Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Flytte skruk høe  (Læst 2996 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mommark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Flytte skruk høe
« Dato: 14 Juni , 2020, 10:55 »
Hej
jeg har en skruk høne og har nu organiseret æg til hende fra en hønsegård med hane.
Mit spørgsmål:
Hønen ligger i en kasse, der hænger ca 1meter over gulvhøjde. Kan jeg lade hende ruge i den? Senest når æggene klækker skal hun vel ned i gulvhøjde. Eller skal jeg prøve at flytte hende inden. Skal hun isoleres fra den andre høns, så de ikke kan komme tl kyllingerne, når de kommer?
mange tak for hjælp.


Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Flytte skruk høe
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2020, 17:18 »
Hvis du flytter en skruk høne er det min erfaring at den nemt glemmer at være skruk. så jeg vil lade den ligge.
Jeg har ofte brugt at lukke af med tråd, og så 1 -2 gange dagligt at åbne og få hønen ud og spise/drikke m.m.
se min side her: http://www.egonnyt.dk/Gokmap/gokdok.htm billeder under vore høns billedet af redekasser med rugende høns.
« Senest Redigeret: 14 Juni , 2020, 17:21 Fra Egon »
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Flytte skruk høe
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2020, 20:22 »
Min erfaring med mine Dværgwyandotter er, at de bestemt ikke forlader æggene, men de kan tage fejl, og vælge en anden rede. Den mulighed må ikke være tilstede. Reden skal helt sikkert være i gulvhøjde, og der må ingen hindring være, for at kyllerne kan komme tilbage i reden, hvis de er hoppet ud. Det er bedst, hvis reden ikke er i en kasse, for hvis hønen "fylder så meget", at kyllen ikke kan komme tilbage, så dør den af kulde om natten.
Altså ingen "smarte" kasser med hul i siden, for det kan forhindre, at kyllerne kan komme op under skrukhønen.
Reden bør være en del af strøelsen på gulvet.

De andre høns vil sandsynligvis ikke tollerere kyllerne, men hakke dem ihjel, hvis muligt.

Der er sikkert andre meninger om dette emne  8)
« Senest Redigeret: 14 Juni , 2020, 21:05 Fra Gok »

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Flytte skruk høe
« Svar #3 Dato: 15 Juni , 2020, 06:40 »
PS. Ja Jeg flytter høne og kyllinger til et rum for sig selv i gulvhøjde, når de alle er klækkede. Held og lykke.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Flytte skruk høe
« Svar #4 Dato: 16 Juni , 2020, 23:22 »
se min side her: http://www.egonnyt.dk/Gokmap/gokdok.htm billeder under vore høns billedet af redekasser med rugende høns.
Jeg var inde og se på din side. Gør du den stadig i lutter og gumper? Og sjovt at lære, at dem jeg altid har kaldt Forglemmigej hedder Brunnera i mange forskellige varianter. Så lærte jeg også noget i dag.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Flytte skruk høe
« Svar #5 Dato: 17 Juni , 2020, 07:13 »
Jeg var inde og se på din side. Gør du den stadig i lutter og gumper?
Svar til Margrethe og andre interesserede. Det er flere år siden jeg sidst har haft kyllinger og nu har vi kun lidt dværgsussex til hygge og for selv at have vore æg.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk