Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Luftfugtighed under skruk?  (Læst 2797 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sønderklit

  • Bruger
  • Indlæg: 58
Luftfugtighed under skruk?
« Dato: 31 Maj , 2013, 23:49 »
Hejsa!

Jeg er helt ny inden for hønseriet og købte for et par måneder siden en lille brahma familie 1,3. Det har hele tiden været planen at vi skulle have kyllinger med tiden, men den ene høne overraskede os med at ligge sig skruk og vi tog en hurtig beslutning om at give hende 8 æg fra køleskabet plus de 4 hun lå på. Æggene er derfor kommet under hende over 2 dage. Jeg ved godt at det ikke er optimalt med æg fra køleskabet, men læste mig frem til her på siden at flere havde haft held med det alligevel.
Efter 7 dage blev æggene lyst og her var 9/10 ud af 12 tydeligt befrugtede. Jeg ventede et par dage og de 2 "tomme" æg blev taget fra da de helt tydeligt var uden kyllinger. Efterfølgende har der været lidt tomult og hun er bla. blevet flyttet for sig selv og måske er det derfor hun har trådt 3 æg i stykker. Hun er stadigt en ung høne og måske derfor lidt ekstra klodset?
I dag på dag 16/17 er æggene umulige at lyse, dog ses en lydelig luftboble i den buttede ene af ægget, så jeg gætter på at det er positive tegn. Jeg regner med at putte æggene i lunken vand på dag 18/19, men er det nok til at forhøje luftfugtigheden under hende,så æggene kan klække som de skal?
Hun ligger på betongulv i en redde af halm. Skal jeg flytte hende på en græstørv, på sand eller hælde lidt vand på gulvet eller noget 3.??
Mvh Line
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock
0,0,10 Hellevad fjerbolde

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Luftfugtighed under skruk?
« Svar #1 Dato: 31 Maj , 2013, 23:55 »
Du skal helt sikkert ikke lægge æggene i vand på dag 18-19 skulle der være en tidlig kylling, hvilket ikke er særlig usædvanligt, og den har fået lavet et micro hul så drukner den,,,
jeg har aldrig tilsat fugt til en skrukhøne, alt det der kan hun selv, uanset hvor hun ruger, når den første kylling klækker og er våd, så stiger fugtigheden af sig selv, så lad du hønen gøre det hun er bedst til  /o

« Senest Redigeret: 01 Juni , 2013, 00:06 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Sønderklit

  • Bruger
  • Indlæg: 58
Sv: Luftfugtighed under skruk?
« Svar #2 Dato: 01 Juni , 2013, 00:03 »
Mange tak for dit svar! Nu er jeg godt nok glad for at jeg spurgte! :)
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock
0,0,10 Hellevad fjerbolde

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Luftfugtighed under skruk?
« Svar #3 Dato: 01 Juni , 2013, 00:07 »
Her kan man få svar på stort set alt, så spørg endelig igen hvis du kommer i tvivl om noget  :)
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Luftfugtighed under skruk?
« Svar #4 Dato: 01 Juni , 2013, 00:07 »
Helt enig med Ina.

Find du på noget at tage dig til de næste dage og lad være at genere skrukken mere. ;) ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Sønderklit

  • Bruger
  • Indlæg: 58
Sv: Luftfugtighed under skruk?
« Svar #5 Dato: 01 Juni , 2013, 06:50 »
Tak. Det er jeg helt sikker på også er et rigtigt godt råd. :) Det er godt nok spændende. Det er hendes første gang og hun har byttet med en anden høne under vejs. Det glemte jeg helt at skrive igår. Det hele har været lidt noget rod, men i det mindste har jeg lært en masse.
I øvrigt super dejligt forum I/vi har! Det virker som om her er plads til alle :D
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock
0,0,10 Hellevad fjerbolde

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Luftfugtighed under skruk?
« Svar #6 Dato: 01 Juni , 2013, 06:57 »
holder med de andre hønemor ved selv bedst hvad der skal til, så hvis du vil noget så sørg for at hun har nem adgang til mad og vand, når du ser hun har kyllinger, vil jeg gi hende en håndfuld foder i reden, og stille en lille vandautomat lige foran hende, så drikkerenden er hævet ca5 cm, så de ikk sviner den så hurtigt

Offline Sønderklit

  • Bruger
  • Indlæg: 58
Sv: Luftfugtighed under skruk?
« Svar #7 Dato: 03 Juni , 2013, 15:02 »
Tak det vil jeg gøre. :)

Hvor længe efter de 21 dage er det usandsynligt at der kommer (flere) kyllinger?

Jeg er ved at dø af spænding! :D Det er 20./21. dag i morgen.

Det kan godt være lidt svært at finde på noget andet at lave. Det hjælper ikke, at jeg går hjemme på barsel - der er alt for meget tid til at tænke på kyllinger! ;)
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock
0,0,10 Hellevad fjerbolde

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Luftfugtighed under skruk?
« Svar #8 Dato: 03 Juni , 2013, 15:46 »
Det er almindeligt med kyllinger på dag 22. Og det er ikke usædvanligt at få nogle på dag 23. Derefter falder sandsynligheden.
Skrukken vil på et tidspunkt vælge at forlade reden: enten hvis hun mener at der ikke kommer flere eller hvis de ældste kyllinger skal have vand & mad. Derfor vil det også være godt, hvis foder og vand står lige ved reden.

Held og lykke med dem :)
« Senest Redigeret: 03 Juni , 2013, 15:55 Fra mzi »
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor