Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Engelsk araucana og æg  (Læst 5828 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Engelsk araucana og æg
« Dato: 17 Marts , 2015, 13:55 »
Er EA længere tid om at komme i gang med at lægge æg? Jeg har to der bliver 1 år gamle til april, og de er stadig ikke i gang. Alle de andre racer på samme alder og også dem der er meget yngre, har været i gang længe.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline sanborn

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Engelsk araucana og æg
« Svar #1 Dato: 17 Marts , 2015, 16:43 »
Jeg vil faktisk spørge om det samme, bare med en Maran som også er lige godt et år. Ingen nougat æg endnu :(

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Sv: Engelsk araucana og æg
« Svar #2 Dato: 17 Marts , 2015, 18:56 »
Mine wyandotter er lige snart 1 år, og de er kun så småt begyndt at lægge æg.. Jeg tror det skyldes vinteren,, vintermørket. Høns skal trods alt have 12-14 timers dagslys, før de gider at se sig om efter en rede,, og de gider heller ikke altid lægge æg i ustabilt vejr.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Engelsk araucana og æg
« Svar #3 Dato: 17 Marts , 2015, 19:21 »
Mine maraner fra august startede i januar. Silkerne fra foråret startede i oktober og lagde sig også skruk efter de sædvanlige 10-15 æg. Sussex'erne fra april fik også lige startet i efteråret, men holdt så pause i de koldeste måneder.

Det er kun de to EA jeg venter på. Min datter er meget utålmodig efter de blå æg, jeg har lovet ;-)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Engelsk araucana og æg
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2015, 06:12 »
Det er længe at vente et år på at få æg! Visse store og langsomt voksende racer starter først æglægning ved ca. 10 mdr., men meget senere bør det ikke være.
Dagene er nu tiltaget med 5 timer :), så det er heller ikke årsagen.
Isolering af hønsehuset fremmer også æglægningen, da meget energi ellers går til at holde varmen. Lunt og tørt /o, koldt og fugtigt /d. Hvis dette er i orden, så bør du overveje at øge proteinmængden i foderet. Eller er de blevet for fede?
 Adgangen til frisk græs syntes også at kunne stimulere æglægningstidspunktet.
Men det er ok, at hønsene når at vokse ordentligt inden æglægningen, det giver et bedre afsæt for en god læggesæson.
Håber snart at æggene kommer :)
Hilsen
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Engelsk araucana og æg
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2015, 07:03 »
De går jo under samme forhold som de andre. Der har ikke været frost i stalden på noget tidspunkt hele vinteren. De er ikke for fede og siden alle de andre høner i flokken lægger æg, så tænker jeg at foderet er ok. De to EA er rene hyggehøns, så for mig er det ikke vildt vigtigt at de kommer i gang. Men min 7 årige datter glæder sig så meget til de blå æg og så kommer mit spørgsmål også ud fra en undren over at de er då meget senere end de andre.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Engelsk araucana og æg
« Svar #6 Dato: 18 Marts , 2015, 08:05 »
Uanset om det er hyggehøns, så bør æglægning være en naturlig del af et hønseliv.
Den seneste æglægning jeg har haft var på 10 mdr. med Brahma og Orpington, men dette er normalt. Visse hybrider kan lægge æg fra de er 4 1/2 måned, men dette er for tidligt i forhold til er helt hønseliv, derfor bliver de nedslidt efter deres første læggesæson i industrien.
Jeg har selv en hønseinteresseret datter på 7, så jeg forstår utålmodigheden. Lad hende finde nogle af forårets første mælkebøtter og give hønsene, så skal det nok komme, og formentligt snart. :)
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Engelsk araucana og æg
« Svar #7 Dato: 23 Marts , 2015, 18:01 »
Så kom der endelig et blåt æg og datteren blev glad. Lige indtil katten væltede kurven og det meste af dagens æggeproduktion blev smadret. Så må vi jo håbe der kommer flere i morgen ;-)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Engelsk araucana og æg
« Svar #8 Dato: 24 Marts , 2015, 21:47 »
Mine araucanaer var også ca 10 mdr før der var æg, deres maran-kuldsøstre var begyndt da de var omkring 8 mdr. De modner ikke så hurtigt som ISA - som altså også er slidt op på et år. Racehønsene har du flere år, hvis de ellers er sunde og raske.
Nogle maraner, nogle araucana.