Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rævesikring for den dovne  (Læst 3687 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline CarlEjnar

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Rævesikring for den dovne
« Dato: 20 April , 2023, 22:28 »
Hej,
som ny hønseejer vil jeg gerne rævesikre hønsehus og voliere.

Det fører til to spørgsmål:
Er en tujahæk - navnlig den rødder - brugbar? Hus og voliere står helt op til hækken, som er over 5 år gammel og veletableret.
Udenom resten er der græsplæne - kan jeg nøjes med at lægge rionet rundt om, som græsset så gror igennem. Ca. en halv meter ud fra gård/hus.

Venligst
Carl Ejnar Nielsen

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Rævesikring for den dovne
« Svar #1 Dato: 29 April , 2023, 13:18 »
Jeg vil mene, at thujahækken kun vil hjælpe både ræv og mår til at kravle op. Og alm rionet (10x10 cm) kan en ung ræv mase sig igennem.
Jeg anbefaler strøm, altid. Fra 10 cm over jorden, og 3-4 mere derefter med 20 cm afstand op.
Det beskytter også mod naboens hund  8)
Der findes vist ingen 'nemme/dovne' løsninger på at holde høns...
Udover bare at lade naturen gå sin gang og jævnligt købe nye høns ::)
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline BKP

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Rævesikring for den dovne
« Svar #2 Dato: 30 April , 2023, 13:32 »
Jeg tror det vil være fint med rionet. Og rødderne fra hækken giver besværligheder for ræven.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Rævesikring for den dovne
« Svar #3 Dato: 01 Maj , 2023, 08:39 »
Du vi skulle bygge hønsegård, var vi så heldige at her lå nogle gamle blikplader Dem gavede vi halv ned  ca. 50cm. Det kan ræven ikke klare. Kraftig volierenet vil nok kunne virke ligeså godt.
https://www.egonnyt.dk/Gokmap/images/nylut1.jpg
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Frank Christensen

  • Bruger
  • Indlæg: 16
Sv: Rævesikring for den dovne
« Svar #4 Dato: 10 Maj , 2023, 18:36 »
Denne metode her er bedst, med mindre man ikke har stødhegn - er min erfaring.

Offline JT Svendborg

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Rævesikring for den dovne
« Svar #5 Dato: 15 Maj , 2023, 09:27 »
Vores hønsehus er sikret, sådan som Franks tegning viser det. Men, hønsene går frit i haven, og som regel bliver døren til hønsegården ikke lukket om natten - og så hjælper denne sikring ikke så meget. Har derfor i tillæg hertil bygget hønsehuset på stolper, så indgangen er ca. 80-90 cm. over jorden. Der er ingen trappe/stige, men en rund pæl  ca. 15 cm. foran indgangshullet (ø5). Den runde pæl er sat sjusket fast på hønsehuset, og et søm i den anden ende hviler blot løst på hegnet rundt om hønsegården. Meningen er, at hønsene skal flyve op for at gå ind i huset, og den runde pæl er så usikker, at den kun lige kan holde til hønsene, mens ræven forhåbentlig er for tung. Om det virker ved jeg ikke, men i 4 år har vi ikke haft besøg af ræven, mens naboen har mistet høns ad flere omgange. Desværre virker løsningen nok ikke til mår. Hønsene er dværgwyandotter, og de kan sagtens flyve op på pinden.

Offline Frank Christensen

  • Bruger
  • Indlæg: 16
Sv: Rævesikring for den dovne
« Svar #6 Dato: 15 Maj , 2023, 11:33 »
Husmår tager normalt ikke levende fjerkræ.  :)

Offline JT Svendborg

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Rævesikring for den dovne
« Svar #7 Dato: 15 Maj , 2023, 11:56 »
Hmmm..... det troede jeg, at de gjorde. Men har lige læst lidt op på det, og kan se, at selvom der er delte meninger, så er det normale vist, at det gør de ikke. Dejligt   /o Ilder og mink er til gengæld farlige for høns, men dem har jeg mig bekendt ikke i nabolaget  :)

Offline Frank Christensen

  • Bruger
  • Indlæg: 16
Sv: Rævesikring for den dovne
« Svar #8 Dato: 15 Maj , 2023, 15:38 »
Jeg har haft husmår og ræv i årtier (som ind imellem får lidt æg), jeg har aldrig haft problemer med de rovdyr  :)
https://www.youtube.com/watch?v=ihb9aksjgLU
https://www.youtube.com/watch?v=6ZfANkYEP_0

..og her et par rævehvalpe som får sig lidt ostehaps. https://www.youtube.com/watch?v=5aivOzUfVZ8

Ps. Men en lækat tog desværre engang en rugehøne, som jeg ikke havde sikret nok.
« Senest Redigeret: 15 Maj , 2023, 15:40 Fra Frank Christensen »