Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nye dværg araucana haner  (Læst 13486 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Nye dværg araucana haner
« Dato: 03 August , 2009, 12:55 »
Ja så fik jeg kigget lidt nærmere på de 2 nye haner, og synes det er en smule nedslående  :-\

Deres ben, især den blå er slemme synes jeg at se på, de har begge kalkben som jeg dog har behandlet for allerede nu. Derudover har den blå så lange negle at han går med fødderne vredet til siderne.

Så hvordan klipper man negle på høns ??

Den hvide havde lidt utøj som jeg også har behandlet for, men jeg kunne umiddelbart ikke se noget på den blå.

De er havlgamle begge to, den blå har ingen ring men sporer på ca 5 cm længde så helt ung kan den næppe være og den hvide er som nævnt i anden tråd fra 05.

Må jo nok sige at jeg er lidt skuffet over de ikke var i bedre tilstand, men det fik jeg ikke chancen for at kigge nærmere på i går. Tilgengæld er jeg imponeret over de går fint sammen uden problemer endda sammen med min blandings høne og hendes store kyllinger. Hvis det var mine serama haner var de røget lige i fjerene på hinanden med det samme, så det er da klart en ros til racen hvis haner bare kan gå sammen på den måde  /o

Her kommer lidt billeder som jeg meget gerne kunne bruge input på især den blå hanes farver og hvordna jeg kommer videre derfra i forbindelse med renavling af farven.

Er han i det hele taget ikke mere blå vildtfarvet ?

Nu går de ihvertfald og nyder at komme på græs og kan nusse rundt, og hvis de fortsætter med og være så rolige bliver de nok gående i en rum tid hos mig på pension.

I sidste ende så kan jeg forhåbentlig købe nogle på Hannover udstillingen hvis ikke der er renfarvet i de æg jeg har lagt i rugeren i dag. Desværre var der kun 4 fra de blå, resten er sorte, hvide og stor vildfarvet. Så jeg krydser fingre for der kommer rene farver ud af dem.



Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Nye dværg araucana haner
« Svar #1 Dato: 03 August , 2009, 12:56 »
De sidste billeder..

Forøvrigt skulle de ha kvaster men har hakket dem på hinanden plus de jo er i fældning. Så jeg håber at se dem når de er færdige med at fælde.


« Senest Redigeret: 03 August , 2009, 12:58 Fra Nielsen »

GKV

  • Gæst
Sv: Nye dværg araucana haner
« Svar #2 Dato: 03 August , 2009, 13:24 »
Tllykke med dine nye haner, jeg ved ikke om en blå skal være rent blå over det hele, men flot er han i farverne!!!!

Til gengæld synes jeg, det er meget forkert, at sælge dyr med utøj og kalkben til andre hønseejere, man må da vente indtil de er behandlet og fri af sådanne ting, inden man giver Sorteper videre, men måske havde sælger fortalt dig det?

Mht til øretufterne bliver det spændende, at se om de har fældet dem for tid og evighed, synes det virker lidt besynderligt, at de lige præcis er fældet, (spist) på alle fire sider, men måske er det sådan.

Nå, men du er på vej og som du siger: "Et sted skal man jo begynde"

Jeg håber for dig at de er fertile og at du nu kan lave nogle kyllinger efter dem. Held og Lykke med det hele.

VH Gunni.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Nye dværg araucana haner
« Svar #3 Dato: 03 August , 2009, 14:23 »
Nej jeg vidste ikke de havde utøj og kalkben, men det er også min egen skyld jeg ikke så efter egentlig.

Jeg er nok for godtroende omkring det, jeg har kun oplevet det en gang før.

Af skade tar man ved lære  ;)

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Nye dværg araucana haner
« Svar #4 Dato: 03 August , 2009, 19:37 »
Tilykke med dine nye haner Michael.

Standart farven Blå , er ensfarvet Blå  eller Blå med rand  tegning , uden tilstedeværelse af synlig Guld faktor i grundfarven.

NB : Din afbillede hane er et krydsnings produkt af " Blå og Vildtfarvet " ,  denne hane kan du feks krydse ind over en korrekt Sort Guldhalset høne , eller en korrekt vildt farvet høne og derved fremavle " Blå Guldhalset eller Blå Vildtfarvet " med flere andre.

NB : At begynde og renavle farven til ren blå er ikke umuligt, men der venter i så fald et stort stykke arbejde forude med rigtig mange nitter.

NB : Begge dine haner har formentligt skæg, hvilket jeg personligt holder meget af og har avlet med igennem mange år hos de fodbefjerede Sabelpot.

Med Sportslig hilsen Lugovets.

Jamen det lyder ellers spænende, så er der da noget godt ved ham  :)

Det er da noget som er værd at prøve sig lidt med på et tidspunkt. Men er der nogen sort guldhalsede araucanaer ?


Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nye dværg araucana haner
« Svar #5 Dato: 03 August , 2009, 20:32 »
Jeg synes ogsaa det er strengt at saelge dyr, der skal behandles uden at give koeber besked  /d
Jeg viser her min Syver, som godt kan vaere med i selskabet, han  er meget ung, men skal nok blive flot. Han har paene oerekvaster, som dog ikke er saa tydelige paa dette billede, hvor han ses sammen med Jensen og den lille dvaerg maran hane.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Nye dværg araucana haner
« Svar #6 Dato: 03 August , 2009, 21:33 »
Angående alder, så havde vores 1-årige (hjemmeavlede) Araucana-hane også lange sporer. Ved ikke om det er specielt for racen, men det duer altså ikke som "kalender".
Du må vist - lige som os andre  ;) se i øjnene at der forestår et ret langvarigt avlsarbejde før du når dit mål. Men det er da muligt at jeg kan hjælpe med en blå høne. De er bare for unge endnu til at sortere. Skal jo også selv bruge nogle ;D. De er i øvrigt tyske og MED øretufter.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Nye dværg araucana haner
« Svar #7 Dato: 03 August , 2009, 21:35 »
Ups, ser lige at det skal være i dværg... dem har jeg ikke. Beklager.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Nye dværg araucana haner
« Svar #8 Dato: 03 August , 2009, 22:16 »
Ups, ser lige at det skal være i dværg... dem har jeg ikke. Beklager.

Jeg har skam også planer om at få dem i stor blå, det er nok bare ikke den bedste årstid at lede efter æg nu med fældning bland andet. Og det havde jeg egentlig slet ikke tænkt over da serama jo ikke fælder på samme måde men taber fjer her og der året rundt  ;)

Så har du nogen i over skud så må du meget gerne pm mig når du kender kønnene og selvfølgelig kun hvis du har nogen i overskud.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Nye dværg araucana haner
« Svar #9 Dato: 03 August , 2009, 22:18 »
Jeg synes ogsaa det er strengt at saelge dyr, der skal behandles uden at give koeber besked  /d
Jeg viser her min Syver, som godt kan vaere med i selskabet, han  er meget ung, men skal nok blive flot. Han har paene oerekvaster, som dog ikke er saa tydelige paa dette billede, hvor han ses sammen med Jensen og den lille dvaerg maran hane.
(Image removed from quote.)

Ja han ser da ud til og blive en flot lille herre  :D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nye dværg araucana haner
« Svar #10 Dato: 04 August , 2009, 00:45 »
Der er skam i alt tre haner paa billedet, Joern, ganske rigtigt en guldhalset dvaergwyandot (95 p paa LU *y ), saa er der i baggrunden en meget ung goegespaettet dvaergmaranhane og endelig til hoejre i billedet Syver, min fine, lille, hvide dvaergaraucanahane.
Man kan rulle billedet forneden  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Nye dværg araucana haner
« Svar #11 Dato: 06 August , 2009, 10:54 »


Så har jeg lige lyst æg her på 3 dagen, ved godt det er lidt tidligt men man kan jo allerede se det der.


Og desværre var ingen af de blå araucana æg befrugtede, et par stykker af de hvide var, måske et enkelt sort, men de fleste af de store vildtfarvede var der til gengæld liv i. Dertil at de sikkert ikke klarer den allesammen så er det vist ikke mange kyllinger jeg får ud af de æg...æv æv  :-\ men et par af dem var så mørke i farven at min lyser ikke kunne trænge rigtigt igennem, det må være den hinde inden i som er meget mørk.


Jeg havde ellers håbet rigtig meget på der var noget i især de blå æg da det jo er den farve jeg vil fokusere mest på i både stor og dværg.


A : Jørn har du ikke et billede af blå randtegnet araucana ? jeg kunne godt tænke mig at se hvordan de ser ud  ;)

GKV

  • Gæst
Sv: Nye dværg araucana haner
« Svar #12 Dato: 06 August , 2009, 15:45 »
Jeg har tyvstjålet dette billede ( det må man ikke) af en skønhed som jeg tror er en blårandet.

Hun er i mine øjne en lille skønhed og jeg ville elske at have et par af sådan nogle gående.



VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nye dværg araucana haner
« Svar #13 Dato: 06 August , 2009, 15:51 »
Ja hun er utrolig smuk  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Nye dværg araucana haner
« Svar #14 Dato: 06 August , 2009, 19:46 »
Jørn, hende glæder jeg mig meget til at få under mine vinger ;D ;D ;D

VH Gunni.