Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Farvegenetik - Gen for guld og sølv faktor  (Læst 8524 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Farvegenetik - Gen for guld og sølv faktor
« Dato: 12 ſeptember , 2010, 13:02 »
Hej alle sammen

Jeg er pt den lykkelige ejer af 3 brahmaer, fra nogle rugeæg jeg købte i sommers (billeder af de 2 kan ses længere nede på siden). Der hvor jeg købte rugeægene, var avlssæsonen ved at være forbi, så det var ikke alle stammer, hvor der kun var én farvevariant. Som jeg husker det, så var der på stedet store brahmaer i sølv/sort-båndet, guld/sort-båndet og sort/hvid colombia.

Denne tråd er staretet op fra en diskussion på en anden tråd vedr. ukomplet nedarvet sølv-faktor. Jeg var uenig med Lugovets vedr. farven på en sølv/sortbåndet hane, som han mener er ukomplet nedarvet på sølvsiden. Jeg gik nemlig rundt og trode at jeg netop var den glade ejer af sådan et ukomplet dyr  ;)

Jeg forsøger på ingen måde at genere nogle folk ved at starte denne tråd, men synes blot at farvegenetik er et meget spændende emne - specielt når jeg er uenig med folk, som gider at diskutere med mig. Jeg håber at folk vil bidrage til diskussionen, og forhåbentligt lære noget nyt om sølv- og guld faktor, og muligvis andre farvegener.

Ud over den (u)komplet nedarvede hane, så bliver jeg specielt trigget af, at Lugovets skriver, at høner også kan være ukomplet nedarvede. Såfremt guld/sølv-faktoren alene er bestemt af et enkelt kønsbundet gen, mener jeg nemlig ikke at dette kan være korrekt, og kommenterer derfor:
 
Hvis jeg forstår det korrekt, så siger du egentligt, at sølvfarven er bestemt af mere end ét gen, samt at de alle er kønsbundne. For hvis der kun er et gen, som afgør om det dyr er guld eller sølv, og dette gen er kønsbundet, kan jeg ikke få det til at give mening med ukomplet nedarvede sølv høner. For mig må det være således

Sølv hane / komplet nedarvet + Guld høne / komplet nedarvet : Giver 100 % "komplet" / nedarvede Sølv høner + Ukomplette nedarvede haner. Så langt er jeg med  ;D

Ukomplette nedarvet hane + sølv høne / "komplet nedarvet" giver: 50 % "komplet" / nedarvede Sølv høner + 50 % "komplet" / nedarvede Guld høner + 50 % komplet / nedarvede Sølv haner + 50 % ukomplet nedarvede haner. (procenterne er natuligvis af afkom inden for hvert køn  ;))

Hvis andre gener påvirker, vil billdedet naturligvis se anderledes ud. Således vil jeg gerne tro den den uønskede okker farve, som du snakker om ikke direkte er bundet til det locus som afgør sølv/guld farven. Hvis en såkaldt ukomplet nedarvet høne skal kunne rettes på én gereration, må dette gen dog også være kønsbundet.

mvh. Kevin

PS Jeg har ikke den store erfaring med fjerkræavl, men dog ellers god kendskab til arvelighedslære generelt. Især farvegenetikken er jo fantastisk, fordi det fænotypsik er muligt at se nogle af de gener, som er i spil. Og så er det jo rart at I garvede fjerkræfolk vil øse ud af jeres viden til os nye
Lugovets har bedt mig fjerne hans billede /Marianne - moderator
« Senest Redigeret: 14 ſeptember , 2010, 18:37 Fra Marianne Vedel »
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Nedarving af Sølv
« Svar #1 Dato: 12 ſeptember , 2010, 13:14 »
Med hensyn til den ukomplet nedarvede hane, så troede jeg nemlig, at jeg havde sådan en ;) (Jeg gik ud fra at moren var guld/sortbådet og faren sølv/sortbåndet). Desuden har jeg en høne, som jeg regnede med var (komplet) sølv/sortbåndet. Er jeg helt galt på den  ??? Kyllingerne er forresten kun 13 uger endnu, og måske for unge til at se sådan noget på endnu?

mvh. kevin
« Senest Redigeret: 13 ſeptember , 2010, 20:20 Fra kvb »
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Nedarving af Sølv
« Svar #2 Dato: 13 ſeptember , 2010, 11:51 »
Ja der er godt nok noget forskel på kyllingefjerdragten og fjerdragten på den voksne hane. Det ender jo med, at jeg bliver nødt til at beholde ham indtil jeg har set hans endelige farver. Men så ryger han også i gryden  ;D

mvh. kevin
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nedarving af Sølv
« Svar #3 Dato: 13 ſeptember , 2010, 14:24 »
@ kvb

Undskyld jeg blander mig, men hvis din hane skal være sølv sort/båndet, så skal der ikke være det mindste røde i vingebuer eller andre steder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Nedarving af Sølv
« Svar #4 Dato: 13 ſeptember , 2010, 16:17 »
@ Lene

Du er mere end velkommen til at blande dig. Jeg regnede egentligt heller ikke med, at den var ren sølv/sortbåndet. Mit gæt ville have været, at det var en blanding mellem en sølv/sort hane og en guld/sort høne. Altså det vi tidligere har snakket om som en ukomplet nedarvet på Sølvsiden (eller for den sags skyld guldsiden). Mit spørgsmål er derfor, om det kan være rigtigt ???

mvh. Kevin
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Farvegenetik - Gen for guld og sølv faktor
« Svar #5 Dato: 15 ſeptember , 2010, 23:13 »
Faktisk en interessant diskussion. Jeg har selv ville tage noget lignende med mellemrum, men jeg er ikke ramlet ind i nogen, der avler sølv-høns særligt koncentreret.

Jeg havde en hane for nogle år siden, der var halvt af hvert, altså halv sølv, halv guld.
Mere specifikt var han fra en brun Dansk Landhane på en sølvhalset Dansk Landhøne.
Han så sådan ud:


Det styrker kraftigt din teori om, at en blanding af sølv- og guldfaktoren ("ukomplet nedarvet" sølv, som du kaldte det) giver rustrøde/brune skuldre og en knapt så ren sølvhvid.
Hvis det er rigtigt tolket.


Imidlertid vil man, i avlen med "ren" sølvfaktor - f. eks. mine sølvhalsede dværglandhøns - få en del hanekyllinger, der ser sådan ud:

Læg mærke til hanen forrest i billedet. Det kunne ligne, at han så også måtte være "ukomplet nedarvet" (heterozygot), men det har han ikke. Hans far har været flot hvid (hvidgul med alderen), og hans mor har helt sikkert ikke været brun.


Min konklusion er, at der findes et andet gen - hvilket gen kan nærmest være ligegyldigt - som påvirker sølvfaktoren og giver rustrødt eller brunt i det hvide; men kun hos hanerne.
Hvis jeg ikke tager fejl, er det et dominant gen, og de fleste af mine sølvhalsede høner har det i halv dosis (heterozygot). Man kan på en måde sige, at de er "ukomplet nedarvet på sølvsiden".

Jeg har talt.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Farvegenetik - Gen for guld og sølv faktor
« Svar #6 Dato: 16 ſeptember , 2010, 19:52 »
Jeg kunne ikke have "talt" bedre selv /o

Jeg er nemlig helt enig med dig i, at en blandings hane mellem en guld og sølv, skal få det udseende, som din tidligere hane havde. Nogenlunde samme farveaftegninger vil jeg have forventet at min Brahma han ville blive. Tilmed er der en, som nu har vist interesse for ham og derfor ender han nok ikke på middagsbordet lige med det samme  ;). Omvendt når jeg heller ikke at se hans endelige udseende om nogele måneder  /d

Ligeledes kan jeg kun give dig ret i, at det brune, som specielt ses i sølvhanerne, må stamme fra et andet/flere andre gener end det kendte locus for Guld/Sølv faktor. Om det er dominant eller ej synes jeg er svært at sige. Blot tror jeg at det brune måske ikke er til at se, når fjerene på ryggen ikke er sølv/hvide. Derfor giver det i min verden også god mening, at de ofte ses i anden generation, efter man har været ved at blodforny sølvstammer med guldstammer. Hvem ved, måske er det gen/de gener, som giver brunt i det sølvfarvede hos hanerne, ligefrem med til at gøre tegningen/farverne bedre hos de guldfarvede og derfor ligefrem opformeret hos guldstammer  ???

Farvegenetik er helt fantastisk spændende  ;D ;D
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Farvegenetik - Gen for guld og sølv faktor
« Svar #7 Dato: 18 ſeptember , 2010, 11:24 »
Jeg må helt klart erklære mig enig. Det er lækkert. ;D

Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.