Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Efterlyses: Rævens side af sagen!  (Læst 7329 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Efterlyses: Rævens side af sagen!
« Dato: 18 April , 2008, 22:48 »
Jeg mangler noget om ræve - Vores leksikon mangler en beskrivelse af den snu Mikkel ræv.

Så derfor er alle beretninger, betragtninger, oplevelser osv. hjerteligt velkomne. Skulle der sidde en med en betagelse af ræven og dermed også til at skrive en længere artikel, så er du velkommen.

Billeder af Mikkel er også velkomne.
Hilsen Susanne

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Efterlyses: Rævens side af sagen!
« Svar #1 Dato: 18 April , 2008, 23:10 »
Susanne prøv at se på dyrenes beskyttelses side om ræve, der kan sikkert findes nogle faktuelle ting, eller skov og naturstyrelsen.

Det eneste jeg ved om Mikkel er at han ikke jager hvor han bor, for ikke at røbe sin hule,,, derfor er der ingen grund til bekymring hvis man er nærmeste nabo til en rævegrav,,, måske lige i yngletiden, når de små skal lære at jage.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Efterlyses: Rævens side af sagen!
« Svar #2 Dato: 18 April , 2008, 23:50 »
Ina, ja jeg kan selv slå det op, men det er lettere og bedre, hvis en/flere med erfaring og interesse skriver det. Det bliver meget bedre end det jeg kan komme på. Min erfaring med ræve begrænser sig til en nat i Glostrup i 1988  ;D Og det møde varede kun 10 sekunder  8)
Hilsen Susanne

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Efterlyses: Rævens side af sagen!
« Svar #3 Dato: 19 April , 2008, 08:15 »
Åh Ina du har gjort mig glad, ræven bor ikke langt herfra, jeg kan se over hvor den bor, og jeg har været så bange for mine ænder, jeg KAN ikke få dem ind om aften,  jeg prøver at lokke med lidt brød for at få dem ind i kassen, de kommer godt nok hen til mig, men når de så opdager hvad min hensigt er så ud i vandet, mener du jeg skal tage det roligt, for han bor for tæt på?
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Efterlyses: Rævens side af sagen!
« Svar #4 Dato: 19 April , 2008, 09:34 »
Susanne prøv at se på dyrenes beskyttelses side om ræve, der kan sikkert findes nogle faktuelle ting, eller skov og naturstyrelsen.

Det eneste jeg ved om Mikkel er at han ikke jager hvor han bor, for ikke at røbe sin hule,,, derfor er der ingen grund til bekymring hvis man er nærmeste nabo til en rævegrav,,, måske lige i yngletiden, når de små skal lære at jage.

Den har jeg også hørt før men jeg tror nu ikke på den...
Det kan godt være at ræven ikke går decideret på jagt ved hulen men hvis den møder 3 lækre ænder 50 meter fra hulen så er der ihvertfald ingen der skal bilde mig ind at den tænker "ej, dem må jeg hellere lade gå, på trods af at jeg ikke har spist i 2 dage".

Lidt det samme med "hvis man har mus så har man ikke rotter"... Den passer heller ikke.

Der er mange gamle ordsprog men det er ikke dem alle der er lige rigtige.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Efterlyses: Rævens side af sagen!
« Svar #5 Dato: 19 April , 2008, 10:40 »
Susanne jeg er i gang med at skrive en artikel, med samling af mine erfaringer og andres - så må vi sætte sammen ;)

Offline Tutte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Efterlyses: Rævens side af sagen!
« Svar #6 Dato: 19 April , 2008, 11:05 »
For ca. 5 år siden kom der en ræv jævnligt på besøg og lige så tit forsvandt der en høne. Men så begyndte jeg at fodre hende hver aften med en blanding af havregrød, hundepiller og lidt margarine. Efter jeg startede med det, forsvandt der kun fjerkræ, hvis jeg havde glemt at sætte mad ud til hende. Og det var jo sådan set min egen skyld. Desværre blev hun kørt ned, da hun begyndte at tage hvalpene med til måltiderne. Hun boede åbenbart på den anden side af landevejen. Fodringen havde da varet det meste af et år.
4,2 katte, 0,3 hunde, 1,2 færøske får + 4 lam, 0,3 moskusænder, 1,0 rouen ænder, 0,7 Isa Warren, 0,7 brune italienere, 1,7 wyadotter, 1,1 undulater, 0,2 marsvin og akvariefisk- her keder vi os aldrig.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Efterlyses: Rævens side af sagen!
« Svar #7 Dato: 19 April , 2008, 12:36 »
@ Hanne

Det lyder bare rigtig godt. Så afventer jeg endnu et værk fra din hånd  ;D
Hilsen Susanne

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Efterlyses: Rævens side af sagen!
« Svar #8 Dato: 19 April , 2008, 17:06 »
For ca. 5 år siden kom der en ræv jævnligt på besøg og lige så tit forsvandt der en høne. Men så begyndte jeg at fodre hende hver aften med en blanding af havregrød, hundepiller og lidt margarine. Efter jeg startede med det, forsvandt der kun fjerkræ, hvis jeg havde glemt at sætte mad ud til hende.havde da varet det meste af et år.

Lyder meget hyggeligt, men jeg tror ikke man skal fodre ræve. Så bliver de så vant til mennesker at de ikke kan klare sig selv.  De kan have alle mulige sygdomme, som spredes med deres afføring. Og måske det skab de har, kan smitte til vores hunde. De fleste hønseejere har nok besøg hver nat af en ræv, men ligefrem invitere den til at komme... det bliver ikke hos mig i hvert fald. :D
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Efterlyses: Rævens side af sagen!
« Svar #9 Dato: 19 April , 2008, 22:19 »
Det eneste jeg ved om Mikkel er at han ikke jager hvor han bor, for ikke at røbe sin hule,,, derfor er der ingen grund til bekymring hvis man er nærmeste nabo til en rævegrav,,, måske lige i yngletiden, når de små skal lære at jage.
[/quote]

Lidt det samme med "hvis man har mus så har man ikke rotter"... Den passer heller ikke.

Der er mange gamle ordsprog men det er ikke dem alle der er lige rigtige.

Danny
[/quote]

De erfaringer jeg har med Mår og Rotter og Mus, er at jeg har oplevet der hvor jeg bor nu, har der boet en mår på loftet hos naboen. Jeg har set den flere gange oppe på rygningen og der lå næsten altid frisk Glasuld i skotrenden hvor den kom ind.
Den har i hvertilfælde boet Mår på deres loft i 15 år.
Vi har aldrig haft vores høns lukket inde og mine prydænder der var stækket kunne den også meget let få fat i hvis den ville, da den af og til hentede et æg eller 2. Dette var også skyld i at jeg i mange år ikke fik noget ud af mine prydænder da den hentede ægene i rederne når der var et tilpas kuld og hermed gik ænderne ikke i redekassen mere dette år. Den har altid kunne gå frit ud og ind af hønsehuset som den ville, uden at det på noget tidspunkt har kostet så meget som 1 høne. Om den har været speciel eller de generel er sådan ved jeg ikke.
Men nu er der flyttet unge menesker ind der holder fester og spiller høj musik, så nu er måren væk.

Omkring Rotter og Mus.
Jeg er opvokset på en stor gård der tilhørte et gods, og her var rotter meget almindelig i store mængder. I mit hønsehus forsøgte jeg at holde rotterne væk, da de altid efter en kort peride begyndte at æde Hønsene, men mus var der næsten altid og til tider i store mængder, men så snart der kom Rotter forsvandt musen efter kort tid, og dette skete hver gang. Formentlig fordi rotterne æder musen hvis de har mulighed for det. Kort efter at Rotterne var fjernet kom Musene igen og dette gentog sig adskildelige gange. Om dette er et særtilfælde vil jeg lade andre vurdere.

Omkring Ræve har jeg ingen erfaring, da jeg aldrig har døjet med dette problem. Men det siges at hvis man lader vandet rundt omkring ens grund skulle Ræven ikke komme, da den skulle kunne konstatere at det er et større dyrs teritorie. Om det er rigtig eller ej ved jeg ikke.   

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Efterlyses: Rævens side af sagen!
« Svar #10 Dato: 19 April , 2008, 22:25 »
Men det siges at hvis man lader vandet rundt omkring ens grund skulle Ræven ikke komme, da den skulle kunne konstatere at det er et større dyrs teritorie. Om det er rigtig eller ej ved jeg ikke.   

Det er min mands teori, så der vandes  ;D
Hilsen Susanne

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Efterlyses: Rævens side af sagen!
« Svar #11 Dato: 19 April , 2008, 22:26 »
Jeg har hørt flere der har påstået dette.

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Efterlyses: Rævens side af sagen!
« Svar #12 Dato: 19 April , 2008, 23:19 »
Citér
Men det siges at hvis man lader vandet rundt omkring ens grund skulle Ræven ikke komme, da den skulle kunne konstatere at det er et større dyrs teritorie. Om det er rigtig eller ej ved jeg ikke.   

Hvad med en hunds territorie. Vi har en stor hund, som har adgang til hele vores have. Tror i at lugten af den kan holde ræve og evt. andre rovdyr væk? Det ville jo ikke være så dårligt! Er der nogle der har erfaringer med det?
Venlig hilsen
Liv

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Efterlyses: Rævens side af sagen!
« Svar #13 Dato: 20 April , 2008, 09:02 »
Jamen jeg har da også min skønne gravbasse, og han er meget jagt glad,  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Efterlyses: Rævens side af sagen!
« Svar #14 Dato: 20 April , 2008, 10:04 »
Jeg tror ikke på den med hunden. Både Ditte og Lone Aasted har hunde og har haft masser af ræveindbrud. Jeg ved Lone havde hunden med ude og redde en enkelt levende høne en morge. Det øjeblik de er inde i få minutter, kommer ræven tilbage og hapser en død høne...

Hos mig hvor den kommer ved højlys dag - så sent som i torsdags, bor der retrivere klods op ad min have. Den er totalt ligeglad.

Ræven tilpasser sig og tager notits af sine omgivelser. Hvornår er folk og hunde inde, hvornår kan man slå til.

Hvis ræven ved der er mulighed for ande, kylling eller gåsesteg, er den ligeglad med både tis og hunde :D