Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden  (Læst 103778 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #15 Dato: 26 Marts , 2010, 22:53 »
Grunden til at du ikke har set snegle i nogle måneder er vinteren. De har gemt sig hvor de nu har været i stand til at finde skjul. En del af dem er uden tvivl omkommet pga af den kolde vinter, men hvis forholdene er ideelle for sneglenes formering, vil de snart myldre frem overalt, nu vi har fået mildere vejr.

Jeg ved ikke nøjagtigt hvor mange moskusænder man bør have på 1½ hektar for at holde sneglene nogenlunde nede, men jeg tror bestemt ikke 5 stykker kan klare den opgave. 25-30 stykker måske?

Er der nogen der har et bud på dette? 
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #16 Dato: 27 Marts , 2010, 06:15 »
Endelig er der ferramol, som er meget effektivt mod sneglene, man kan sprede det, der hvor man især finder sneglene, og det er altså godkendt til økologiske brug. Det er uskadeligt for alle andre dyr. Vi har brugt det i forbindelse med intensiv indsamling, og det har givet godt resultat.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #17 Dato: 05 April , 2010, 00:31 »
There is no such thing as a free meal.

 http://www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=207

Lidt usikkerhed om hvor uskadeligt Ferramol i virkeligheden er. Vi vil sikkert være meget klogere om 20 år.

Det er godt nok svært at gennemskue en gang imellem.

Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #18 Dato: 05 April , 2010, 02:18 »
Du har nok ret, Erik. Og om 20 år er det i hvert fald for sent for de fugle og pindsvin, der har spist de døende snegle.... Jeg har spurgt foreningen Pindsvinevennerne - og de svarede, at når det kunne slå snegle ihjel - så var det nok ikke sundt for pindsvin heller. Næh, det må blive håndmetoden her på matriklen. Og så sætter vi et par pindsvin ud. De har nemlig lært at spise små dræbersnegle - og noget må det da hjælpe efterhånden. I øvrigt så vi sidste år at allikerne også åd dræbersneglene. Så mon ikke bare at naturen tilpasser sig de nye arter?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Jabina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 302
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #19 Dato: 16 Maj , 2010, 19:47 »
Du havde ret  <W
Øv øv her forleden dag var der en på køkkenbordet, nu går jeg og kigger ned i jorden, for at jeg ikke skal træde på en lidt meget øv!

Emma

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #20 Dato: 16 Maj , 2010, 20:00 »
Du tror ikke at det er dem, der hedder kældersnegle eller leopardsnegle? De findes også indendørs... Bvadr /d
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #21 Dato: 16 Maj , 2010, 20:14 »
Lidt brug af Ferramol, (med omtanke selvfølgelig,) er den bedste løsning.
Har man eksembelvis en urtehave der er plaget af dræbersnegle, kan man omkrandse den med sneglenes livret, Agurker/græskar.
Og under de store blade lægge lidt Ferramol, så kommer sneglene ikke længere, og der ligger ikke Ferramol overalt.
I øvrig tror jeg på Ferramol er ugiftig. Det er nødagtig det samme vi strør på græsplænen mod mos: Jernvitriol
Hilsen
Peter

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #22 Dato: 16 Maj , 2010, 21:12 »
I øvrig tror jeg på Ferramol er ugiftig. Det er nødagtig det samme vi strør på græsplænen mod mos: Jernvitriol

Det er jeg lige nød til at vide lidt mere om  :)  jeg ved godt at jernvitriol bruges til at fjerne/nedvisne mos i græsplæner, men er jernvitriol det samme som ferramol ? jeg troede det virksomme stof i ferramol var jernfosfat...

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #23 Dato: 16 Maj , 2010, 21:16 »
Jeg får associationer til 'feromoner', som jo er et lokkemiddel for insekter og andet, måske navnet ferramol er valgt med den association i baghovedet? Og så kan det vel sælges til 30 gange prisen for jernvitriol...  ;D
Mvh Marianne

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Hilsen
Peter

Offline Jens Chr

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #25 Dato: 15 Juni , 2010, 22:54 »
Jernvitriol = jern sulfat er noget helt andet end jern fosfat. Ingen af delene er særlig problematiske i haven i sig selv.
Ferramol indeholder 1% jern fosfat, mel og komplexdanner - tidligere EDTA, nu EDDS (ethylendiamindisuccinsyre). En komplexdanner hjælper med at opløse metaller som jern og også diverse tungmetaller, så de nemmere optages af forskellige organismer. Se også http://www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=244

(kemi ingeniør for mange år siden)

Offline HelenaV

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #26 Dato: 30 Juni , 2010, 19:53 »
Så vil jeg lige stille et spørgsmål her.
Jeg har ikke fjerkræ, men havde overvejet at skaffe mig en tre st. af Dansk landhøne. Nu er jeg dog blevet meget plaget af disse snegle der æder stort set hele min have.
Så det må blive ænder istedet.

Det bliver dog først til næste år, da jeg nu skal til at indhente viden om ænder i stedet.

I snakker hele tiden om Moskusænder - er det kun dem der spiser sneglene? Eller er de bare nemmest at have med at gøre og derfor dem man anbefaler?
Jeg havde ellers fået kik på noget der hedder svensk blå and (svensk blå anka) - Det tiltaler mig at have en fugl der ikke er helt almindelig. Men hvis ikke den spiser sneglene så er det jo lige meget, da det er pointen med at få ænder istedet for høns.

Har I et fornuftigt bud på dette?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #27 Dato: 30 Juni , 2010, 19:58 »
Velkommen på forum, Helena  :D
Jeg kan ikke lige hjælpe dig med ænder, for jeg har "kun" høns og vagtler. Høns er dog også med til at bekæmpe sneglene, for de roder rundt, der hvor snegleæggene ligger og æder dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #28 Dato: 30 Juni , 2010, 20:27 »
Hej Helena

Nu vil jeg ikke være lyseslukker for alle dem der markedsfører moskusænder som dræbersnegleudrydere.

Moskusænder æder dræbersnegle, bare de ikke er for store, og det tror jeg såmænd også andre ænder gør, og hønsene også som Marianne skriver.

Jeg har set en skrukmor vise sine kyllinger en snegl, og det var faktisk en stor en af slagsen.
Det var en festforestilling, dog uden sneglen led overlast før jeg skred ind.
Hilsen
Peter

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #29 Dato: 30 Juni , 2010, 20:44 »
Du finder vist ikke en større snegl end den som min and her har hapset..


Det gælder om at lære dem op fra små... Så kaster de sig over sneglene.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi