Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nu med Perler  (Læst 25121 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Nu med Perler
« Dato: 08 August , 2010, 23:56 »
Jeg har fået Perlehøns 1,1 voksne og lidt kyllinger, jeg har egentlig ikke så meget forstand på dem og min plan var at få lavet en stor voilere hvor de kunne gå sammen med mine Sumatra og måske et par duer. Men er det en god ide ??

Desuden så jeg i en gammel standard (1986) for fasaner, park-og sir-svømmefugle at Perlehøns findes  i følgende farver :
Hvid
Blå
Askegrå
Perlegrå
Chamoisfarvede
Violette
Azur-blå
Lavendelblå
Nogle af disse farver kunne jeg dæleme godt tænke mig at se.

Så alt i alt søger jeg oplysninger og gode råd om Perlehøns !!

Forøvrigt har hønen siden sin ankomst lagt et æg hver evig eneste dag, vau er det normalt ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Nu med Perler
« Svar #1 Dato: 09 August , 2010, 07:35 »
Jeg har også perler2,2 og mine går i en lukket hønsegår, og der er også net som tag, de er meget flyvske og ikke til at gøre tamme, jeg ved at nogen har dem til at gå løs men det tør jeg ikke jeg vil ikke være sikker på at de kommer ind om aften. De går sammen med en stamme Brahma og det går fint de går nærmest i 2 flokke og der har på intet tidspunkt været ballade mellem perler og brahma der hvor jeg købte dem gik de også sammen med alm. høns. Mine har også lagt æg fra dag 1 så det er nok meget normalt og den ene høne har været skruk og har passet sin ruge tid perfekt men da kyllingerne klækkede gik det galt og hun smed dem ud af huset, resten af hendes æg har jeg klækket i rugemaskine uden problemer, jeg ved at Peter Agger også havde en perle på æg hvordan det er gået og om hun ville passe kyllinger ved jeg ikke det kan jo være af det bare var min perle der var dum.
Mine perler er samme farve som dine så mht. de andre farver kan jeg ikke hjælpe med billeder.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nu med Perler
« Svar #2 Dato: 09 August , 2010, 07:45 »
Ja de flyver ret godt, så voilerer/gården bliver overdækket, jeg kender dog nogen, som har dem gående helt frit og de går vist nok ind i deres hønsehuset om natten.

Jeg synes nu ikke at de er specielt urolige eller for den sags meget larmende, som de har ry for at være.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Nu med Perler
« Svar #3 Dato: 09 August , 2010, 07:53 »
Her larmer de mest om aften ved ca. 19 tiden sætter hanen sig på taget af hønsehuset og skriger eller hvad man nu skal kalde den lyd de har, men ellers er det kun engang imellem jeg høre dem.

Var lige en tur på google og fandt disse billeder.

Billed 1 Hvid-vildtfarvet-perlegrå
billed 2 hvid-perlegrå-vildtfarvet-fiolett (ved ikke om det er den der på dansk hedder violett?)
billed 3 vildtfarvet-perlegrå
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nu med Perler
« Svar #4 Dato: 09 August , 2010, 08:01 »
Mon ikke fiolett er violet på dansk - den ser ihvertfald sådan ud.

Nu skulle de trives bedst i en flok, men skal der lige mange haner og høner, så de er parvis eller kan en hane godt have flere høner ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nu med Perler
« Svar #5 Dato: 09 August , 2010, 08:12 »
Her i nærheden kender jeg en, der har perlehøns, de går nærmest frit, han har et meget stort område indhegnet, men hegnet er kun ca. 1 m højt.
Som Elise skriver har Peter Agger også perlehøns, og de går jo frit i parken.
Apropos perlehøns så havde vi en skæg oplevelse i går. Der kom et par damer cyklende forbi vores høns (gråstribede dværg maraner), og de kommenterede på vores høns, hvor den ene sagde: "Det er helt sikkert perlehøns, jeg har haft mange høns, så dem kender jeg" *g *g *g
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Nu med Perler
« Svar #6 Dato: 09 August , 2010, 08:28 »
@Tillykke med dem, det hat har været et ønske her længe, det er dog sat lidt i bero, grundet en masse høns lige pt.

http://www.guineafowlinternational.org/colorchart/

@ Marianna sikken et par kloge damer ;D ;D

VH Gunni.


Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nu med Perler
« Svar #7 Dato: 09 August , 2010, 08:58 »
Super link, Gunni  /o
Jeg vedhæfter lige et billede så man virkelig kan se de store "ligheder" mellem maran og perlehøns! Bemærk den "ens" kropstype, og især hoveddelene. *f *f *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nu med Perler
« Svar #8 Dato: 09 August , 2010, 09:14 »
Når vi i klubben har været ude til P.R med høns og vi har haft sølv sort/randet Wyandotter med så er der også mange, som mener det skulle være Perlehøns !!

Desuden er det faktisk ganske "uhyggeligt" hvad folk kan stå og fortæller hinanden, når de f.eks går rundt på en udstilling og kigger på høns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Nu med Perler
« Svar #9 Dato: 09 August , 2010, 09:38 »
Super link, Gunni  /o
Jeg vedhæfter lige et billede så man virkelig kan se de store "ligheder" mellem maran og perlehøns! Bemærk den "ens" kropstype, og især hoveddelene. *f *f *f
Jamen, enhver kan da tage fejl af dem :D
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Nu med Perler
« Svar #10 Dato: 09 August , 2010, 10:07 »
jeg er helt sikker på jeg også har kaldt alle mulige ANDRE hønseracer for perlehøns - men det var dengang jeg gik på byggelegeplads  ;D Men når det er sagt, kunne jeg garanteret have fundet på det for et halvt år siden også - I ved, i "før-høns-alderen" dengang for lææænge siden, hehe.

Nå men når nu du flasher dine skønne perler, så kommer der et spørgsmål til mig som næsten altid kommer, når jeg ser eller genser et "nyt" dyr: Jamen hvad kan den, hvad bruger man den til??  ??? (ok, ved godt det var 2 spørgsmål).

Jeg ved da godt at der er mange hønseracer og alle mulige andre dyr, der ikke "kan" alt muligt som f.eks. at lægge æg (det kan den jo), er den god at spise, laver fine pyntefjer til børnenes dekorationer, kan den klappes, synge, svømme, gøre nytte på anden vis eller "bare" pynte? Er den egentlig mere en kalkun/påfugl end en høne? ( ::) )

Jeg EEEELSKER nemlig perlehøns (og alle de høns, der ligner  ;D ), men jeg har det lidt sådan, at de dyr, vi anskaffer os, der ikke "kan noget", det er mandens halvskøre projekt, alle dem, der kan noget/kan bruges til noget, det er mit bondegårdsprojekt.

Ja ja, er man ikke skør, kan man altid være skrupskør  ;)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nu med Perler
« Svar #11 Dato: 09 August , 2010, 10:43 »
Nu er jeg ret ny udi Perlehønsehold, men lægge æg det gør den, i hvor lang tid ved jeg ikke, æggene er ca. på 44-48 gram og er brunlige.

I følge standarden så skal de veje 2 kg. Og jeg har hørt at de skulle smage godt og med mit sædvanlige held så er der sikkert mange haner imellem mine kyllinger......
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Nu med Perler
« Svar #12 Dato: 09 August , 2010, 11:48 »
Juhulie@ Mine  perler har lagt æg hele sommeren og de kan spises smager som alm. hønseæg men er ret tykskaldet, der udover er perlehøne en lækker spise jeg har ikke prøvet det endnu da det er mit første år som perle ejer men jeg har hørt om det. De kan pynte men abselut ikke klappes, og sang er det så som så med de lyder nærmest rædselsfuldt når de virkelig går igang. Håber det var et perle svar du kunne bruge.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Kilgod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Nu med Perler
« Svar #13 Dato: 09 August , 2010, 12:58 »
En ting er helt sikkert, de er usandsynlig flotte  /o /o
Mange hønsehilsner fra Susanne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Nu med Perler
« Svar #14 Dato: 09 August , 2010, 13:40 »
ja, super svar, I er bare gode.

Når nu perlehøns er gode at spise, kan det så blive lidt mere specifikt? Jeg elsker nemlig vildtkød, men min mand, som er jæger, gør ikke  ::) - For ham er en kylling faktisk bedre jo mere "lørdagskylling i foliebakke med tonsvis af fedt"-agtig den er. Så er der nogen, der kan sige noget om hvordan kødets farve og konsistens er? Lyst og finttrevlet foretrækkes nemlig.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.