Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: guldfasaner og?  (Læst 6556 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kenno

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
guldfasaner og?
« Dato: 24 August , 2010, 17:19 »
har kigget meget rundt efter noget at ha gående sammen med mine guldfasaner.. er der nogle der ved mere om hvad man evt. kunne ha til at gå sammen med dem ville det være super..

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: guldfasaner og?
« Svar #1 Dato: 24 August , 2010, 23:20 »
Amherts fasaner kan ikke gå sammen med Guldfasaner.
Tragopaner går heller ikke.
Det samme gælder alle fasaner der har røde farver i fjerdragten, da Guldfasan hanen ser disse som rivaler.
Det bedste er vagtler eller andre fugle der ikke minder om Guldfasaner.
Hvis du bestemmer dig for en art vil jeg gerne forsøge at hjælpe dig.

Offline Tina Kinnerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 84
  • A-høne
Sv: guldfasaner og?
« Svar #2 Dato: 25 August , 2010, 23:00 »
Hej,
Jeg har Amherst og guldfasaner gående sammen uden problemer. Der har kun været kamp i yngletiden. Resten af året går de fint sammen både med og uden høner.
Tina

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: guldfasaner og?
« Svar #3 Dato: 26 August , 2010, 08:37 »
Så vidt jeg har forstået, kan det være et problem, hvis de parrer sig på kryds og tværs, for det skulle være svært at se forskel på hønerne efter sådan en parring, men de "forkerte" gener bliver båret videre.
Jeg kan huske, Bjarne talte om det på et tidspunkt, og at det kan være vanskeligt at få "rene" guld- og/eller amherstfasanhøner af denne årsag.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Maiken Brændmose Jensen

  • Gæst
Sv: guldfasaner og?
« Svar #4 Dato: 26 August , 2010, 19:26 »
Det bedste er vagtler eller andre fugle der ikke minder om Guldfasaner.
Jeg kender en som har gulfasaner, og hun spørger til, om man kan have dværg silkehøns + 1 kok til at gå sammen med gulfasanerne ??

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: guldfasaner og?
« Svar #5 Dato: 26 August , 2010, 21:35 »
Dsv. ser man af og til at Guldfsaner og amherts går sammen i yngleperioden eller der går Guldfsan høner ved en Amherts hane.
Dsv er det alt ødelægende for begge arters vedkommende da de krydser sig uhæmet og kyllingerne er total værdiløse og til stor skade for de rene arter.
Så jeg kan kun på det kraftigste fraråde at holde de 2 arter sammen.

Offline Tina Kinnerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 84
  • A-høne
Sv: guldfasaner og?
« Svar #6 Dato: 27 August , 2010, 20:55 »
Som sagt så har jeg alle mine fasaner gående sammen når ynglesæsonen er overstået.
I starten af året sætter jeg Amherst for sig og guldfasanerne for sig. Når de har udruget og passet deres kuld hver især og de har fældet, hvilket de gør lige for tiden - så sætter jeg dem sammen igen. De kan også sagten gå sammen med høns og hane. Jeg har erfaret at hvis jeg sætter n
kokkene sammen for tidligt dvs. før sept. så kan de godt være kamplystne. Men dette er jo kun Amherst og Guldfasaner som nok hører til de mere "venlige" arter.
Tina

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: guldfasaner og?
« Svar #7 Dato: 27 August , 2010, 21:25 »
Citat.
 Men dette er jo kun Amherst og Guldfasaner som nok hører til de mere "venlige" arter.


Der findes flere andrearter der også er meget rolige.
B.la. Temich tragopan og Påfuglefasan som jeg dog ikke har erfaring med.

De mest agrasive arter er Jagtfasan, Kongefasan, Sølvfasan. Eliot, Mikado og lignede fsaner der høre unde disse arter.
Hermed ikke sagt at enkete Tragopan haner kan være særdeles agrasiv, men det er ikke normalt.