Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønse gødning  (Læst 7365 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Palle Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Hønse gødning
« Dato: 13 Oktober , 2015, 13:13 »
Hej,
Har lige muget ud i hønsehuset, og tænkte at vores højbed hvor vi dyrker mange former for grøntsager godt kunne trænge til lidt gødning, men bagefter er jeg kommet i tanke om der kan være nogle sundhedsmæssige problemer med det, for i hønsehuset strøer vi både HEMEXCIDE og "STALRENS" som forebyggende mod utøj, strøelsen vi bruger er spåner. Er der nogle der ved om det er en god ide at bruge denne gødning til grøntsager?
Hilsen Palle

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hønse gødning
« Svar #1 Dato: 13 Oktober , 2015, 19:25 »
Det ville jeg umiddelbart ikke tro, men til gengæld har jeg hørt at "ren" hønsegødning er for skrapt til at bruge direkte i blomster/urtebede. Gødningen skal gerne bruges når den har været i komposten i et stykke tid.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hønse gødning
« Svar #2 Dato: 13 Oktober , 2015, 20:11 »
hemexide skulle bestemt ikke være et problem. Det er et naturprodukt som også er godkendt til øko brug. Staldrens kender jeg ikke, så det kan jeg ikke svare på
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Hønse gødning
« Svar #3 Dato: 13 Oktober , 2015, 21:51 »
Hvis man googler HEMEXCIDE, beskrives det som et middel der trænger ind i smådyr som lopper og lus, og det gør, at de udtørrer og dør. Det samme vil ske, hvis man benytter det i sin urtehave. Her slæmmet op med vand. Der vil det kunne slå insekter mm ihjel, selv honningbier vil dø ved behandling.
Som tidligere bruger af sprøjtemidler i min bedrift, leder jeg efter nedbrydningstiden. Normalt vil et arkvivstof jo nedbrydes i naturen over en vis tid. Det har ikke været muligt for mig, at finde nogen beskrivelse der indeholder oplysning om den tid det tager at nedbryde stoffet.
Det gør mig lidt lurens ved at skulle sprede det i en urtehave. Eller i naturen i almindelighed.  Hvis det fortsat er aktivt, vil de jo slå alt småkravl mm ihjel - og det er vel ikke meningen at alt levende skal dø. Orm og biller - bl a - er i min verden nyttedyr, og skal ikke udryddes.

Er der nogle der har en brugsanvisning eller en etikette hvoraf det fremgår, hvad nedbrydningstiden er for dette produkt ?? For nok er det et naturprodukt - til brug i økologiske brug også, men dødelig giftig er det jo under alle omstændigheder - for nogle levende væsner.

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Hønse gødning
« Svar #4 Dato: 14 Oktober , 2015, 07:05 »
Hemexide,er vel blot kiselgur,(diatomejord)som findes i naturen. som søer og have .Rester(skeletter)af kiselalger.Det må bruges i økologisk hønsehold,så jeg tror ikke det er skadelig for jorden,men det må jo kunne undersøges.Men som Jes skriver,vil jeg måske være mere bekymret for staldrens,hvad er kemien for det?
« Senest Redigeret: 14 Oktober , 2015, 07:29 Fra ncj »
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Palle Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Hønse gødning
« Svar #5 Dato: 14 Oktober , 2015, 09:49 »
Hej,
Jeg har forelagt OWA BIOKEMI spørgsmålet vedr. Hemexcide, de er fremkommet med nedenstående:

HEMEXCIDE er et naturligt og rent råvarevare produkt der ikke er tilført
nogen form for tilsætningsstoffer.
HEMEXCIDE anvendes i dag også som et jordforbedringsprodukt - i granuleret
form- og er godkendt til brug i økologisk landbrug.
Økologer anvender produktet til insekt og fluebekæmpelse især på
larvestadiet. Det er især i strøelsen det anvendes-heste-køer-grise - høns
o.s.v.
Derfor indestår vi for at gødning  /strøelse tilsat HEMEXCIDE  kan og må
anvendes til dyrkning af diverse grøntsager.


Med hensyn til "STALDRENS" har jeg stadigvæk ingen detaljer.
Venlig hilsen Palle

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hønse gødning
« Svar #6 Dato: 14 Oktober , 2015, 10:24 »
Der er info om staldren her http://jorenku.dk/
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Hønse gødning
« Svar #7 Dato: 14 Oktober , 2015, 13:27 »
Jeg læser OWAs svar som, at der ikke er fare i forbindelse med indtag af grønt der har vokset i jord med hemexide i, men det bekymrende er vel mere om mikroorganismerne i jorden kan tåle det, og om man kan ødelægge en god jord ved at have hemexide iblandet.

Jeg har lige dobbeltgravet et bed med et friskt gødningslag med halm og hemexide i, og så jord ovenpå, som jordbærene skal flyttes til snart. Jeg havde sådan set ikke skænket en tanke at der var hemexidestøv i. Det må komme an på en prøve om orm og insekter overlever.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Palle Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Hønse gødning
« Svar #8 Dato: 14 Oktober , 2015, 18:08 »
Tak for info omkring "Stalrens", når jeg læser det, er jeg ikke så bange for det, jeg tror også det opløses og nedbrydes hurtigt, og så er der trods alt tale om en relativ lille koncentration, som ikke er skadelig for hverken mennesker eller dyr, hvorimod Hemexcide nok ikke opløses og nedbrydes på samme måde, om det har indflydelse på mikroorganismen i jorden det vides tilsyneladende ikke, men det er da rart at vide det ikke er giftigt for mennesker.

Med venlig hilsen Palle

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Hønse gødning
« Svar #9 Dato: 14 Oktober , 2015, 19:35 »
Hemexcide er kiselgur/moler/diatome jord, der er helt naturligt og i øvrigt udvindes en del moler lige her i DK - det er altså ikke en gift, men en sedimentær bjergart.

Megen dansk kattegrus er moler fra fur, også mursten er det blevet brugt til i stor stil.
Knust kiselgur i sig selv er som sådan et såkaldt tør hygiejne middel (konkurrerende middel til hemexcide hedder TØS), så det er meget sandsynligt at staldren er baseret på kiselgur tilsat lidt andet.

Der er ikke tale om nogen halveringstid, da det her ikke drejer sig om et aktivt stof - dets virkning er udelukkende mekanisk. Det svarer til at tale om halveringstid på benmel eller knust granit ;)

Det betyder selvfølgeligt ikke det er harmløst, som al støv (eksempel vis melstøv, bomuldsstøv og anden industristøv) vil det være farligt for mennesker at indånde hvis det foregår dagligt i større mængder.

hemexcide er et udmærket middel mod myrer i øvrigt.

Da virkningen er baseret på at det sætter sig i alle sprækker på exoskelettet på småkravl og derefter udtørrer dem ihjel så har jeg svært ved at se for mig en koncentration  i forbindelse med gødning i køkkenhaven, hvor det ville have nogen effekt på orm, biller etc. når det først er blandet i fugtig jord, men må indrømme at jeg slet ikke har overvejet det :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Hønse gødning
« Svar #10 Dato: 14 Oktober , 2015, 20:54 »
 :) :) :).....Min Mor fortalte for nogen tid siden....at hendes mor, min Mormor, lagde 1 hønselort ned i urtepotten, når hun plantede om...og, kun en...det var nok... :) ... jo, det er skrappe sager. Her gør jeg det, at jeg har sand på skidtbrædtet, og, samler hønselort der hver dag, og kommer det i plastikposer. Det vil jeg gøre hen over vinteren, og, så til foråret, vil jeg tilbyde det fineste gødning til de som har behov.
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals