Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: " nedslidte " " professionelle " æglæggere ?  (Læst 3931 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
" nedslidte " " professionelle " æglæggere ?
« Dato: 04 November , 2009, 22:21 »
Da det syntes lidt svært med at skaffe æglæggere , faldt det mig ind det har været nævnt en gang , at nedslidte burhøns / skrabehøns / "kært barn , mange navne" , kan erhverves fra disse fabrikker.
Har nogen erfaringer med det - og i givet fald : hvor findes disse fabrikker ?
Jeg kunne da fint yde nogle et sidste otium her på gården , inden de bliver til suppe og høns i asparges ! Et sådant otium , med masser af anderledes mad , vil det kunne nå at smitte af på kød kvaliteten - eller er de helt ruineret af den ensidige kost ?
jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: " nedslidte " " professionelle " æglæggere ?
« Svar #1 Dato: 04 November , 2009, 22:34 »
@ Jan

Når høns sættes ud fra disse æglægnings fabrikker så er det fordi de har lagt æg i et års tid og nu er nået til deres første fældning.
De er heller ikke værd at æde.

Jeg ville ikke selv støtte/købe disse stakler.

Der må være andre muligheder. Den blå avis bugner f.eks da af fjerkræ. Hvis man ikke er så kræsen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: " nedslidte " " professionelle " æglæggere ?
« Svar #2 Dato: 04 November , 2009, 22:44 »
Jeg har engang prøvet at slagte en isa brown, det gider jeg ikke at spilde tid på en anden gang.
Det er en sød og omgænglig høne og god æglægger men har ikke nogen slagteværdi.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: " nedslidte " " professionelle " æglæggere ?
« Svar #3 Dato: 04 November , 2009, 22:51 »
Så går jeg i lag med den blå og gul og gratis
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: " nedslidte " " professionelle " æglæggere ?
« Svar #4 Dato: 05 November , 2009, 07:35 »
det er fuldstændig rigtig....Isa Brown er ikke værd at spise....de kan kun bruges til at koge fond på og så er det et pokkers arbejde , som bliver til tyndeskrog!!
Derudover syntes jeg også at det er en urolig hønserace!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: " nedslidte " " professionelle " æglæggere ?
« Svar #5 Dato: 05 November , 2009, 07:55 »
Du kunne prøve at ringe til Brian Pagaard i Kvong - han har et økologisk "æggeri" med flere tusinde høns - jeg tror det er Hellevad.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: " nedslidte " " professionelle " æglæggere ?
« Svar #6 Dato: 05 November , 2009, 09:43 »
Nok er de ikke noget ved at slagte, men de giver store gode æg både vinter og sommer og så opfører de sig mere som en hund end som en høne :) Trods det vil jeg ikke have flere af dem. Det er lidt sjovere at ha nogle ægte racer. Hybriderne dur heller ikke til at avle på(uden at ha prøvet det selv).
Køber vi dem ikke når de sættes ud ryger de ud af landet og det er synd at de skal være så tæt i en lastbil så længe. De får mere for dem i udlandet end i danmark.  :-\
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: " nedslidte " " professionelle " æglæggere ?
« Svar #7 Dato: 05 November , 2009, 20:19 »
Men det er ikke vores pligt at holde hjulene igang ved at købe dem eller deres æg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: " nedslidte " " professionelle " æglæggere ?
« Svar #8 Dato: 06 November , 2009, 12:33 »
Jeg ved ikke hvordan en Isa Brown har det efter løsladelse fra industrien. Men jeg syntes nu ikke at man støtter hønseindustrien ved at købe deres "gamle" høns. De høns vil være i produktionen alligevel, jeg syntes derimod at det er hønsene der støttes ved at give sådanne høns et godt hønseliv i deres otium fra industrien.
Jeg har selv Isa Brown. De blev købt 20-22 uger gamle og har derfor ikke været i produktion i industrien. Jeg fik dem i september. 6 stk. De gav fra starten ét æg om dagen. Nu henter jeg dagligt tre æg om dagen. Jeg vil under ingen omstændigheder presse dem til yderligere produktion ved at sætte kunstigt lys op, så de har bare det naturlige lys.
Det er nogle rigtig dejlige, rolige og hyggelige hønse damer. De går rundt i haven og har såå travlt. De er så nysgerrige og kigger ind gennem vinduerne til os. Går vi ud kommer hele flokken og skal lige hilse.
Jeg har købt mine høns hos "Danhøns og Dyrefoder ApS" i Ganløse, Sjælland.
Hvis jeg skal have racehøns på et tidspunkt, skal det være for at kunne få noget kødfjerkræ. Men indtil nu er jeg glad for mine høns som æder mit grøntaffald, hygger i haven og giver mig fine æg, præcis som jeg har ønsket mig fra starten. :)
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Susanne

  • Gæst
Sv: " nedslidte " " professionelle " æglæggere ?
« Svar #9 Dato: 06 November , 2009, 13:19 »
Tror heller ikke man køber høns hos industrien for at gøre dem en tjeneste, men fordi de måske har høns, som passer til ens behov.

Jeg købte selv for fire-fem år siden en flok Hellevad-høns.De blev hentet ud af en stor hønsehal (hvor jeg ikke kunne komme med ind)

Deres opgave var,at producere rugeæg - så der var rigeligt med haner - for at sikre befrugtningen.

Det betød, at deres rygge var meget bare og slidte. De kom med hjem og fik et rigtig godt liv hos mig. Deres rygge blev igen dækket af fjer, og de lagde også ca et æg om dagen. Det var nogen dejlige rolige og sunde høns.

Jeg ville ikke betænke mig på at gøre det samme igen en dag, hvis jeg synes at vi lider af ægge-mangel (hvad man godt liiiige kan synes her om vinteresn med de ellers dejlige renracede høns)

Vi skal huske, at vi alle har lidt eller meget forskellige grunde til at ha høns. Og fuld respekt for det  /o


Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: " nedslidte " " professionelle " æglæggere ?
« Svar #10 Dato: 06 November , 2009, 20:18 »

Da jeg anskaffede mig mine Isa Brown, var jeg heldigvis lykkelig uvidende om, hvad formålet med denne hybrid er og jeg havde ikke her læst om den flere steder negative omtale af denne høne.

Jeg ønskede mig nogle "halvstore", pæne havehøns til glæde og til æg.

Jeg havde ikke i min fantasi forestillet mig, at jeg ville få så dejlige, rolige, frække, nysgerrige og faktisk kloge små væsener.

Som Bettina skriver, så er det næsten mere som at have en hund end en høne.

Når jeg på et tidspunkt skal have flere høns, vil jeg hjembringe en flok udtjente industrihøns - ingen tvivl om det!
.
Jeg skal ikke udstille eller avle, men vil med glæde og fryd give hus- og hjertrum til en otiumtilværelse for en flok af disse stakler.

Sluttelig vil jeg for nyankomne her på forum lige nævne Signalhorns fantastiske fotoserie: "Hvor meget urhøne er der i en burhøne?"...se den..den er fantastisk

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14