig godt link du kom med Gunni! gad vide om nogen kan skelne alle disse farver fra hinanden i virkeligheden.

Det med ægene! Mine favoritæg til blødkogt er Sumatra, men begge mine sumatraer render med kyllinger, så jeg blev glad da jeg endelig en dag fandt 2 æg i deres leje i halmhuset. Jeg fik næsten tårer i øjnene over gensynssmagen med de dejlige sumatraæg.
Dagen efter så jeg det var en perlehøne der gik ind og lagde æg der, så de kan godt spises.

Jeg sætter lige et billede ved af vores perlekyllinger på et brædt, perler på en snor. Dert står i øvrig Lestat på ryggen af et par af de hvide.



Hilsen
Peter

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Nu med Perler
« Svar #19 Dato: 11 August , 2010, 21:15 »


Det med ægene! Mine favoritæg til blødkogt er Sumatra, men begge mine sumatraer render med kyllinger, så jeg blev glad da jeg endelig en dag fandt 2 æg i deres leje i halmhuset. Jeg fik næsten tårer i øjnene over gensynssmagen med de dejlige sumatraæg.
Dagen efter så jeg det var en perlehøne der gik ind og lagde æg der, så de kan godt spises.

Det siger jo en del om hvor meget hjerne og hvor lidt tunge vi smager med når vi spiser ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nu med Perler
« Svar #20 Dato: 11 August , 2010, 21:22 »
@ Peter

Hvor er de små Perler dog vokset  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Nu med Perler
« Svar #21 Dato: 11 August , 2010, 22:33 »
@ Peter

Hvor er de små Perler dog vokset  /o

Ja, de begynder faktisk at ligne perlehøns. De holdt lige en middagssiesta i en tom voliere hvor døren stod åben her i dag.
De er blevet lidt mere vagtsomme efter de har fået ny hundehvalp på slottet. Den render hjemmefra ustanselig, og jagter alt, skide ireterende.
Den ene sumatra var ikke højere end en regnorm da den kom ind i aftes, uden halefjerd.
Hilsen
Peter

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Nu med Perler
« Svar #22 Dato: 12 August , 2010, 02:42 »
Nu er jeg ret ny udi Perlehønsehold, men lægge æg det gør den, i hvor lang tid ved jeg ikke, æggene er ca. på 44-48 gram og er brunlige.

I følge standarden så skal de veje 2 kg. Og jeg har hørt at de skulle smage godt og med mit sædvanlige held så er der sikkert mange haner imellem mine kyllinger......

Lene tillykke med Perlehønsene  /o

Men jeg tror der er en fejl i din standard, 44-48 gram for perlehønseæg er meget normalt, men 2 kg  :o  Det er jo rene strudseæg... næsten lige så meget som hønen vejer... Men jo æggene smager meget godt  8)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nu med Perler
« Svar #23 Dato: 12 August , 2010, 06:03 »
Bjørn, jeg får ondt i maven *g *g *g
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: Nu med Perler
« Svar #24 Dato: 12 August , 2010, 22:35 »
Dert står i øvrig Lestat på ryggen af et par af de hvide.





Fedt... rocker perler med rygmærker ;D ;D ;D
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nu med Perler
« Svar #25 Dato: 12 August , 2010, 22:46 »
Hey hey jeg er da ikke rocker  ;D ;D

@ Bjørn
Ja det er nogle store æg.......................  ;D /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nu med Perler
« Svar #26 Dato: 13 Oktober , 2010, 09:15 »
Er der nogen, som ved om Perler kan klare frost ?? Jeg har jo en plan om en stor voilere uden hus, men med noget overdækning/læsider istedet.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Nu med Perler
« Svar #27 Dato: 13 Oktober , 2010, 09:27 »
Selv om vi havde mange halvtage og rum de kunne overnatte i sidste vinter, sad de altid under åben himmel, på taget af drivhuset, vel og mærket hvor der manglede noget glas og dermed fes lidt varme ud.
Hilsen
Peter

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nu med Perler
« Svar #28 Dato: 13 Oktober , 2010, 10:24 »
Ja Perlehøns er utrolig flotte fugle, som jeg ofte har fået lyst til at holde, men det er ikke muligt hvor jeg bor på nuværede tidspunkt, da det er alt for tætv på naboer, og en flok skræmte perlehøns lyder som en snor med masser af dåser der slæbes hen af asfalten og lyden er noget højere.
Da jeg for en del år siden boede hjemme hos mine forældre havde jeg også perlehøns her.
En af de ting der udover at det er smukke fugle er godt ved perlehøns er at der ikke er mus hvor der er perlehøns, De æder dem hvis de har mulighed for at fange dem.
Jeg husker også at vi tog nogle ubefrugtede perlehønseæg og gik ind på græsplænen hvor vi smed dem højt op i luften og når de landede på græsplænen gik de ikke i stykker på grund af den meget tykke skal.
Jeg mener også at kunne huske at slagtet perlehøne var noget af det bedte fjerkræ at spise som man kan tænke sig.

Jo perlehøns er skønne fugle, der også findes i følgende vildarter i naturen. 
Alm. perlehøne, Krusfjeret toppet perlehøne, Kalkun perlehøne, Zambesi topperlehøne, Grippe perlehøne, Krøltoppet perlehøne, Sort perlehøne.
Der findes formentlig en del andre arter og underarter der ikke er så alm. som de nævnte. 

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Nu med Perler
« Svar #29 Dato: 13 Oktober , 2010, 12:13 »
Bjarne, du er da simpelthen bare et omvandrende leksikon  /o
Kan perlehøns gå sammen med "alm." høns, eller er der restriktioner ligesom ved ænder/høns?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.