Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bruge skur og overdækket terrasse til hønsehus og hønsegård?  (Læst 2624 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anja Hansen

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Hej,
Jeg her ny her inde, og har brug for jeres hjælp. Jeg håber jeg lykkes med at få filen med...
Jeg har i mange år drømt om at have 4 hygge-høns. Nu er jeg flyttet i hus, og her er et skur og en overdækket træterrasse (side 1 i filen). I mit hoved er det oplagt at lave en del af skuret om til hønsehus. Åbning mod overdækket terrasse og så hegne den ind til en hønsegår. Hønsene skal dog gå frit i haven så meget det er muligt.
Hønsene skal selvfølgelig have noget godt at gå på både inde og ude i hønsegård og -hus. Men vil strøelse og hønsemøg mv. mon ikke ødelægget gulvet i skuret og træet på terrassen? Skuret er hævet ca. 10 cm fra jorden og gulvet er lavet af nogle plader jeg ikke ved hvad hedder (side 2 i filen). Brædderne på terrassen er trykimprægneret fyrretræ.
Er der nogen her inde der ved om mine drømme kan blive til virkelighed med skuret og terrassen, eller om jeg skal finde helt anden løsning til hus og gård?

Offline HDam

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Bruge skur og overdækket terrasse til hønsehus og hønsegård?
« Svar #1 Dato: 19 August , 2023, 18:59 »
Hej

Høns roder og sviner meget, så man skal være indstillet på det. Selve udgangspunktet med skuret og terrassen virker meget oplagt.

Skuret: pladerne ser ud til at være krydsfiner (måske vandfaste). 4 høns til overnatning + redekasser, skal ikke bruge hele skuret (ser stort ud) Jeg ville lave en skillevæg med dør, i skuret i den ende som vender mod terrassen. Så kan du komme ind i hønsehuset inde fra skuret. Jeg ville lægge noget vaskbart (linoleum) på gulvet, da hønsemøg og andet hurtigt vil ødelægge gulvet. Samtidigt gør vaskbar belægning det nemt at rengøre (egen erfaring)

Terrassen: jeg ville nok gøre en del af terrassen til en kæmpe sand / jord kasse, da det er overdækket.

Med kun 10 cm frihøjde på skuret skal du passe på ikke at fordre udenfor, da rotterne godt kan finde det hyggeligt at bor under skuret, hvis maden er lige om hjørnet.

God arbejdslyst

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Bruge skur og overdækket terrasse til hønsehus og hønsegård?
« Svar #2 Dato: 20 August , 2023, 22:16 »
Jeg er helt enig med HDam. Det er nødvendigt, at høns kan sandbade, så hvis underlaget er brædder, så skal der også være en stor sandkasse. Det er selvfølgelige enklere, hvis hønsegården er anlagt på jorden.
Jeg forsøgte at vedhæfte en video af mine 4 Dværgwyandotter, som er i gang med en heftig sandbadning, men det kunne ikke lade sig gøre 🙄.