Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Special klub for Maran, store og dværg ??  (Læst 111325 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #165 Dato: 27 November , 2011, 17:09 »
Hej Karina DJ.
Jeg glemte lige at avlsdyr fra England er en skidt ide, da standarden for Maran i England er absolut uden fjer på løbene. Amerika og Europa er nogenlunde enige, men England bortdømmer dyr med fjer på løbene - A-fejl. Jeg ville ikke gå den vej selv.
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #166 Dato: 27 November , 2011, 17:12 »
Jeg har ingen anelse hvor de findes, jeg er nemli ret ny udi det med at være "alvorlig" med høns  ;) Men dem jeg så fra England var nu med fjer på løbene, men det virkede nu osse som en seriøs side...

http://www.pippineggs.co.uk/#French Copper Blue Maran

karina dj

  • Gæst
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #167 Dato: 27 November , 2011, 17:15 »
Og tjek evt den tråd her der handler om de blå maraner  ;) http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=20308.0

Offline Dorte K

  • Moderator
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #168 Dato: 27 November , 2011, 18:51 »
Svar til LUNDUR, der i "seriøse avlere søges" bl.a. skriver:

"Jeg vil meget gerne deltage i en ny bestyrelse for en specialklub, men vil også meget gerne gøre en stor indsats for sagen uden for bestyrelsen, hvis der allerede er et skyggekabinet på plads."

Dejligt med entusiasmen omkring Maran!! Jeg håber, du vil komme til at føle, at du er kommet til rette sted, og at specialklubben kan leve op til forventningerne.
Mht. bestyrelse for Specialklub for Maran så vælges den på stiftende generalforsamling. Som en af initiativtagerne til tråden her håber jeg virkeligt at klubben kommer godt fra start, og at det er seriøse og konstruktivt samarbejdende folk, der melder sig til bestyrelsesarbejdet. Det er rigtig dejligt, at du melder ud at du er interesseret i bestyrelsesarbejdet, sådan nogen som dig skal vi jo gerne have lidt flere af!! Og såvidt jeg er orienteret er der ikke noget "skyggekabinet"!!

Mht. dine spørgsmål her tidligere i tråden, så har Marianne Vedel en tæt forbindelse til den franske Maran klub, og vil muligvis kunne hjælpe med en "french connection", som såvidt jeg ved for de store Marans er med fodbefjedring.
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #169 Dato: 27 November , 2011, 19:36 »
Forøvrigt så ligge generalforsamlingen for både Maran og Brahma på samme tidspunkt om lørdag, så hmmmm hvad skal vælge ?

Og er Orpington klubbens generalforsamling, som starter kl. 13 mon færdig kl. 14 ?

Jeg må lige i tænkeboks.  ;D

@ Lundur

Der er sikkert en plads til dig i bestyrelsen.  ;) der skal jo bruges mellem 8-12 personer i en bestyrelse.

« Senest Redigeret: 27 November , 2011, 19:49 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #170 Dato: 27 November , 2011, 19:46 »
Det ser ud som om Maran-klubben er saa godt som sikret allerede, godt gaaet allesammen. Bare husk, en RACE_KLUB er der for racen, ikke for medlemmerne! Det er noget jeg har laert herover i UK, noen klubber fungerer fordi man fokuserer paa racen, andre klubber er "sociale hygge-treff foreninger". Den vigtigste bestyrelsesmedlem er sekretaeren. Han/hun skal foere lister over hvem der haver hvad, farver, stammer og det hele. Husk, Maran er en PEDIGREE-breed. Naar et medlem behoever en ny hane, skal sekretaeren med een gang se hvilke stammer  der har vaert brugt tidligere imod hvilke stammer. Dette kan blive virkelig flot!

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #171 Dato: 27 November , 2011, 20:41 »
@ Lene.
Du skal da selvfølgelig være topegoist og være der hvor der bliver mest gang i den og hvor det bliver sjovest. Måske forventer nogen at du deltager andre steder, men hos Marianne V. og Dorte K. bliver det med garanti uden: Det kan vi ikke, for det plejer vi ikke at gøre. Jeg glæder mig til at møde formanden for Sydhavsøerne hos Marianne og Dorte og Maranerne kl. 14. (Man må ikke være jubelidiot, men jubeloptimist, det har man næsten pligt til at være, når man tror - uanset på hvad.)
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #172 Dato: 28 November , 2011, 10:50 »
Jo, det bliver nok mødet i Maran klubben, for det bliver spændende, og de andre to klubber klarer sig nok uden mig. Men det er typisk at sådanne ting falder oven i hinanden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #173 Dato: 28 November , 2011, 12:09 »
Velkommen også her på forum, Steffen :D
Jeg har været lidt ophængt her i weekenden, derfor det sene svar.
Du kan se maranfarver her:
http://www.marans.be/EN/pages/ChrisHome.htm
Siden skal ses i MS Internet Explorer, den virker ikke i Mozilla Firefox.
Og selvfølgelig hos den franske klub:
http://marans.eu/standard.htm
Mig bekendt findes der ikke blå guldhalset i maran, kun i araucana, men der er jo den blå kobberfarvede.
« Senest Redigeret: 28 November , 2011, 12:19 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #174 Dato: 28 November , 2011, 12:51 »
@Marianne
Jeg glæder mig til at komme rigtig igang med racen efter flere år med luftige drømme og ideer. Heldigt for mig at nogen har været bedre til at få sat toget i gang, så er det bare at hoppe på og køre med.
Peters Store Wyandotter blev solgt i går, så han er klar til sort sølvhalsede Maran i stor NU.
En del af mine New Hampshire er også allerede væk, men det går ikke så stærkt, for det er en god stamme der primært skal gå videre til avlere og først i anden runde til havehøns.
Jeg brugte lige dit link til Chris... og det er netop der at varieteten betegnes som "Golden Blue" og ikke "Blue Cupper", deraf vores forkerte benævnelse, men jeg er overbevist om, at vi taler om den samme farvevarietet, da han ikke har blå kobber på tavlen. Havde du nogle konkrete kontakter som evt. kan henvise til lokale avlere med de ønskede varieteter, eller skal vi bare kaste os ud i det store forsøg med den franske klub. Jeg forstår en del fransk, men jeg kan vist ikke skrive noget som helst forståeligt. Kan man skrive på engelsk?
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #175 Dato: 28 November , 2011, 13:15 »
Lene (Lestat) her fra forum har blå kobberfarvet i stor, og Mikkel S. har de sølvhalsede, Lene (Rungsted) har vist nok også nogle sølvhalsede, men det er jeg ikke helt sikker på.
Nogen franskmænd forstår engelsk, selv skriver jeg til dem på fransk.
Jeg er sikker på, at vi sagtens kan få rugeæg fra Frankrig.
Alle dem, jeg har talt med, fra den franske klub er utrolig venlige og imødekommende.
Jeg tager lidt materiale med til vores stiftende generalforsamling. Materialet er fra den franske klub.
Den franske klubs side er virkelig et besøg værd, den franske version er selvfølgelig den mest omfattende, men den engelske version har også en del oplysninger, den tyske har jeg ikke brugt.  
På klubbens side, kan man finde navne og adresser på diverse maranavlere både i Frankrig, men også (nogle få) i andre dele af Europa.
Du er også velkommen til at læse lidt på min hjemmeside, som dog ikke er særlig omfattende.
« Senest Redigeret: 28 November , 2011, 13:57 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #176 Dato: 28 November , 2011, 13:42 »
Mon ikke de hedder sort sølvbrystet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #177 Dato: 28 November , 2011, 14:51 »
Sort sølvhalset har der været snak om at de skal hedde, når de skal godkendes ;) - Og Lene, Runsted har dem ikke, vi delte det over, så hun fik de kobberfarvede og jeg de sort sølvhalsede ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #178 Dato: 28 November , 2011, 15:34 »
Enig. Mikkel. Jeg mener også at sort sølvhalset er det rigtige. Hønerne bør jo kun have tegning på halsen, og så passer navnet på begge køn.
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #179 Dato: 28 November , 2011, 15:37 »
Det vil nok være rigtigst at kalde dem for sort sølvhalset.

Jeg skrev kun sort sølvbrystet for det hedder de birkefarvede nu.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub