Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: skrukhøns  (Læst 1652 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jannick22

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
skrukhøns
« Dato: 14 Marts , 2015, 10:29 »
hej det er første gang jeg har en skruk høne, hvad skal jeg lige gøre og ikke gøre for at der er bedst mulighed for at jeg for nogle kyllinger. når skruk hønen går af reden kommer den næste høne og ligger sig der i, gør det noget. i min hønsegård har jeg 2 ænder 6 høns og en hane. i reden ligger der 7 æg som jeg har lavet et mærke på med en blyant, håber i kan hjælpe mig :)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: skrukhøns
« Svar #1 Dato: 14 Marts , 2015, 12:22 »
Det smarteste er, at når hønen lægger sig skruk, så skal man sørge for at hun ligger et sted, hvor der ikke er andre der kan forstyrre hende, og så sørge for, at hun ligger fast der, inden man putter rugeæg under hende. Man kan evt lade hende ligge på snydeæg indtil man er sikker på, at hun ligger fast

Det kan jeg så høre i dit tilfælde er lidt for sent :) Du må bare sørge for at der bliver fjernet æg hver dag, så hun kun ligger på de mærkede æg, og så krydse fingre for, at hun ikke lader sig forstyrre af de andre høns. Evt hvis du har mulighed for det, så lav en lille indhegning om hende, så de andre høns ikke kan komme ind til hende, men der stadig er plads til at hun kan ha mad, vand og støvbad.

Man kan i nogle tilfælde flytte en skruk på æg, men som regel kun hvis hun får den samme rede med, og selv i de tilfælde er det ikke altid det går godt.

I øvrigt skal du være opmærksom på, at ænder og høns ikke må gå sammen. Der skal være afstand imellem dem, så de ikke kan få næbkontakt og du må heller ikke bruge de samme redskaber i din hønsegård og din andegård. Det er noget rent lovmæssigt pga faren for smitte med fugleinfluenza.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline jannick22

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: skrukhøns
« Svar #2 Dato: 14 Marts , 2015, 12:30 »
mange tak for svarene :) hvis nu jeg laver sådan et lille hejn om reden med hvor den har mad og vand så skal jeg vil stadig fjerne det et par gange om dagen så hun kan komme ud og strege vingerne ikk ?

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: skrukhøns
« Svar #3 Dato: 14 Marts , 2015, 13:32 »
Hvis du kan lave det så hun har min 1 m2, så kan hun godt nøjes med det mens hun ruger.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.