Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fasaner og høns  (Læst 7888 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Speceus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Fasaner og høns
« Dato: 20 Juni , 2014, 02:39 »
Min kære far har fået den ide at han vil have høns (dværg wyandrotter) og et par fasaner sammen. Vi er nu ved at lave hus på ca. 3m2 og voliere på ca. 90m2 og mellem 1.80 og 2 meter højt. Jeg ved ikke hvor let det er at overtale ham til at nøges med høns så er der noget jeg skal være forberedt på eller kan det lade sig gøre? Har forsøgt at læse noget om det og der er nogle der siger at det bare ikke går og andre der siger at man sagtens kan. Ville gerne hører lidt om hvad jeg kan gøre for at forberede buret best muligt eller hvad jeg skal, håber i kan hjælpe :)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Fasaner og høns
« Svar #1 Dato: 20 Juni , 2014, 10:15 »
Og hvilke fasaner vil han holde?? De almindelige "vilde" fasaner?? For de ville nok være bedst tjent med at leve i vores vilde natur i Danmark.. Dog findes der en del frydfasaner, som man kan holde, og de er meget flotte :) Om det kan gå med et par dværghøns, tja..måske, det kan jo komme an på en prøve... Men I skal være obs på, at hvis I vil holde en fasan HAN, kan han altså hoppe på de små dværghøns..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Speceus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Fasaner og høns
« Svar #2 Dato: 20 Juni , 2014, 12:13 »
Jeg tror det er almindelige vilde fasaner han har fået et tilbud på og det er vel også derfor han har lavet en 9x9m voliere. Jeg kan lige sige at de andre fasaner måske ville være et bedre valg, men jeg tror måske han gerne ville sætte nogle ud til jagt men tror ikke han ved så meget om hvordan og hvorledes endnu :)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Fasaner og høns
« Svar #3 Dato: 21 Juni , 2014, 17:27 »
Jeg tror det er almindelige vilde fasaner han har fået et tilbud på og det er vel også derfor han har lavet en 9x9m voliere. Jeg kan lige sige at de andre fasaner måske ville være et bedre valg, men jeg tror måske han gerne ville sætte nogle ud til jagt men tror ikke han ved så meget om hvordan og hvorledes endnu :)

Hvis de er til udsætning, skal volieren jo være ude i det vilde..fx tæt på dér, hvor han har jagt.. Så kender de naturen og bliver dér omkring efterfølgende.. Og vigtigst af alt, de har ingen menneskekontakt..og det er jo dét, der er meningen. Er det en voliere med et par høns i også til at gå og hygge sig med, så skal det ikke være vilde fasaner.. Jo hvis volieren er 100*100.

Meningen med fasaner i voliere er jo, at de går derinde som kyllinger med fx en høne som mor.. De går der i en kort periode, indtil de skal udsættes..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Speceus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Fasaner og høns
« Svar #4 Dato: 21 Juni , 2014, 19:25 »
Det er utroligt at jeg ikke kan finde noget om det på nettet!

Hans plan er at have et par fasan høns og en hane i volieren og så lave en engelsk voliere uge i engen til at sætte kyllinger og skrukhønen ud i når de er gamle nok. Det er en ret stor voliere med massere af træer og buske så de store fasaner ville kunne gemme sig men jeg tænkte mere om der er risiko for at fasanerne flyver på de små dværg wyandotter?

Hvis du kender en sted men en god guide til hvordan og hvorledes vil jeg hjertens gerne have et link, min far er gammel landmand og typen der tager den på gefuhlen, høre sig ad ved bekendte eller har prøvet det før og bestemt ikke typen der googler eller går på bibioloteket - det er jeg til gengæld men der er utrolig lidt om emnet synes jeg :)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Fasaner og høns
« Svar #5 Dato: 21 Juni , 2014, 23:21 »
Hmmm.. Ved ikke lige, hvor du ellers kan finde Info, andet end herinde.. Ok, træer, buske mv lyder godt i volieren.. Men er der ikke mulighed for at lave den større evt? Så tror jeg også, at fasanerne vil have det bedre, så kan de nemmere gemme sig, når de ser din far, for det er nok dét, de har det bedst med, og så er de trygge, når de ved, at de har muligheden for at gemme sig..de vænner sig nok til ham, men bare muligheden for at gemme sig er dér. Din far bør nok tage æg fra, når de lægger dem.. Så kan han samle 15 fasan æg og lægge under én af dværghønerne, som forhåbentlig lægger sig skruk. Så kan dværghønerne og de forhåbentlig klækkede fasankyllinger komme ud i den fjerne voliere.. Sådan gør mange jægere ihvertfald. Dværghøns er ofte mere rolige og dygtige til at lære de små kyllinger af finde deres egen føde, som de jo kommer til at skulle, når de bliver sat ud. De fleste bønder/jægere fodrer dog ved siden af med korn/piller i foderautomat, også når de ER sat ud.
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Speceus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Fasaner og høns
« Svar #6 Dato: 22 Juni , 2014, 00:20 »
Jeg har læst at de fleste opdrættere har deres fasan par i voliere på ca. 15m2 og synes selv det er lidt nok men det er ok i følge loven for hold af fasaner (har læst reglerne). Vi fodre allerede fasaner og andet vildt i engen så det er der styr på. Det jeg er mest bekymret for er dog de små wyandotter, for vil jo ikke lukke dem sammen hvis det bliver et sikkert blodbad :/ Jeg har fundet et par steder hvor man har formået at gøre fasanerne tamme nok til at de kan gå stille og roligt sammen med høns men om det bare er særtilfælde hvor de har været heldige eller hvad det synes jeg er virkelig svært at vurderer.

Og der er steder i volieren hvor man ikke kan se igennem og højt græs, så tror volieren er det rene luksus i forhold til standarten for opdræt - i hvert fald i forhold til det jeg har set indtil videre :)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Fasaner og høns
« Svar #7 Dato: 22 Juni , 2014, 23:24 »
Held og lykke med projektet :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Fasaner og høns
« Svar #8 Dato: 25 Juni , 2014, 15:38 »
Lyder spændende og en fin ide bare der lige bliver taget højde for nogle ting. Vores tidligere genbo havde et lille fasanhold til udsætning af de fasankyllinger han lage til.

Jeg ville nok helst adskille fasaner og hønsene og alt efter hvor mange høns så bare nøjes med at give hønsene en lille del af volieren samt huset.
Fasaner bryder sig nemlig ikke om at gå ind i et hus, men vil hellere være udenfor under åben himmel og i dårligt vejr under halvtag eventuelt hvor tre af siderne er dækket til for vinden så de kan sidde i læ.
Kan ikke se ud fra teksten om I overdækker volieren, men det vil være nødvendigt hvis I vil beholde jeres fasaner for ellers er de hurtigt smuttet og så er det ikke sikkert I ser dem igen.

Det vil være godt med nogle buske og træ'er som de kan gemme sig lidt bag og især hønerne da kokkene somme tider kan være rimelig hårde ved dem i ynglesæsonen. Nogle gange så meget at de må have briller på for ikke at skade hønerne for meget. Dog heller ikke for mange skjul da det så kan blive svært for jer at samle æg til udrugning.

De 15 kvm bruges som regel til et par prydfasaner af de mere normale og knap så store arter og ellers siger man 25 kvm til en trio eller et par af de lidt større arter. Vores genbo havde en voliere på 50-70(kan ikke huske med sikkerhed, men mener 70) kvm. til en kok og 3-4 høner. Her gik de fint og klattede æggene lidt rundt omkring i volieren. Han fortalte at det var vigtigt at der blev tre-fire æg tilbage når han samlede æg for ellers gik de helt istå og ikke altid de ville starte op igen.
Han havde så en flok blandet dværghøns som skrukhøns og kyllingepassere til de første dage. Derefter satte han dem sammen med hønsekyllinger og voksede op indtil de skulle sættes ud. Man kan også lade dem vokse op med skruk og sætte dem ud med hende og når de kan klare sig selv tage hende hjem igen og sætte kyllingerne fri.
De gange hønen fik lov til at beholde kyllingerne rugede han sammentidig ud i maskine da en høne kan passe flere kyllinger end hun kan ruge ud så hun endte med 20 fasankyllinger.

Husk hvis de går blandet høns og fasaner så brug fasanfoder til dyrene for at fasanerne for næring nok af de rigtige emner.

Det lille hønsehus vil være en fin bolig til hønsene, men når de lægger sig skruk vil det være fint med hver deres lille kasse/bolig/rede hvor de kan lægge sig for sig selv og passe sine egne æg og kyllinger uden andre kan genere dem.
Hvis målet er at bruge hønsene til at ruge fasanæggene ud er det vigtigt at de lægger sig når man selv vil have det og ikke når de selv synes det er på tide. Derfor vælger mange nogle dværgblandinger af skrukkene racer og bruger krydsningsfrodigheden til at de lægger sig lige så snart de ser nogle æg og derfor nemt skrukker.
Her kan man nøjes med at blande et par farver i en race eller sågar racerne. Det vigtige er bare at når man lægger nye kyllinger til at skrukhønsene at man bruger en ny hane i anden farve/race end hidtil brugt for at bevare den gode krydsningsfrodighed.
Mange vælger at blande Dværg Kochin eller Silkehøns der skrukker konstant med en race som Dværg Wyandot, Dværg Orpington eller Danske Landhøns og Lutter for at få mere størrelse på skrukkerne så de kan passe flest mulige kyllinger.

Her var lidt at tænke over og ville bestemt holde dem adskildt. De gange jeg har hørt det er gået med høns og fasaner sammen året rundt er det pryd- og ikke jagtfasaner.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen