Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kønsbestemmelse af unge duer?  (Læst 7881 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
kønsbestemmelse af unge duer?
« Dato: 24 ſeptember , 2012, 11:41 »
Jeg er ved at skaffe en mage til min lille handicappede due "Dusse". Det er ungdyr fra maj, som jeg skal se på næste weekend. Da ejeren ikke er så stærk i kønsbestemmelse af ungdyr, vil det være fint med et pat tips til, hvad jeg især skal se efter.Det skal være en hun. Har nogle i æteren et par bud?

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: kønsbestemmelse af unge duer?
« Svar #1 Dato: 02 Oktober , 2012, 19:30 »
Hej

Nu er det nok for sent, men et par råd kan du da få alligevel. Gå efter dem som er lidt smallere og mere femenine i forhovederne. Samt mindre næbvorter frem for de andre der har samme alder. Det er ingen garanti, men en større chance for at vælge rigtigt.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: kønsbestemmelse af unge duer?
« Svar #2 Dato: 03 Oktober , 2012, 10:37 »
Hej Frank

Tak for din tilbagemelding. Jeg har hentet en højstjert til Dusse. Jeg stod længe og oberverede dem. Det jeg gik efter var én, der var mindre føren-sig-frem end de andre. Jeg tænkte, det måske var tegn på en hun. Ingen af dem havde næbvorter af betydning. Så nu må jeg blot håbe det var den rigtige, jeg tog. Højstjert bliver ikke så stor og flyver ikke voldsomt meget rundt. Dusse er i fjertab, og virker lidt ligeglad med den nyankomne. Men nu skal de lige have tid til at lære hinanden at kende.
Ham, jeg købte den af, fortalte, at han havde købt en hun, fået unger, hvorpå han lukkede dem ud af volieren, da han troede den var faldet til. Men den nye hun lod unger være unger, og fløj tilbage hvor den kom fra!

Derfor melder et nyt spørgsmål sig: Hvor længe skal de være lukket inde, før jeg kan lukke dem ud, med mindst mulig risiko for at højstjerten flyver hjem, hvor den kommer fra?
Den lokale brevduemand fortalte, at han havde mistet en due under flyvning. To år senere sad den pludselig på flyvebrædtet og styrede direkte op mod sin gamle redehylde, hvor den jog den nye beboer væk. Tænk at man ikke kan være væk i to år, uden der straks er nogen, der tager ens hylde. Hvor frækt ::)
 Men så længe vil jeg nødigt vente med at lukke dem ud i det fri.

Offline mikkel andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
    • www.nfdb.dk
Sv: kønsbestemmelse af unge duer?
« Svar #3 Dato: 04 Oktober , 2012, 22:20 »

Til dit spørgsmål om hvor længe du skal holde dem inde, nu kender jeg ikke den race men kun brevduer der nok har en noget større hjemfindings evne ,går der fra 6 Mdr. til Aldrig før det lykkes at vende dem.

Jeg plejer at trække et par kuld unger, og laver en sputnik af tråd hvor de kan gå ud og se sig omkring.

Nogen bliver der med det samme, andre flyver hjem og her er det vigtigt at ham du har købt den af er med på at der er lukket så den ikke kan gå ind "hjemme" efter et par dage uden at kunne komme ind vender de tit tilbage til det nye slag.

ellers må han efter et par dage lukke den ind, uden den for mad og du kan hente den med det samme.

Det kræver tålmodighed  :)
Vil se resultatet af min Avl, derfor kapflyver jeg mine brevduer den mest spændende måde at have dyr på.

At se en due lande som den første, en smuk morgen er livet.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: kønsbestemmelse af unge duer?
« Svar #4 Dato: 06 Oktober , 2012, 13:53 »
Dét var måske en ide med et midlertidigt flyvebur, så hun kan indprente sig terrænet, inden den fulde frihed. Jeg tror heller ikke, Højstjerter har brevduens evner til at finde sit gamle hjem, og de har da slet ikke brevduens flyveegenskaber. Jeg tror jeg forsøger den fulde frihed efter en måned. Så er det knald eller fald.

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: kønsbestemmelse af unge duer?
« Svar #5 Dato: 20 Oktober , 2012, 14:55 »
Højstjerten vil aldrig flyve tilbage hvis der er over 1 km, men kan sagtens flyve væk. Husk dens verden er kun det slag den går i. Bliver den så lukket ud i det fri, kan den komme til at bruge vingerne alt for meget og nærmest blæse væk. Den har stort set ingen stedsans. Men de kan godt flyve frit, men det er et dårligt tidspunkt her i vinterhalvåret, den bliver alt for let et bytte for høgen. Jeg har haft Højstjerter der fløj frit, men kun i sommerhlavåret. Fra 1. november til 1. maj er der for stor fare fra de trækkende rovfugle, som lige mangler et let bytte. Vent til efter 1. maj med at lukke dem ud.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: kønsbestemmelse af unge duer?
« Svar #6 Dato: 21 Oktober , 2012, 17:11 »
Ja men så må jeg jo væbne mig med tålmodighed. Foråret er der også før vi aner. Det må jeg fortælle de utålmodige duer ::)