Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blodmider. øv, hjælp  (Læst 8657 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Blodmider. øv, hjælp
« Dato: 08 Marts , 2015, 14:02 »
Vi har ordnet hos de kære små idag. Da Manden tager siddepinden ud for at rense den, er der fyldt med små blodrøde dyr, som jeg efter hurtig søgning på nettet har fundet ud af er blodmider.

Jeg kan dog kun finde tråde fra 2012 her inde om det, og de råd, og links til behandling og midler virker ikke mere.

Derfor hvad er det bedste at behandle med? 

I de tråde står der Hemexide, men det kan jeg ikke finde til salg nogle steder.

Hønsene virker heldigvis sunde og raske. Vi har gjort rent og fjernet alle de dyr vi kunne finde, vasket ned osv. Men der skal mere til så vi er sikker på hvad de er helt væk.

Offline Anne Grethe

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Blodmider. øv, hjælp
« Svar #1 Dato: 08 Marts , 2015, 14:46 »
Jeg kan kun anbefale Hemexide. Det er det eneste der har taget livet HELT af blodmiderne her. Andre ting (gift som sprøjtes, dryppes, pudres m. m. ) har kun virket kortvarigt. Der er flere foderstofforretninger der sælger Hemexide, men prøv at efterlyse det på Facebook-siden. Der er højst sandsynligt nogen i nærheden af dig der har noget. Jeg kan ikke se hvor du befinder dig...
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Blodmider. øv, hjælp
« Svar #2 Dato: 08 Marts , 2015, 14:50 »
Okay tak.

Hvilken fb side?

Jeg bor i Nordjylland syd for Nibe. Jeg vil lede videre.

Offline Anne Grethe

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Blodmider. øv, hjælp
« Svar #3 Dato: 08 Marts , 2015, 15:19 »
Dansk fjerkræ forum har også en Facebook-side. Den er der for det meste ret hurtigt svar på.
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Blodmider. øv, hjælp
« Svar #4 Dato: 08 Marts , 2015, 15:59 »
Jeg har købt hemexide hos venje.dk

Her er link til leksikonet om blodmider http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Sygdomme/Blodmider

Chokspray kan købes hos:
http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&kategoriid=189&forwardtarget=indre&vhmenu=7&hmenu=5
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Blodmider. øv, hjælp
« Svar #5 Dato: 08 Marts , 2015, 16:39 »
Tak Pia.

Jeg må indrømme, jeg slet ikke kan se logikken i at spraye hønsene direkte. Det er så meget imod min  barndomslærere.

Vi har sprayet huset med stald chok for nu. Og så får vi hurtigst muligt noget af det pulver hjem.

Hønsene har dog ikke kløet sig eller noget, så håber vi har opdaget det tidligt.

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Blodmider. øv, hjælp
« Svar #6 Dato: 08 Marts , 2015, 17:38 »
Dansk fjerkræ forum har også en Facebook-side. Den er der for det meste ret hurtigt svar på.

Tak, tænk det vidste jeg ikke :-\

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Blodmider. øv, hjælp
« Svar #7 Dato: 09 Marts , 2015, 07:12 »
Staldchok er stort set nyttelsøst imod blodmider. Det bedste er at muge i bund, lukke revner og sprækker, "flambere" siddepindene med en gasbrænder, eller helt skifte siddepinde og øvrigt inventar ud. Kalke huset og evt. behandle hønsene i svære tilfælde. Jeg måtte have hjælp fra dyrlægen sidste år, hvor jeg fik udskrevet Ivermectin til at dryppe hønsene med. Det tager alt utøj inkl. indvoldsorm, lus, lopper, parasitter osv., men der er tilbagehold på æg og kød i 30 dage efter behandling, som de skal have en gang om ugen i tre uger. Ivermectinen er det eneste der har hjulpet mig, da mit hønsehus er indrettet sådan, at jeg ikke har mulighed for at lukke af oppe ved et ovenlysvindue, og hvor miderne sidder lunt og godt i isoleringen i loftet, og kommer frem om natten for at suge blod af hønsene. Jeg hader blodmider! >:( (mider der suger blod fra høns med Ivermectin i blodet dør, derfor er det så effektivt)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Blodmider. øv, hjælp
« Svar #8 Dato: 09 Marts , 2015, 12:09 »
Vi har bestilt Hermexide hjem, og så snart det kommer får hele huset en omgang. Det virker ikke til vi er så hårdt angrebet, hønsene virker ikke generet. Hvis ikke det hjælper må vi have fat i dyrlægen og få noget til dem også.

Offline tilia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Blodmider. øv, hjælp
« Svar #9 Dato: 05 Maj , 2016, 20:58 »
har også fået blodmider, efter at har haft høns i 6 år uden er de her pludselig massivt.
Der ligger 3 høner skruk så det er noget rigtig l....
Hønsene 20 stk går frit (3000 m2) og har adgang til alt det ukrudt og valg af nye støvbade de kan overkomme, så jeg køber ikke den med at de selv kan finde noget at rense sig med.
Jeg har bier og der anvender vi oxalsyre (findes også i rabarber og spinat) og myresyre (brændeælder og myrer) til bekæmpelse af varroamider. Det må katme også ku virke på de her bæster, de er jo kun 1/10 størrelse af en varroamide.
jeg har besluttet at afprøve 3 strategier:
Stalosan til støvbadet, jeg har læst et sted det er mere effektiv end Hemexide
Myresyre desinfektion ved hovedrengøring af hus og redekasser
Oxalsyrefordampning når der ikke er tid og overskud til en hovedrengøring
hvis nogen har erfaringer med ovenstående hører jeg gerne

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Blodmider. øv, hjælp
« Svar #10 Dato: 05 Maj , 2016, 22:14 »
I 2012 havde jeg også angreb af de små bæster, det var vist et rigtigt blodmide-år :-( Jeg behandlede hønsene med Frontline (tilbagehold på æg og kød) Det er nemt at bruge i den sprayflaske de sælger det i - et pust under hver vinge og evt. et under gumpen. Men træls at skulle undvære æggene jo :-(

Grundig rengøring af hus og siddepinde.

Året efter byggede jeg et lille kyllingehus - der stoppede jeg alle indvendige sprækker med fugemasse, så hjørnesprækker var fyldt helt ud og rundede pænt, så det er nemt at gøre rent indeni. Det tror jeg stadig er en god ide.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Blodmider. øv, hjælp
« Svar #11 Dato: 05 Maj , 2016, 23:36 »
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline holberg19

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Blodmider. øv, hjælp
« Svar #12 Dato: 07 Maj , 2016, 00:11 »
Hvad er tegnene på blodmider og hvordan kan man blive sikker på om de et flyttet ind eller ej? Jeg kan intet se på siddepindene hvis jeg kommer ned for at lukke efter mørkets frembrud og har en skarp lygte med. Intet blod på pindende heller og ikke blod på æggene eller lignende.