Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder spørgsmål  (Læst 5074 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Melanie Vang

  • Bruger
  • Indlæg: 10
Nybegynder spørgsmål
« Dato: 17 Januar , 2020, 19:53 »
Hej alle sammen 🤗

Jeg har længe gået med drømmen om høns, og har besluttede at i år skal det ske.
Der er dog nogle ting som jeg ikke helt kan finde er klart svar på. Jeg håber nogle af jer klogere hoveder kan hjælpe mig :)

Lader i jeres høns gå frit når i ikke er hjemme? Elle lukker i dem først ud når i kommer hjem? 

Skal høns vaccineres? Og hvorfor/hvorfor ikke. Hvad taler for og imod?

En anden ting jeg er usikker på er rotte sikring. Jeg havde tænkt mig at købe hønsehus med gård fra Omlet, eglu cube tænkte jeg. Her ville hønsene være om natten og til vi får fri fra arbejde (min mand er typisk hjemme ved en 10-12 tiden så der er ikke tale om hele dagen) herefter ville de kunne gå frit i haven bag et hønsehegn så jeg kan begrænse deres færden lidt. Har også hunde som skal have lov at være her, og vil ikke have møg i hele haven. Mit spørgsmål er så skal jeg rotte sikre noget? Huset fra Omlet er godt hævede så rotterne burde ikke ville putte under? Den lille gård som hører til huset tænkte jeg at lægge voliertråd i bunden og fylde sand på? Men hvad gør jeg rundt i haven? Jeg kan vel ikke rotte sikre der hele?

Sidste spørgsmål er hvor køber i jeres høns henne? Da jeg ikke ved alverdens endnu er jeg bange for at blive snydt eller få en gammel eller syg høne. Eller noget lignende. Har kigget på Stevens racehøns. Er der nogen der har erfaringer med dem? Har også kiggede på Bangs. Men er tvivl om hvor god kvalitet hønsene er når man køber fra et sted som masse producere? Racerne jeg har Forelsket mig i er engelsk arucana, sort og blå kobber maran og cream legbar.

Håber det giver mening og der er nogen som kan hjælpe.
God aften.
Mvh.
melanie

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #1 Dato: 18 Januar , 2020, 22:38 »
Det bliver du glad for - hønsehold er dejligt og hyggeligt.

Rotter -ja det kan blive et problem. Men sørg for ALDRIG at have et tag selv bord. DVS sørg for at de ikke kan komme til fodret, uanset hvornår på døgnet og hvor du fodre/opbevarer det. Du kan grave tråd ned og have tråde i bunden af burene, men ligger der fodrer frit tilgængeligt - så er de der. Tro mig, har været plager af store mængder rotter. Efter jeg aldrig har foder frit tilgængeligt så kommer der kun en strejfer en gang imellem og så ringer jeg straks til rottebekæmpelsen i kommunen.

Det er fornuftigt at hane kontrolleret udgang i haven  ;D, men har du først lært dine høns det, vil de altid syntes det er det bedste og ikke være særlig glade for at blive lukket inde i en hønsegård igen.

De fleste sælgere af høns er gode og ærlige mennesker, så klø du bare på. Racehøns fra små private avlere er efter min mening de bedste, men det er en smags sag.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #2 Dato: 19 Januar , 2020, 13:35 »
Tillykke med den gode ide at holde høns. Det risikerer man at blive afhængig af. ;D

1."Lader i jeres høns gå frit når i ikke er hjemme? Elle lukker i dem først ud når i kommer hjem? ":

Det afhænnger af, hvad man er villig til at risikere. Jeg har autolukker på de lukkede hønsegårde. Det betyder at den sikrer, de bliver lukket ud i haven kl. 11. 0m formiddagen. De elsker Frihed! Men mere vigtigt, så sikrer autolukkeren, at der bliver lukket om aftenen. På det tidspunktet er risikoen for ræveangreb størst. Men dengang rævetrykket var værst(før ræveskaben) har jeg da oplevet at komme hjem midt på dagen,efter blot en time i byen for at handle - og alt var taget af ræven! Det er et meget deprimerende syn at komme hjem til. Omvendt elsker høns den frihed, de har uden for hønsegården. Med øget frihed, stiger risikoen for en pludselig død også. Dét er hvad jeg mener med, at man skal overveje, hvad man er villig til at risikere. Intet er gratis.

"Skal høns vaccineres? Og hvorfor/hvorfor ikke. Hvad taler for og imod?":

Når det gælder havehøns, er det som regel kun de, der udstiller, hvor det er et lovkrav, at de vaccineres. I helt særlige tilfælde, kan nogle vælge at få, for eksempel, deres høns af racen Sebright vaccineret mod hønselammelse, som er en virus. Men her er tale om racer, du som nybegynder, bør holde dig langt fra. Vælg de mere almindelige robuste modeller som eksempelvis wyandotter. Der er en grund til de lidt drillende bliver kaldt "begynderhøns"

Jeg vil klar anbefale, du køber høns hos private. Stevns Racehøns har jeg ingen erfaring med, men det er da et plus de sælger racehøns og ikke såkaldte hybridhøns, som de fleste sælgere gør. Hybridhøns lægger uhyrlig mange æg, men det er en temmelig kort fornøjelse. Det har jeg skrevet lidt om på vores hjemmeside, som du kan læse her på linket:

http://www.ao-fjerkraeklub.dk/racehoens

Offline Melanie Vang

  • Bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #3 Dato: 19 Januar , 2020, 16:00 »
Tusind tak for for hjælpen 🤗

Det giver god mening at passe på med at have maden stående. Det vil jeg være opmærksom på ;D

Det lyder spændene med den autolukker til dem! Har set en enkelt ræv luske omkring herude. Men har ikke set den siden hundene skræmte den. Jeg krydser fingre for at den holder sig væk når hønsene kommer.

Jeg vil prøve at finde nogle private at købe høns igennem når det er. Jeg vil helt klart vælge racehøns og ikke hybrid. Specielt efter jeg læste det link du sendte med Margrethe. Tak for det :D

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #4 Dato: 19 Januar , 2020, 16:07 »
Lader i jeres høns gå frit når i ikke er hjemme? Elle lukker i dem først ud når i kommer hjem?
Nej. Både rovfugle, ræve og måske en løs, vildfaren hund, kan rigtig godt lide høns uden opsyn. Nogle gør det og har held med det, men jeg tør ikke gøre det.   

Skal høns vaccineres? Og hvorfor/hvorfor ikke. Hvad taler for og imod?

Nej, ikke hvis du ikke skal udstille.

En anden ting jeg er usikker på er rotte sikring. Jeg havde tænkt mig at købe hønsehus med gård fra Omlet, eglu cube tænkte jeg. Her ville hønsene være om natten og til vi får fri fra arbejde (min mand er typisk hjemme ved en 10-12 tiden så der er ikke tale om hele dagen) herefter ville de kunne gå frit i haven bag et hønsehegn så jeg kan begrænse deres færden lidt. Har også hunde som skal have lov at være her, og vil ikke have møg i hele haven. Mit spørgsmål er så skal jeg rotte sikre noget? Huset fra Omlet er godt hævede så rotterne burde ikke ville putte under? Den lille gård som hører til huset tænkte jeg at lægge voliertråd i bunden og fylde sand på? Men hvad gør jeg rundt i haven? Jeg kan vel ikke rotte sikre der hele?
Du vil nok hurtigt opdage, at hønsene får gravet ned til volieretråden i bunden af hønsegården. Hvis du vil bruge denne metode, skal du grave noget af jorden væk, lægge volierenet i bunde og langs siderne og fylde efter med jord. Jeg ville ikke selv gøre det, men i stedet satse på at holde gården pæn og ren, uden mad til rotterne. Du kan købe en rottesikker automat, som kun åbner, når hønsene træder på en klap. På den måde undgår du at fugle, mus og rotter kan komme til foderet.
 

Sidste spørgsmål er hvor køber i jeres høns henne? Da jeg ikke ved alverdens endnu er jeg bange for at blive snydt eller få en gammel eller syg høne. Eller noget lignende. Har kigget på Stevens racehøns. Er der nogen der har erfaringer med dem? Har også kiggede på Bangs. Men er tvivl om hvor god kvalitet hønsene er når man køber fra et sted som masse producere? Racerne jeg har Forelsket mig i er engelsk arucana, sort og blå kobber maran og cream legbar.
Jeg vil klart anbefale dig at finde dine høns hos en privat avler. Du kan finde specialklubberne på https://racefjerkrae.dk/dffr/foreningen/specialklubber/ eller tage kontakt til en lokal fjerkræklub. Alle er altid så flinke og vil gerne hjælpe. Det er jo deres hobby og de fleste vil med glæde hjælpe dig med at komme i gang med at holde høns af lige netop deres race. Der er som sådan ikke noget i vejen for at købe hos de store rugerier, men det er ikke altid at moderdyrene har de bedste levebetingelser, og du kan være sikker på at hønsene ikke er af sædvanlig standard indenfor racerne, da de er avlet i så stort antal.

God fornøjelse med dit nye hønsehold og husk en ting: Byg aldrig for småt! Du kommer med garanti til at skulle udvide, når du finder ud af hvor hyggelige høns i haven er, og du liiiige skal have en høne mere, og så liiiige en mere og så....  ;D
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Melanie Vang

  • Bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #5 Dato: 19 Januar , 2020, 19:13 »
Havde slet ikke tænkt over at de jo selvfølgeligt kan grave ned og ramme nettet ved den metode. Jeg tror jeg prøver i første omgang uden og bare holder det pænt og rydeligt som du siger. Den rottesikrede foderautomat vil jeg helt sikkert købe. Den er da noget smartere kan jeg godt se!

Mange tak for rådene.
Du har ret. Jeg kan forestille mig at det hurtigt bliver svært ikke at ville have flere hele tiden. Der er så mange smukke racer At det er svært at vælge imellem dem  :o

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #6 Dato: 20 Januar , 2020, 08:38 »
Racehøns findes ude hos private avlere og ikke hos forhandlerne, så støt hellere de serøse og gode avlere, som har hønsene som en hobby og ikke en forretning.
Stevns er godt nok en forretning, som jeg synes er et godt koncept, for det kun er racehøns/hønseracer de sælger kontra forhandlerne, som sprøjte ud med diverse hybrider under forskellige racenavne....

Vær obs. på at der sælges desværre 1000 vis af hybrider/krydsninger/grønlæggere for at være enten maran eller engelsk araucana. Og mange er i årenes løb blevet tørret godt og grundigt.

Hønsene vil kun være glade for at komme ud på friland.

Hundene kan vel opdrages til at lade hønsene være i fred, det har alle mine, godt nok er det katte lært som jeg har haft igennem årenes løb.

Om at have net i bunden, tja det har jeg prøvet  i et af mine huse og resultatet blev kun at nettet var så stabilt, så det holdt på jorden, så rotterne kunne lave endnu bedre gange.

Om færdiglavede huse, som f.eks.  Iglu, der synes jeg at de er alt for småt. og alt for lidt plads kan resultere i dårlig trivsel såsom fjerpilning og endvidere så skal man også renses meget oftere, når dyrene har for lidt plads. Men okay sammenligner man med burhøns, hvor der må være 14 høner i hybrid størrelse på 1 m2, så er det jo luksus huse....


« Senest Redigeret: 20 Januar , 2020, 08:51 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #7 Dato: 20 Januar , 2020, 08:46 »
Racen engelsk araucana er for øvrigt så heldig at den har sin egen special klub: http://engelsk-araucana.dk/

Og det har maran og dværg maran også: http://maranklub.dk/

Creme legbar er en forholdsvis ny race i Danmark og den er endnu ikke optaget i vores Skandinaviske Racefjerkræ Standard.

Fælles for de tre racer er at der desværre er meget få seriøse avlere af dem, så det er ikke let at finde nogle gode og fornuftige dyr af dem, og man skal nok være indstillet på at man skal køre efter dem.

Men ellers er der jo rigtigt mange gode, smukke, søde, dejlige, rolige racer, som findes i et stort antal også.
Se evt. racer her: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk. På denne hjemmeside er der for øvrigt også megen anden oplysning. 

Endvidere hvis pladsen ikke er så stor, så kan man jo overvejer dværghøns i stedet for, for mange af dem er jo ikke så små endda. Og det er dem, som hører til de svære racer og nej de er ikke svære at holde. Men racehøns bliver delt op i lette og svære racer, og det har noget med typen at gøre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Melanie Vang

  • Bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #8 Dato: 21 Januar , 2020, 13:59 »
Tak for svar 🤗

Jeg vil helt klart prøve at finde en god privat avler og ikke købe igennem forhandler. Jeg vil prøve at kontakte en igennem speciel klubben for at købe tænker jeg. Så er jeg da sikker på at få den rigtige.  Tak for links

Jo det er ikke hundene jeg er bange for gør noget. Det er mere fordi jeg ikke vil have hønsene i hele haven med hensyn til afføring fra hønsene. Men jeg vil give dem rigelig plads at løbe frit på.

Med hensyn til huset var der fordi jeg synes det var så smart at det er plastik med hensyn til rengøring, råd og kryb/mider  ???

Jeg har overvejet dværg da jeg har læst at de ikke er så hårde ved græsplænen. Men jeg har også hørt at de ofte flyver væk og larmer mere? Men jeg ved ikke hvor rigtigt det er? 

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #9 Dato: 21 Januar , 2020, 21:08 »

"Jeg har overvejet dværg da jeg har læst at de ikke er så hårde ved græsplænen. Men jeg har også hørt at de ofte flyver væk og larmer mere? Men jeg ved ikke hvor rigtigt det er? 

Det afhænger helt af racen, hvor højlydte og livlige, de er. Alle høner, store som små, kagler, før og efter de lægger æg. Dværgformen af for eksempel Orpington, Kochin, Sussex, New Hampshire, og mange flere bliver mere ved jorden end for eksempel danske dværglandhøns, Holllandske Dværge, Sebright, og andre af de helt små lette racer. Men flyve væk er der ingen høns, der gør, når først de kender, deres hus, deres have og deres mennesker. De er ret stedbundne. Du skal blot undlade at lukke dem ud i  haven de første 14 dage. Lad dem stille og roligt falde til og betragte omverdenen fra deres hønsegård. Så går de selv tibage i huset om aftenen eller eftermidagen.


Et lille tip med hensyn til indhegning af "forbudte" områder i haven, som særlige følsomme bede eller køkkenhaven. Man kan bruge almindelig hønsetråd, der ikke behøver være mere end en halv meter i højden eller et hvert andet have trådhegn, som man nu finder pænest. Pointen er, at der ikke må være en fast kant for oven på tråden, for eksempel en trælægte, som de kan lande på. Hvis de kan dét, vil de nemlig først flyve op og sætte sig på kanten og så fortsætte med at springe ned i køkkenhaven.


Men hvis  der ikke er en kant for oven, de kan lande på, har høns af en eller anden grund meget svært ved at flyve i en bue over hegnet for at komme over til lækkerierrne. Det går så ikke med så lavt et hegn omkring hønsegården, hvis den ikke samtidig er overdækket. Her handler det i lige så høj grad om at holde alt muligt andet ude...

Offline Melanie Vang

  • Bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #10 Dato: 22 Januar , 2020, 07:55 »
Okay mange tak ;D
Jeg tror jeg vil kontakte en opdrætter som har både dværg og stor og se om jeg ikke kan komme ud og se hvilken der passer bedst.
 

Offline demi

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #11 Dato: 22 Januar , 2020, 10:38 »
Okay mange tak ;D
Jeg tror jeg vil kontakte en opdrætter som har både dværg og stor og se om jeg ikke kan komme ud og se hvilken der passer bedst.

Du kunne også besøge en hønseudstilling. Der vil du kunne se mange racer i både stor og dværg, og du kan snakke med udstillerne af lige de racer som du måske vil købe en dag.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nybegynder spørgsmål
« Svar #12 Dato: 23 Januar , 2020, 08:45 »
Udstillings sæsonen er dog ved at være forbi for denne gang, men der er lige en enkelt tilbage https://racefjerkrae.dk/dffr/aktiviteter/udstillingskalender/

Men så kommer der de store dyrskuer til sommer, hvor der plejer at være racefjerkræ med.

En mulighed er også at kontakte sin lokale klub: https://racefjerkrae.dk/dffr/foreningen/lokalklubber/ og få hjælp og vejledning der.
Evt, kan man også blive medlem, det koster ikke så meget årligt og støtter endvidere også et godt formål.  :D

Apropos dværg høns, så er der jo også dværg wyandotter, som har en god størrelse og som ikke mindst findes i rigtigt mange flotte farver og tegningsformer og endvidere også er talrige med mange gode avlere.
« Senest Redigeret: 23 Januar , 2020, 08:55 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub