Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sidste æg i reden...  (Læst 1415 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hænne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 48
Sidste æg i reden...
« Dato: 17 Juni , 2013, 15:46 »
Mine ene høne har lige udruget 7 små kyller som er klækket her hen over weekenden. Der ligger stadig et enkelt æg i reden, og det vil bare ikke klække. Nu er hønemor begyndt at rejse sig fra reden og gå rundt med de små som allerede er klækket. Når jeg holder ægget i hånden kan jeg mærke at det rumsterer derinde, så der er liv. Hvor længe skal jeg vente på at det klækker, og kan man evt. selv udruge det sidste stykke tid hvis hønemor ikke gider mere og man altså ikke lige har en maskine til det...?? Nogen gode ideer? Eller ville i bare lade naturen gå sin gang?
0,5 forskellige hønseracer
og 2 skrukke med 6 kyller hver
1 mand + 2 dejlige børn

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Sidste æg i reden...
« Svar #1 Dato: 17 Juni , 2013, 15:57 »
Hvis du har varmelampe kan du lægge ægget under men pas på at holde varmen lige omkring de 37,8-38 grader og have våd klud under eller omkring ægget ..
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Hænne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 48
Sv: Sidste æg i reden...
« Svar #2 Dato: 17 Juni , 2013, 22:43 »
tak for hjælpen! Jeg prøvede men det lykkes ikke:-( Der er nu ikke længere liv i ægget:-( Tror kluden tørrede ud og så blev det vel for varmt. Jeg har en bette pige på 2 mdr som bare var helt umulig her til aften og en på 2 et halvt som ikke ville sove og farmand er taget i biografen i aften...har ikke kunnet holde godt nok øje med ægget. Bedre held næste gang, men nu kan jeg da i sandhed se værdien i en god skruk :-) Tænk at de er så dygtige til at ruge ud at det bare går helt af sig selv:-)

øv bøv, stakkels lille kylle :-(
0,5 forskellige hønseracer
og 2 skrukke med 6 kyller hver
1 mand + 2 dejlige børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Sidste æg i reden...
« Svar #3 Dato: 17 Juni , 2013, 23:14 »
Glæd dig over de 7 kyller du har fået, og græd ikke over den der ikke blev til noget. Måske var grunden til at den var så sen, at der var noget galt med den, og at den så alligevel ikke ville have overlevet selv om det var lykkedes dig at klække den.

Det er svært at få et æg til klække hvis man ikke kan give det de optimale forhold, selvom det kan lykkes. Hvis der er blevet for tørt omkring ægget er det mest sandsynlige at hinden i ægget er hærdet/størknet, så der ikke længere er kommet ilt til kyllingen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Hænne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 48
Sv: Sidste æg i reden...
« Svar #4 Dato: 18 Juni , 2013, 18:53 »
Tak for de trøstende ord Pilegaarden! RIP lille Kylle.
De 7 kyllinger der blev til noget pipper så det er en hel fryd, så det glæder jeg mig helt sikkert over:-) Og hvis der skulle ske en anden gang at Morkylle ikke vil ruge mere ved jeg lidt mere om hvad jeg skal passe på med...

0,5 forskellige hønseracer
og 2 skrukke med 6 kyller hver
1 mand + 2 dejlige børn