Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Foder til ænder, og høns?  (Læst 5288 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Foder til ænder, og høns?
« Dato: 30 ſeptember , 2018, 13:25 »
Hej alle på forum.

Jeg er den lykkelige ejer af 7 danske landænder, eller ællinger - ved ikke lige hvor den skiller  ;D

Men - jeg har ledt og ledt, og kan ikke rigtig finde en opskrift på fodder til ænder - planen er, at de fleste af disse ænder skal ende på julebordet - og 2-3 stk skal lægge æg til næste år, så vi selv kan opdrætte næste års ænder.

Der er en genial opskrift på hønsefodder http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=44967.0

Kan mine ænder også leve af denne blanding, eller bliver kødet af dårlig kvalitet?
Ja jeg håber på lidt hjælp, og sidder der nu en, med en genial opskrift på bland selv andemad, så må han/hun da hellere end gerne dele sin viden! ;) :D

Mvh.

Mikkel

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Foder til ænder, og høns?
« Svar #1 Dato: 30 ſeptember , 2018, 21:51 »
Forslaget til foder til Slagtedyr er ganske udmærket.

Jeg opfodrede ænder i flere år til juleslagt. de fik ren hvede de sidste 8 uger før slagt og ellers alt det græs de kunne spise. Ofte blev de lidt for fede efter min smag. Så byg hvade måske været bedre.

Hold øje med dem - for for meget fedet er efter min smag ikke gunstigt. Du kan se det under maven/mellem benene, der vil der dannes en stor hægebug, som er det rene fedt, hvis de fodres for kraftigt.

Moskusænder er bedre efter min smag. de sætter ikke nødvendigvis fedt i store mængder, men får et formidabelt dejligt bryst.