Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Øv øv øv, hvorfor klækker de æg ikke???  (Læst 12759 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lil-jan

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Øv øv øv, hvorfor klækker de æg ikke???
« Svar #15 Dato: 19 Maj , 2016, 12:40 »
På 22. dagen om aftenen hørte jeg forsigtige pip under hønemor. En enkelt sort kylling med hvide vingespidser var født. Den er så sød og jeg er glad på hønemors vegne. Men nu på 24. dagen ligger hønemor fortsat på de resterende 5 æg og jeg håber selvfølgelig at der er håb for disse æg også. Trøster mig med at Raziel skriver at hun har set æg klække så sent som 26. dagen.

Men - nu bekymrer jeg mig selvfølgelig for den lille kylling der allerede er født. Vil hønemor sørge for at den kommer op at drikke og spise? Jeg har nemlig ikke set hende ud med kyllingen.

Æggene er ikke af samme race og det er måske årsagen til at de klækker på forskellige tidspunkter?
4 rir høner, 1 spidstop appenzeller høne, 2 mix høner, 1 gammel udslidt hane, 1 mix ung hane og 1 tværstribet wyandot unghane.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Øv øv øv, hvorfor klækker de æg ikke???
« Svar #16 Dato: 19 Maj , 2016, 15:21 »
Hvis de først klækker dag 26, så er det fordi de ikke har fået jævn varme gennem hele rugningen af den ene eller den anden årsag. Og det gælder jo alle æg i et kuld som regel. Så alle kyllinger bør klække indenfor 2 døgn, hvis æggene har fået lige meget varme. Hønemor bør også gå af reden ca 2 døgn efter den første kylling er klækket, da den så har behov for at spise. Men hvis der kun er klækket en enketl kylling, så er et ikke sikker at det er nok til at trigge hønemors instinkt for at gå af reden. Du kan evt stille en skål foder ind i reden, så den lille kan få noget mad.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Øv øv øv, hvorfor klækker de æg ikke???
« Svar #17 Dato: 19 Maj , 2016, 17:28 »
Æggene er ikke af samme race og det er måske årsagen til at de klækker på forskellige tidspunkter?

Lige en kommentar til denne :)

Jeg oplever ikke en forskel på klækketidspunktet hos de renracede dyr, men der er en tendens til at blandingerne klækker først, dog kun med nogle timers forskel inden de renracede starter.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline lil-jan

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Øv øv øv, hvorfor klækker de æg ikke???
« Svar #18 Dato: 21 Maj , 2016, 17:42 »
Tak Raziel at du vil dele ud af din lærdom.

Jeg satte mad og vand ind i reden til hønemor med sin lille kylling og de resterende æg der ikke var klækket. Jeg havde også sat et vildtkamera op og kunne derfor se at jeg knap var ude af hønsehuset før både mor og kylling gladelig både spiste og drak.

Hønemor og kylling har det fint nu og jeg har fjernet de sidste æg. Bortset fra et æg var alle befrugtede, men udviklingen havde sandsynligvis stoppet dag 11 hvor de fik den hårde medfart. Jeg ved heller ikke hvad der er sket de resterende dage for jeg havde været i udlandet i arbejd øjemed og min mand er ikke så god til at lægge mærke til sådan noget. Jeg tror vi har været meget heldige at have blot en enkelt kylling.

Sådan endte altså den historie .........

Hilsen Lilian
4 rir høner, 1 spidstop appenzeller høne, 2 mix høner, 1 gammel udslidt hane, 1 mix ung hane og 1 tværstribet wyandot unghane.