Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Øv, bøv  (Læst 16572 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Øv, bøv
« Svar #30 Dato: 11 Juli , 2014, 18:33 »
Hanen vejer ca. 4 kilo.
Og så kunne hønsegården se sådan ud:
2 araucana (jeg vil gerne have dem pga. de sjove farvede æg) 2 Maran (chokoladeæg ;)) 2 isa´er (mange æg og sjove personligheder) 2 faverolles (ser nuttet ud :)) 1 Opington hane (ser sød ud, flot, godt temperament)
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Øv, bøv
« Svar #31 Dato: 11 Juli , 2014, 21:22 »
Jeg har lige siddet og læst om racer og læste at araucaner er ret flyvske, er de det?
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Øv, bøv
« Svar #32 Dato: 11 Juli , 2014, 22:22 »
Araucanaer kan i hvert fald sagtens flyve - og de gør det, hvis de bliver skræmt af noget. Det første halve år mine araucanaer boede her, var de meget sky og fløj ofte op på taget, for at undgå at jeg kom og slog dem ihjel (som de var overbevist om, at jeg var ude på ::))
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Øv, bøv
« Svar #33 Dato: 11 Juli , 2014, 23:33 »
forbløffende gode flyvere/hoppere.

Vi havde en der lettede 2½ meter her for nogle uger siden. Vi fældede et træ og da stammen faldt så lettede hønen 2½ meter lodret op i luften og hen over staldens tag. Jeg rendte derom (stor græsfold, flad, let at overskue) - ingen høne ...
en time senere stod den foran lågen og ville gerne lukkes ind i hønsegården igen ...

Normalt går de dog i deres gård bag hegn på 1.70m uden flugtforsøg, men det er vist mest fordi de er flinke ... ;)

men sjove er de, kan bestemt anbefales og du kan imponere alle vennerne med de seje æg (jeg havde dog en kollega der syntes at det var simpelthen for ulækkert med tyrkise æg :) )
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Øv, bøv
« Svar #34 Dato: 12 Juli , 2014, 00:01 »
Okay, kan de evt. finde hjem igen vis de flyver ud?
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Øv, bøv
« Svar #35 Dato: 12 Juli , 2014, 06:36 »
Okay, kan de evt. finde hjem igen vis de flyver ud?

Høns har en rigtig god fornemmelse om, hvor de bor, så de kan i de fleste tilfælde sagtens finde hjem, men man skal helst sørge for at holde sine høns i den have, som man har tiltænkt dem - der lurer mange farer derude (hund, kat, biler osv), og naboerne har måske ikke så meget lyst til at have en skrabende høne midt i deres blomsterbed.

Nu er det ikke sådan, at høns flyver i luften over lange distancer, som fugle gør, men de har gode vinger, som kan flytte dem fra èt sted til et andet og flyve/hoppe over høje hegn, hvis de vil.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Øv, bøv
« Svar #36 Dato: 12 Juli , 2014, 09:54 »
Ville de kunne holdes inde på et hegn på en meter, hvis de bliver gjort tamme?
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Øv, bøv
« Svar #37 Dato: 12 Juli , 2014, 10:47 »
Orpington helt sikkert og måske også Faverollesne, men Araucana, hybriderne og måske også Maranerne vil nok suse over et hegn på 1 m. især hvis de skal gå i lille bar hønsegård.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Øv, bøv
« Svar #38 Dato: 12 Juli , 2014, 11:03 »
hvad så med 1.50 m.?
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Øv, bøv
« Svar #39 Dato: 12 Juli , 2014, 12:33 »
1.50 kan du godt holde Maran bag. Men Araucana og hybriderne er jo små lette høns, som sagtens kan flyve over, men om det vil gøre det, tja.... måske.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Øv, bøv
« Svar #40 Dato: 12 Juli , 2014, 13:36 »
Jeg var Idag på bib og lånte bogen "dværghøns" i bogen var der dette billed, jeg syntes at hønen så sød og spændende ud men hvilke race er det?
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Øv, bøv
« Svar #41 Dato: 12 Juli , 2014, 13:52 »
Det ligner vist en Antwerpner Skæghøne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Øv, bøv
« Svar #42 Dato: 12 Juli , 2014, 14:38 »
mine araucanaer går bag 1.70, og de bliver der normalt - dermed ikke sagt at de ikke har været på uautoriseret udgang flere gange, det er lidt et personlighedsspg. Havde især en høne der evigt og altid smuttede over og en dag så var det så lige mens der var rovdyr i nærheden ...

Når de er løst i haven (ca. 2000 m2 indhegnet med 90 cm havehegn pga. børn og hunde) så bliver de tilgengæld der og løber ikke videre ud, tror det er størrelsen der gør det, men du kan jo altid bare overdække gården hvis det er et problem :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Øv, bøv
« Svar #43 Dato: 12 Juli , 2014, 14:42 »
Ok, kan man ikke bare indhegne en del af haven og bruge den som gård?
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Øv, bøv
« Svar #44 Dato: 12 Juli , 2014, 15:01 »
Ok, kan man ikke bare indhegne en del af haven og bruge den som gård?

Jo - det kan man da. Hvis du ikke får behov for at holde hønsene inde i en gård, når du ikke er hjemme, så er en del af haven da rigtig fin. Jeg har en overdækket hønsegård, men hønsene bruger den aldrig - eller det vil sige....de ligger derinde og kigger ud på verden.....når det regner. Vi har hegn i hækken hele vejen rundt om haven - det er kun 60 cm højt, men er vokset sammen med hækken, så man kan ikke komme ud

« Senest Redigeret: 12 Juli , 2014, 15:04 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14