Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "keæsen" hane ??  (Læst 2957 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene-P

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
    • Urbrand
"keæsen" hane ??
« Dato: 09 November , 2009, 20:03 »
Hej.
Jeg har lagt mærke til at vores hane kun træder den ene af vores 5 kønsmodne høner, er det normalt? Vores hane er en Orpington og han er vokset op/på alder med vores 3 Orpington høner og vores 2 Plymouth Rock høner, men det er kun den ene Orpington høne han træder...hende våger han så tilgendgæld meget over og ikke engang de andre høner får lov at komme hende nær. Er det normalt? Der vil da ikke komme mange kyllinger fra de 2 andre Orpington høner næste år hvis det fortsætter. Er det fordi han stadig er meget ung (fra foråret) og han vil blive mindre kræsen når han bliver ældre/til foråret eller skal jeg regne med at lede efter en ny hane til tøsserne  ???
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: "keæsen" hane ??
« Svar #1 Dato: 09 November , 2009, 20:08 »
Det er slet ikke unormalt at hanen har en favorit men oftest træder de også, de andre høner i ny og næ.
Måske ser du det bare ikke. Hvis han rammer plet så behøver han kun at træde de andre høner et par gange i ugen så det kan godt være at de lægger befrugtede æg alligevel.
Hvis en høne er "befrugtet ordentligt" så lægger hun befugtede æg i op til et par uger så der skal "ikke så meget til"...
Men der er kun en måde at finde ud af det på og det er at ruge på æggene ;) Så finder du ud af det.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: "keæsen" hane ??
« Svar #2 Dato: 09 November , 2009, 21:46 »
Hvor mange æg kan være befrugtede pr. trædning ?
En guppyhun (akvariefisk) kan gemme sæd til 4-5 graviditeter  ;D

jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: "keæsen" hane ??
« Svar #3 Dato: 09 November , 2009, 22:11 »
Hvor mange æg kan være befrugtede pr. trædning ?
En guppyhun (akvariefisk) kan gemme sæd til 4-5 graviditeter  ;D

jan

Jeg ved ikke om man kan svare på hvor mange æg der er befrugtet efter kun 1 enkelt trædning/parring. Men som skrevet tidligere så kan en høne godt lægge befrugtede æg, i op til et par uger, efter at hanen evt. er forsvundet.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: "keæsen" hane ??
« Svar #4 Dato: 09 November , 2009, 22:12 »
***Er det fordi han stadig er meget ung (fra foråret) og han vil blive mindre kræsen når han bliver ældre/til foråret eller skal jeg regne med at lede efter en ny hane til tøsserne  ****

Er det fordi du mener mænd bliver mindre kræsne med alderen eller ?  *g

Med venlig hilsen Søs

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: "keæsen" hane ??
« Svar #5 Dato: 09 November , 2009, 22:27 »
@ Søs

Er det noget vi skal kommentere på ?
Mvh
Erik Andersen

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: "keæsen" hane ??
« Svar #6 Dato: 09 November , 2009, 22:29 »
naaaiiiiiii...blot en tanke ?  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: "keæsen" hane ??
« Svar #7 Dato: 09 November , 2009, 22:29 »
OK. Så lader vi den bare stå!
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene-P

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
    • Urbrand
Sv: "keæsen" hane ??
« Svar #8 Dato: 10 November , 2009, 10:47 »
Mange tak for jeres svar :)

Jeg er ude ved hønsene et par gange dagligt og bliver som regel og hygger med at følge dem når jeg er færdig med at fodre. Det er ikke sjældent han på de 10-15 min træder MadamBlå 2-4 gange og yderligere gør kur et par gange hvor kun skælder ham ud/lukker halefjerne ned og går væk.
Jeg har aldrig set ham træde nogen af de andre høner, men kan se på fjerene at han nok kigger lidt efter hende den spraglede også. Den hvide og de 2 Plymouth Rock er jeg næsten 100% sikker på han ikke rører, for deres fjer er helt fine og glatte.
Desværre er det idag blevet lidt for slet for MadameBlå, for nu kan jeg se hendes ryg ned gennem fjerne fordi de næsten er slidt helt væk :( Må hvist dele hønsegården op igen og sætte MadameBlå sammen med kyllingerne så hun kan få lidt fred.

***Er det fordi han stadig er meget ung (fra foråret) og han vil blive mindre kræsen når han bliver ældre/til foråret eller skal jeg regne med at lede efter en ny hane til tøsserne  ****

Er det fordi du mener mænd bliver mindre kræsne med alderen eller ?  *g


Ha ha, nej den var nu ikke møntet på mænd  ;D
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon